carbon print

Polish translation: emisja związków węgla

23:16 Jul 31, 2007
English to Polish translations [PRO]
Environment & Ecology
English term or phrase: carbon print
ostatnio bardzo popularne hasło w UK

np. "reduce your carbon print", "how to keep your carbon print low"

Wiadomo, o co chodzi, ale jak to odpowiednio oddać po polsku?

pytanie ogólne, nie z jakiegoś tekstu

Zastanawiam się nad zgrabnym tłumaczeniem . Macie pomysły?
Agnieszka Hayward
Poland
Polish translation:emisja związków węgla
Explanation:
miałem podobne zwroty - carbon footprint

EN-US Reducing our energy and carbon footprint
PL-01 obniżenie zużycia energii i emisji zw. węgla

The supermarket chain hopes the measure will encourage its customers to buy more sustainable products helping to half its carbon footprint by 2020.
PL-01 Sieć supermarketów xxxx ma nadzieję, że inicjatywa ta zachęci klientów do kupowania produktów, które nie naruszają równowagi ekologicznej i pomoże zmniejszyć o połowę zużycie związków węgla do roku 2020.

EN-US The announcement by xxxx follows supermarket rivals yyyyy that recently announced it is investing L200m in a five-year plan to reduce its carbon footprint by 80 per cent by 2012.
PL-01 Oświadczenie xxxx nastąpiło po tym jak konkurent sieci supermarketów yyyyyyyyyy niedawno zapowiedział, że inwestuje 200 mln GBP w pięcioletni plan obniżenia zużycia związków węgla o 80% do roku 2012.

http://www.proz.com/kudoz/1767498

mam wrażenie, że pytałem o to tutaj, ale nie mogę znaleźć odpowiedzi :(

HTH



--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2007-08-01 10:55:44 GMT)
--------------------------------------------------

jeszcze tu:
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=PL_FP7_NEWS&ACTION=D&DO...

These so-called 'second generation fuels' can be produced from non-food sources such as agricultural wastes (straw) and waste wood chippings. It is estimated that these fuels could have a much smaller carbon footprint than their ancestors.

i po naszemu:
Tak zwane "paliwa drugiej generacji" można produkować z zasobów niezwiązanych z żywnością, takich jak odpady pochodzenia rolniczego (słoma) oraz odpady drzewne. Szacuje się, że poziom emisji związków węgla w przypadku tych paliw może być znacznie niższy niż w przypadku ich poprzedników.

nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale (tak jak Michał) wolę określenie szersze (tzn. nie zawężające się do CO2) ponieważ obejmuje ono i CO2 i inne związki. "Overtranslation" jest IMHO lepsze niż ewidentne pominięcie.

Tutaj http://www.carbonfootprint.com/index.html wyraźnie podano, że wskaźnik ten jest mierzony w jednostkach dwutlenku węgla
zob. też tu:
http://www.carbonfootprint.com/carbon_footprint.html

HTH

co do węglowego śladu... hmmmm spotkałem się również z węglowym śladem stopy, węglowym odciskiem....

lepsze już jest pewnie 'ekoodcisk'
Selected response from:

Marek Daroszewski (MrMarDar)
Grading comment
Dzięki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2węglowy ślad
Polangmar
3 +2emisja związków węgla
Marek Daroszewski (MrMarDar)
4 -1wskaźnik emisji CO2/emisja CO2
Joanna Rączka


Discussion entries: 9





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
węglowy ślad


Explanation:
Tak jest ten zwrot rzeczywiście tłumaczony.:) I, oczywiście, nie powiem, gdzie można znaleźć około 50 potwierdzeń.:)))

Rzecz jasna, na pewno występują inne, opisowe, tłumaczenia:
- obciążenie środowiska
- uciążliwość dla środowiska
- życie w harmonii ze środowiskiem
- bycie przyjaznym dla środowiska
- ekologiczny sposób życia
- itp.

Polangmar
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 166

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  skisteeps: http://prawo.uni.wroc.pl/~kwasnicki/EkonLit4/Weglowy slad.ht... Ten jeden link powinien pytajacej wystarczyc.
4 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)

agree  Jerzy Matwiejczuk: Kalka tu doskonale pasuje (nomen omen carbon copy)
8 hrs
  -> Dziękuję za wsparcie merytoryczne.:)

neutral  Michal Berski: te opisowe tłumaczenia nijak się mają do "carbon print", co oznacza wyłącznie emisje CO2 i CO
9 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
wskaźnik emisji CO2/emisja CO2


Explanation:
Też carbon footprint. "Węglowy ślad", to rzeczywiście kalka, ujdzie w popularnym artykule gazetowym, a i to w cudzysłowie.
"Oficjalnego" tłumaczenia nie ma, ale wiadomo, co co chodzi - o emisję dwutlenku węgla, powodującego (jak twierdzą) efekt cieplarniany i globalne ocieplenie.
Nie można tłumaczyć tego, jako "zużycie związków węgla", gdyż po pierwsze, "związki węgla", to zbyt ogólne pojęcie, obejmuje wszystkie związki organiczne i trochę nieorganicznych (węglany i węgliki), a ponadto, w tym przypadku fałszywe, bo nie obejmuje zużycia samego węgla (wolnego) i spowodowanej tym emisji CO2 - na przykład, jak ktoś pali w piecu węglem lub koksem, to w reakcji bierze udział sam pierwiastek węgiel, który wystepuje tu w postaci niezwiązanej - celowo nie mówię "w czystej postaci", bo jest oczywiście zanieczyszczony - głównie substancjami niepalnymi (popiół), które i tak w reakcji spalania nie biorą udziału.
Nie jest to też "emisja związków węgla" tylko jednego z nich - dwutlenku. "Emisja związków węgla" implikuje, że mogą to być i inne związki - jakie?


    Reference: http://www.gazetawyborcza.pl/1,75248,4101999.html
Joanna Rączka
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Michal Berski: np CO i CH4
26 mins
  -> metan tak, ale CO nie jest uznawane za gaz cieplarniany http://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas,

neutral  Jerzy Matwiejczuk: Czyżby "carbon print" było określeniem fachowym? Przecież to jest właśnie określenie popularne, gazetowe i o taki odpowiednik chodziło.
1 hr

disagree  mariusz stochaj: "carbon footprint" (slad weglowy) jest jak najbardziej okresleniem fachowym - wystepuje w tekstach ustaw, porozumien, protokolow, standardow meizynarodowych, itp, i dotyczy nie tylko CO2 ale zespolu 6 gazow cieplarnianych
437 days

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
emisja związków węgla


Explanation:
miałem podobne zwroty - carbon footprint

EN-US Reducing our energy and carbon footprint
PL-01 obniżenie zużycia energii i emisji zw. węgla

The supermarket chain hopes the measure will encourage its customers to buy more sustainable products helping to half its carbon footprint by 2020.
PL-01 Sieć supermarketów xxxx ma nadzieję, że inicjatywa ta zachęci klientów do kupowania produktów, które nie naruszają równowagi ekologicznej i pomoże zmniejszyć o połowę zużycie związków węgla do roku 2020.

EN-US The announcement by xxxx follows supermarket rivals yyyyy that recently announced it is investing L200m in a five-year plan to reduce its carbon footprint by 80 per cent by 2012.
PL-01 Oświadczenie xxxx nastąpiło po tym jak konkurent sieci supermarketów yyyyyyyyyy niedawno zapowiedział, że inwestuje 200 mln GBP w pięcioletni plan obniżenia zużycia związków węgla o 80% do roku 2012.

http://www.proz.com/kudoz/1767498

mam wrażenie, że pytałem o to tutaj, ale nie mogę znaleźć odpowiedzi :(

HTH



--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2007-08-01 10:55:44 GMT)
--------------------------------------------------

jeszcze tu:
http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=PL_FP7_NEWS&ACTION=D&DO...

These so-called 'second generation fuels' can be produced from non-food sources such as agricultural wastes (straw) and waste wood chippings. It is estimated that these fuels could have a much smaller carbon footprint than their ancestors.

i po naszemu:
Tak zwane "paliwa drugiej generacji" można produkować z zasobów niezwiązanych z żywnością, takich jak odpady pochodzenia rolniczego (słoma) oraz odpady drzewne. Szacuje się, że poziom emisji związków węgla w przypadku tych paliw może być znacznie niższy niż w przypadku ich poprzedników.

nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, ale (tak jak Michał) wolę określenie szersze (tzn. nie zawężające się do CO2) ponieważ obejmuje ono i CO2 i inne związki. "Overtranslation" jest IMHO lepsze niż ewidentne pominięcie.

Tutaj http://www.carbonfootprint.com/index.html wyraźnie podano, że wskaźnik ten jest mierzony w jednostkach dwutlenku węgla
zob. też tu:
http://www.carbonfootprint.com/carbon_footprint.html

HTH

co do węglowego śladu... hmmmm spotkałem się również z węglowym śladem stopy, węglowym odciskiem....

lepsze już jest pewnie 'ekoodcisk'


Marek Daroszewski (MrMarDar)
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 56
Grading comment
Dzięki

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michal Berski: i o to chodzi
11 mins
  -> dzięki

neutral  Polangmar: Chyba za wysoki rejestr - "carbon print" to sformułowanie potoczne - jest mało prawdopodobne, aby wyrażenie "emisja związków węgla" zostało użyte w potocznej rozmowie.:)
14 hrs

agree  bartek: A mnie pasuje :)
154 days
  -> dzięki




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search