truncated bill of exchange

Polish translation: weksel zdematerializowany

18:48 Jan 2, 2007
English to Polish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: truncated bill of exchange
Other payment instruments: Payments with instruments that exist in some countries that cannot be included in any of the other categories of payment instrument – e.g. bills of exchange (including truncated bills of exchange).
AgataTom
Polish translation:weksel zdematerializowany
Explanation:
Polskie prawo wekslowe dopuszcza wyłącznie materialną postać weksla - gdzie indziej może być inaczej.
Definicja:
Truncation
1. Banking service in which cancelled checks or drafts are held by the customer's bank, or by another bank in the check collection system, and are not returned to the check writer with the Account Statement. Checks can be truncated, or stopped, at the bank where a check is first deposited, or by a Federal Reserve Bank. If done by a bank for its own customer, it is known as Check Safekeeping. The Check Clearing for the 21st Century Act (known informally as the Check 21 Law) allows replacement of actual checks with digital check images to improve the overall efficiency of the U.S. Check-clearing system. The handling of actual checks is stopped, or truncated, at the depositing financial institution. With the new law, a bank on the West Coast can transmit an electronic check image to the East Coast, where a substitute check is created and presented to the paying bank; the check clearing process is thus shortened from days to hours. A substitute check is the legal equivalent of the original paper check and contains the phrase "This is a LEGAL COPY of your check. You can use it the same way you would use the original check."
http://www.answers.com/truncation

A z drugiej strony mamy:
8. Dematerializacja a klasyczna teoria papieru wartościowego
I. Pojęcie i przyczyny dematerializacji
II. Rodzaje dematerializacji
Dematerializacja a dokument elektroniczny
Zjawisko quasi-dematerializacji
V. Materializacja i rematerializacja
VI. Wpływ dematerializacji na klasyczną teorię prawa papierów
wartościowych
VII. Pojęcie zdematerializowanego papieru wartościowego w PrPapW a znaczenie cywilnoprawne papieru wartościowego
http://www.prawoiekonomia.pl/5282.html

Jestem przeciwko *wekslowi elektronicznemu*, bo jak widać z definicji *truncation*, papier wartościowy powstaje w formie klasycznej, nie elektronicznej, a dopiero potem zostaje zdematerializowany.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2007-01-03 10:35:09 GMT)
--------------------------------------------------

Dodatkowo: http://lex.edu.pl/przedmioty/gih/prawo rynku kapitalowego.do...
Niezależnie od sposoby przenoszenia praw(p.w. imienne/ na zlecenia/ na okaziciela) w każdym wypadku konieczne jest wydanie nośnika materialnego. Wyjątek wprowadza tu art. 339 KSH co do akcji imiennej.
Art. 339 KSH- Przeniesienie akcji imiennej lub świadectwa tymczasowego następuje przez pisemne oświadczenie albo na samym dokumencie albo na świadectwie tymczasowym albo w osobnym dokumencie oraz wymaga przeniesienia posiadania akcji lub świadectwa tymczasowego.
Jest to jedyny przykład pozwalający na wykorzystanie innych konstrukcji przeniesienia posiadania (np. opartych na art. 349, 350 KC) niż wydanie nośnika.
Ustawa z dnia 22 marca 1991 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych wprowadzała dematerializację obrotu- nadal mamy do czynienia z materialnym nośnikiem ale obrót następuje w sposób konsensualny. Próbowano znaleźć rozwiązanie pozwalające na zdematerializowany obrót w obrocie niepublicznym.- konstrukcja konstrukcyjnego przeniesienia posiadania. Polegała ona na tym że składano akcje u profesjonalnego przechowawcy(bank, dom maklerski) i po zawarciu umowy informowano przechowawcę że nastąpiło przeniesienie posiadania(art. 350 KC). Nie trzeba się było troszczyć o dokument- na przechowawcę przechodziło ryzyka utraty, zniszczenia. Obrót stawał się bezpieczniejszy. Jednak na gruncie KH trudno było znaleźć oparcie dla takiej koncepcji- nadal dla przeniesienia prawa z papieru wartościowego konieczne było wydanie nośnika. Posługiwano się koncepcją że zbywca udzielał pełnomocnikowi pełnomocnictwa do wydania rzeczy a nabywca do odebrania rzeczy. Było to trochę sprzeczne i dlatego przyjęto art. 339 KSH przyjmujący dematerializację obrotu akcjami w obrocie niepublicznym. W każdym innym wypadku w obrocie niepublicznym będziemy mięli do czynienia z koniecznością wydania nośnika materialnego.
Co do obligacji podstawę do pełnej dematerializacji poza publicznym obrotem stanowi art. 5a OblU – Obligacje mogą nie mieć formy dokumentu gdy emitent tak stanowi.
Nawiązuje do tego rozwiązania konstrukcja listów zastawnych- art. 7 LisZasBanHipU- List zastawny może być emitowany w formie dokumentu lub w formie zdematerializowanej(zapisu komputerowego)
A także konstrukcja bankowych papierów wartościowych art. 90 ustęp 4 prbank- Banki mogą emitować bankowe papiery wartościowe również w formie zdematerializowanej.
System ten pozwala na dematerializację papierów wartościowych poza publicznym obrotem. Nie ma tu zmiany nośnika(dokumentu na zapis elektroniczny) jak chcą niektórzy a mamy zmianę legitymacji formalnej(co niekoniecznie jest związane ze zmiana nośnika). Jest to przykład odejścia od reżimu tradycyjnego obrotu. W tych wypadkach należy mówić o obrocie prawami z papierów wartościowych.

W przypadkach papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu generalną zasadą nie doznającą wyjątku będzie dematerializacja papierów wartościowych i to nie z mocy przepisu szczególnego a z mocy art. 7 PapWartPr – Papiery wartościowe dopuszczone do publicznego obrotu nie maja formy dokumentu.
Selected response from:

Izabela Szczypka
Spain
Grading comment
Dziękuję!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2weksel zdematerializowany
Izabela Szczypka
3 +1weksel elektroniczny
ironsz
4Weksel zeskanowany/ wprowadzony do systemu elektronicznego
Agnieszka Moczynska
4weksel niewypełniony
Karina Rafter
3weksel w uproszonym systemie bankowym (potwierdzony komputerowo)
novjak


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
weksel elektroniczny


Explanation:
imo (za Kozierkiewieczem)

ironsz
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roman Kozierkiewicz: Dodałbym, iz jest to weksel w formie elektronicznej - zgodnie z linkami przytoczonymi
11 hrs
  -> dziękuję

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
weksel niewypełniony


Explanation:
truncated- niepełny (Kosciuszko)

Weksel - Grupy dyskusyjne w eGospodarka.plJeżęli natomiast posaidacz nabywca nabył weksel niewypełniony i sam go wypełnił sumą wekslową niezgodną z porozumieniem, to zarzut niezgodność z ...
http://www.grupy.egospodarka.pl/Re-Weksel,t,100644,p,1,8.htm... - 29k - Supplemental Result

Weksel in blancoC II 166/36: Jeżeli akceptant wręczając wekslobiorcy weksel niewypełniony we wszystkich szczegółach nie poczynił żadnych zastrzeżeń co do sposobu ...
http://www.publikacje.pl/publikacje/psb/node/node844134.html - 19k - Supplemental Result

Stowarzyszenie Nasz Dom-RzeszówWeksel in blanco to weksel niewypełniony, znajduje się na ogół na nim jedynie podpis wystawcy. Weksle takie są wystawiane zazwyczaj jako zabezpieczenie ...
http://www.naszdom.rzeszow.pl/gazeta_nr7/weksel.php - 8k - Supplemental Result -




Karina Rafter
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Weksel zeskanowany/ wprowadzony do systemu elektronicznego


Explanation:
Według mojej wiedzy to jest weksel papierowy, który jest następnie skanowany i przesyłany w formie elektronicznej do banku realizującego. Nie jest to więc po prostu weksel elektroniczny (electronic bill of exchange) który jest od razu wypełniany komputerowo i opatrzony podpisem cyfrowym.

Example sentence(s):
  • In truncation of cheques, cheques will be scanned and the electronic image, instead of the physical cheque, will be transmitted in the clearing cycle.

    Reference: http://www.freelists.org/archives/stcsaltlake/03-2004/msg000...
Agnieszka Moczynska
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
weksel w uproszonym systemie bankowym (potwierdzony komputerowo)


Explanation:
Check truncation is the process of removing an original paper check from the check collection process prior to it reaching the paying bank. With Check 21, a substitute check, or electronic image of the original paper check, replaces the original check in the collection process and is cleared through the check-clearing network.
truncation- uproszony system bankowy gdzie bank otrzymujący nie wysyła czeków do banku wypłacającego lecz informuje go komputerowo o szczególach czeku dość długa definicja może komuś uda się to zgrabnie ująć

Electronic Cheque - Provisions of electronic cheque has been made by Amendment Act, 2002. As per Explanation I(a) to section 6, ‘A cheque in the electronic form’ means a cheque which contains the exact mirror image of a paper cheque, and is generated, written and signed by a secure system ensuring the minimum safety standards with the use of digital signature (with or without biometrics signature) and asymmetric crypto system.

Truncated Cheque - Provisions of electronic cheque has been made by Amendment Act, 2002. As per Explanation I(b) to section 6, ‘A truncated cheque’ means a cheque which is truncated during the clearing cycle, either by the clearing house during the course of a clearing cycle, either by the clearing house or by the bank whether paying or receiving payment, immediately on generation of an electronic image for transmission, substituting the further physical movement of the cheque in writing.



--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2007-01-02 22:02:21 GMT)
--------------------------------------------------

w uproszczonym
sorry


    Reference: http://www.freelists.org/archives/stcsaltlake/03-2004/msg000...
    Reference: http://www://indiacode.nic.in/incodis/whatsnew/Negotiable.ht...
novjak
Specializes in field
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in category: 4

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
weksel zdematerializowany


Explanation:
Polskie prawo wekslowe dopuszcza wyłącznie materialną postać weksla - gdzie indziej może być inaczej.
Definicja:
Truncation
1. Banking service in which cancelled checks or drafts are held by the customer's bank, or by another bank in the check collection system, and are not returned to the check writer with the Account Statement. Checks can be truncated, or stopped, at the bank where a check is first deposited, or by a Federal Reserve Bank. If done by a bank for its own customer, it is known as Check Safekeeping. The Check Clearing for the 21st Century Act (known informally as the Check 21 Law) allows replacement of actual checks with digital check images to improve the overall efficiency of the U.S. Check-clearing system. The handling of actual checks is stopped, or truncated, at the depositing financial institution. With the new law, a bank on the West Coast can transmit an electronic check image to the East Coast, where a substitute check is created and presented to the paying bank; the check clearing process is thus shortened from days to hours. A substitute check is the legal equivalent of the original paper check and contains the phrase "This is a LEGAL COPY of your check. You can use it the same way you would use the original check."
http://www.answers.com/truncation

A z drugiej strony mamy:
8. Dematerializacja a klasyczna teoria papieru wartościowego
I. Pojęcie i przyczyny dematerializacji
II. Rodzaje dematerializacji
Dematerializacja a dokument elektroniczny
Zjawisko quasi-dematerializacji
V. Materializacja i rematerializacja
VI. Wpływ dematerializacji na klasyczną teorię prawa papierów
wartościowych
VII. Pojęcie zdematerializowanego papieru wartościowego w PrPapW a znaczenie cywilnoprawne papieru wartościowego
http://www.prawoiekonomia.pl/5282.html

Jestem przeciwko *wekslowi elektronicznemu*, bo jak widać z definicji *truncation*, papier wartościowy powstaje w formie klasycznej, nie elektronicznej, a dopiero potem zostaje zdematerializowany.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2007-01-03 10:35:09 GMT)
--------------------------------------------------

Dodatkowo: http://lex.edu.pl/przedmioty/gih/prawo rynku kapitalowego.do...
Niezależnie od sposoby przenoszenia praw(p.w. imienne/ na zlecenia/ na okaziciela) w każdym wypadku konieczne jest wydanie nośnika materialnego. Wyjątek wprowadza tu art. 339 KSH co do akcji imiennej.
Art. 339 KSH- Przeniesienie akcji imiennej lub świadectwa tymczasowego następuje przez pisemne oświadczenie albo na samym dokumencie albo na świadectwie tymczasowym albo w osobnym dokumencie oraz wymaga przeniesienia posiadania akcji lub świadectwa tymczasowego.
Jest to jedyny przykład pozwalający na wykorzystanie innych konstrukcji przeniesienia posiadania (np. opartych na art. 349, 350 KC) niż wydanie nośnika.
Ustawa z dnia 22 marca 1991 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych wprowadzała dematerializację obrotu- nadal mamy do czynienia z materialnym nośnikiem ale obrót następuje w sposób konsensualny. Próbowano znaleźć rozwiązanie pozwalające na zdematerializowany obrót w obrocie niepublicznym.- konstrukcja konstrukcyjnego przeniesienia posiadania. Polegała ona na tym że składano akcje u profesjonalnego przechowawcy(bank, dom maklerski) i po zawarciu umowy informowano przechowawcę że nastąpiło przeniesienie posiadania(art. 350 KC). Nie trzeba się było troszczyć o dokument- na przechowawcę przechodziło ryzyka utraty, zniszczenia. Obrót stawał się bezpieczniejszy. Jednak na gruncie KH trudno było znaleźć oparcie dla takiej koncepcji- nadal dla przeniesienia prawa z papieru wartościowego konieczne było wydanie nośnika. Posługiwano się koncepcją że zbywca udzielał pełnomocnikowi pełnomocnictwa do wydania rzeczy a nabywca do odebrania rzeczy. Było to trochę sprzeczne i dlatego przyjęto art. 339 KSH przyjmujący dematerializację obrotu akcjami w obrocie niepublicznym. W każdym innym wypadku w obrocie niepublicznym będziemy mięli do czynienia z koniecznością wydania nośnika materialnego.
Co do obligacji podstawę do pełnej dematerializacji poza publicznym obrotem stanowi art. 5a OblU – Obligacje mogą nie mieć formy dokumentu gdy emitent tak stanowi.
Nawiązuje do tego rozwiązania konstrukcja listów zastawnych- art. 7 LisZasBanHipU- List zastawny może być emitowany w formie dokumentu lub w formie zdematerializowanej(zapisu komputerowego)
A także konstrukcja bankowych papierów wartościowych art. 90 ustęp 4 prbank- Banki mogą emitować bankowe papiery wartościowe również w formie zdematerializowanej.
System ten pozwala na dematerializację papierów wartościowych poza publicznym obrotem. Nie ma tu zmiany nośnika(dokumentu na zapis elektroniczny) jak chcą niektórzy a mamy zmianę legitymacji formalnej(co niekoniecznie jest związane ze zmiana nośnika). Jest to przykład odejścia od reżimu tradycyjnego obrotu. W tych wypadkach należy mówić o obrocie prawami z papierów wartościowych.

W przypadkach papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu generalną zasadą nie doznającą wyjątku będzie dematerializacja papierów wartościowych i to nie z mocy przepisu szczególnego a z mocy art. 7 PapWartPr – Papiery wartościowe dopuszczone do publicznego obrotu nie maja formy dokumentu.


Izabela Szczypka
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 44
Grading comment
Dziękuję!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  novjak
8 hrs
  -> Dzieki :))

neutral  Roman Kozierkiewicz: Mamy pieniądz elektroniczny, więc "zargonowo" można stosować "weksel eletroniczny" przyjmując do wiadomości uczone wywody na temat "weksla zdematerializowanego"
12 hrs
  -> Bym się chyba bała wersji żargonowej ... ostatecznie podpis elektroniczny to nie to samo, co skan podpisu.

agree  i-mo: Witam. O wekslach elektronicznych niewiele można znaleźć, zwłaszcza jeśli myślimy dokumencie elektronicznym zawierającym elementy weksla wraz z bezpiecznym podpisem elektronicznych. Tą tematyką zająłem się jakiś czas temu. www.i-mo.eu. Zapraszam
667 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search