intermittent power generation plant

Polish translation: niesterowalna jednostka wytwórcza / niespokojne źródło energii

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:intermittent power generation plant
Polish translation:niesterowalna jednostka wytwórcza / niespokojne źródło energii
Entered by: Crannmer

14:23 Sep 10, 2019
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation / power generation
English term or phrase: intermittent power generation plant
Witam,
mam mały dylemat - czy cała ta nazwa to:
elektrownia/instalacja oparta na okresowych źródłach energii
elektrownia/instalacja o przerywanym charakterze wytwarzania energii
elektrownia/instalacja oparta na odnawialnych źródłach energii
czy może jakaś podobna kombinacja.......lub zupełnie inny termin :-) dziękuję za pomoc!

Chodzi o całą nazwę, nie poszczególne lub połączone elementy jak power generation plant, czy interemittent power, etc..... chodzi mi dokładnie o całą nazwę i PL odpowiednik.

Proszę o pomoc specjalistów i z góry dziękuję!
Marquis
United States
niesterowalna jednostka wytwórcza
Explanation:
czyli zasadniczo niesterowalne źródło OZE (odnawialne źródło energii)

Takimi są przede wszystkim elektrownie wiatrowe i słoneczne. Tu nie chodzi o zmienność wydajności w czasie (wszystkie jednostki wytwórcze ulegają zmianom mocy w czasie), lecz o to, że o aktualnej mocy decyduje głownie siła wyższa w postaci warunków meteorologicznych, a nie pobór mocy w sieci. Człowiek może taką jednostkę wytwórczą co najwyżej wyłączyć i zdjąć z sieci. Moc takich jednostek wytwórczych jest, jak sama nazwa wskazuje, niesterowalna.

Legiony referencji
https://www.google.de/search?safe=off&ei=tM53Xcr_Hc7ewQLWkL6...


--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2019-09-10 16:46:58 GMT)
--------------------------------------------------

Również w Polsce, gdzie __niesterowane__ przez operatorów sieci OZE produkują tylko około 6-7 proc. zużywanej energii, stanowią one coraz większy problem

https://www.cire.pl/item,102453,13,0,0,0,0,0,mielczarski-oze...

Z tego względu nadal konieczna jest współpraca energetyki niesterowalnej ze sterowalną, ponieważ niesterowalne źródła OZE nie są w stanie zapewnić nam ciągłości dostaw energii elektrycznej.

Pytanie jednak brzmi: ile jesteśmy w stanie pozyskać energii z niesterowalnych źródeł OZE, a konkretniej: elektrowni wiatrowych oraz słonecznych

https://wysokienapiecie.pl/20120-ile-wiatru-fotowoltaiki-zmi...

W jednostkach konwencjonalnych produkcja energii jest planowana i dostosowywana do panującego popytu. Natomiast w przypadku niesterowalnychźródeł wytwarzania produkcja zależy przede wszystkim od warunków atmosferycznych.

https://www.cire.pl/pliki/2/2018/07___augustyn_kaminski.pdf

Źródła sterowalne i niesterowalne

Inaczej mówiąc – podaż energii (wytwarzanie) dostosowuje się do aktualnego popytu (konsumpcji). Jest to możliwe dzięki temu, że elektrownie mają możliwość zwiększania lub zmniejszania swojej produkcji na polecenie operatora: Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Są to źródła sterowalne.

Produkcja energii elektrycznej przez główne źródła OZE, czyli elektrownie fotowoltaiczne i wiatrowe, jest zależna od warunków pogodowych, a także od cyklu dobowego i rocznego (fotowoltaika). W tym sensie można powiedzieć, że są to źródła niesterowalne.

https://www.polskagrupabiogazowa.pl/reo-energia-zrodla-odnaw...

Według naszej wiedzy kwestia tego, że wiatraki, czy panele fotowoltaiczne są technologią niesterowalną, nie powinna być problemem dla polskiego systemu elektroenergetycznego. Żadne źródło OZE nie jest z punktu widzenia operatora systemu przesyłowego w Polsce sterowalne

https://www.energetyka24.com/skaner-energetyka24-oze-nie-sa-...

Selected response from:

Crannmer
Grading comment
dokładnie :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1elektrownia o pracy nieciągłej
Jerzy Karpiuk
4niesterowalna jednostka wytwórcza
Crannmer
Summary of reference entries provided
sterowalne - niesterowalne
Andrzej Mierzejewski
PanPeter

Discussion entries: 9





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
elektrownia o pracy nieciągłej


Explanation:
propozycja, ale wydaje się, że pokrywa wszystkie odcienie znaczeniowe oryginału, zarówno jeśli chodzi o elektrownię (power generation plant), jak i o tryb pracy nieciągłej (intermittent)

Jerzy Karpiuk
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
Notes to answerer
Asker: Dziękuję bardzo za pomoc, lecz muszę zgodzić się z drugą odpowiedzią, ponieważ tutaj chodzi dokoładnie o pracę ciągłą, lecz o dostarczanie energii w sposób przerywany - a to ma tylko odniesienie do OZE :-)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Crannmer: istota pojęcia nie jest nieciągłość, lecz niesterowalność produkcji
1 hr

agree  jerzy cieslik77: agree jc77
1 hr

agree  PanPeter
22 hrs

disagree  Arrakis: Całkowicie błędne.
22 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
niesterowalna jednostka wytwórcza


Explanation:
czyli zasadniczo niesterowalne źródło OZE (odnawialne źródło energii)

Takimi są przede wszystkim elektrownie wiatrowe i słoneczne. Tu nie chodzi o zmienność wydajności w czasie (wszystkie jednostki wytwórcze ulegają zmianom mocy w czasie), lecz o to, że o aktualnej mocy decyduje głownie siła wyższa w postaci warunków meteorologicznych, a nie pobór mocy w sieci. Człowiek może taką jednostkę wytwórczą co najwyżej wyłączyć i zdjąć z sieci. Moc takich jednostek wytwórczych jest, jak sama nazwa wskazuje, niesterowalna.

Legiony referencji
https://www.google.de/search?safe=off&ei=tM53Xcr_Hc7ewQLWkL6...


--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2019-09-10 16:46:58 GMT)
--------------------------------------------------

Również w Polsce, gdzie __niesterowane__ przez operatorów sieci OZE produkują tylko około 6-7 proc. zużywanej energii, stanowią one coraz większy problem

https://www.cire.pl/item,102453,13,0,0,0,0,0,mielczarski-oze...

Z tego względu nadal konieczna jest współpraca energetyki niesterowalnej ze sterowalną, ponieważ niesterowalne źródła OZE nie są w stanie zapewnić nam ciągłości dostaw energii elektrycznej.

Pytanie jednak brzmi: ile jesteśmy w stanie pozyskać energii z niesterowalnych źródeł OZE, a konkretniej: elektrowni wiatrowych oraz słonecznych

https://wysokienapiecie.pl/20120-ile-wiatru-fotowoltaiki-zmi...

W jednostkach konwencjonalnych produkcja energii jest planowana i dostosowywana do panującego popytu. Natomiast w przypadku niesterowalnychźródeł wytwarzania produkcja zależy przede wszystkim od warunków atmosferycznych.

https://www.cire.pl/pliki/2/2018/07___augustyn_kaminski.pdf

Źródła sterowalne i niesterowalne

Inaczej mówiąc – podaż energii (wytwarzanie) dostosowuje się do aktualnego popytu (konsumpcji). Jest to możliwe dzięki temu, że elektrownie mają możliwość zwiększania lub zmniejszania swojej produkcji na polecenie operatora: Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Są to źródła sterowalne.

Produkcja energii elektrycznej przez główne źródła OZE, czyli elektrownie fotowoltaiczne i wiatrowe, jest zależna od warunków pogodowych, a także od cyklu dobowego i rocznego (fotowoltaika). W tym sensie można powiedzieć, że są to źródła niesterowalne.

https://www.polskagrupabiogazowa.pl/reo-energia-zrodla-odnaw...

Według naszej wiedzy kwestia tego, że wiatraki, czy panele fotowoltaiczne są technologią niesterowalną, nie powinna być problemem dla polskiego systemu elektroenergetycznego. Żadne źródło OZE nie jest z punktu widzenia operatora systemu przesyłowego w Polsce sterowalne

https://www.energetyka24.com/skaner-energetyka24-oze-nie-sa-...



Crannmer
Specializes in field
PRO pts in category: 282
Grading comment
dokładnie :-)
Notes to answerer
Asker: niesterowalna - this is EXACTLY what I wanted for 'intermittent' :-)) Thank you Cranmer - to właśnie najczęściej używany termin - w różnych drobniejszych wydaniach :-)) Dziękuję bardzo!





Reference comments


19 hrs
Reference: sterowalne - niesterowalne

Reference information:
Problem tzw. missing capacity opisany w pkt 1 OSR występuje w różnym natężeniu na większości rynków energii na świecie. Szczególnie obserwowany jest w krajach UE, gdzie następuje dynamiczny przyrost mocy w niesterowalnych źródłach odnawialnych.
[...]
Poprawa warunków rozwoju niesterowalnych OZE
Wolumen mocy z niesterowalnych OZE, który może być
przyłączony do KSE przy uwzględnieniu wyłącznie ograniczeń bilansowych (w zakresie rezerwowania tych źródeł przez źródła sterowalne).

Brak bezpośredniego linku, proszę szukać poprzez: Projekt ustawy o rynku mocy - BIP Rady Ministrów i Kancelarii ...



(c) zabezpieczenie rozwoju tzw. „niesterowalnych” instalacji odnawialnych źródeł energii przy pomocy mocy „sterowalnych”;
https://skslegal.pl/pl/publikacje/model-rynku-mocy-polsce/

Zdaje się, że przymiotnik "niesterowalne"w tym kontekście jest mało popularny - ale nie wiem, czy już, czy jeszcze.

--------------------------------------------------
Note added at   20 godz. (2019-09-11 10:39:40 GMT)
--------------------------------------------------

Several key terms are useful for understanding the issue of intermittent power sources. These terms are not standardized, and variations may be used. Most of these terms also apply to traditional power plants.

Intermittency can mean the extent to which a power source is unintentionally stopped or unavailable, but intermittency is frequently used as synonym of variability,[2][3] which is the extent to which a power source may exhibit changes in output.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_renewable_energy

Stąd wynika, że terminologia nie jest sztywna.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 133
Note to reference poster
Asker: Dziękuję p. Andrzeju. Też sama to wyszukałam sprawdzając 'niesterowalne' - dla mnie nie musi się guglować - ważne, że sens i znaczenie jest przekazane i zostanie zrozumiane przez fachowców i specjalistów w danej dziedzinie. Google czasem podaje wyniki z publikacji o małej wiarygodności. Jak mowią nie wszystko złoto ......niesterowalne oraz sterowalne występuje często w publikacjach naukowych - dla mnie jest to termin najbardziej odpowiedni, gdyż odzwierciedla fakt że energia wytwarzana w takiej instalacji pochodzi ze źródeł odnawialnych


13 mins
Reference

Reference information:
Intermittent electricity is electrical energy that is not continuously available due to external factors that cannot be controlled, produced by electricity generating sources that vary in their conditions on a fairly short time scale.

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2019-09-10 14:38:26 GMT)
--------------------------------------------------

Z tego wynika, że okresowe źródła energii, a zarazem zmieniające swoja wydajność w czasie.

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2019-09-11 14:05:24 GMT)
--------------------------------------------------

@Arrakis - należałoby podać wyjaśnienie
@Andrzej - obciążenie może być stałe, to generowana moc może się ew. zmieniać

PanPeter
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 3
Note to reference poster
Asker: thank you!!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search