COLLABORATIVE PIANISTS

Polish translation: pianista akompaniujący, akompaniator

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:collaborative pianist
Polish translation:pianista akompaniujący, akompaniator
Entered by: Dariusz Saczuk

02:05 Dec 6, 2016
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: COLLABORATIVE PIANISTS
Collaborative pianists. Z broszury programu muzycznego.
Kathy O
Canada
pianiści akompaniujący, akompaniatorzy
Explanation:
P

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2016-12-06 02:25:24 GMT)
--------------------------------------------------

A Career for Pianists in Collaborative Piano - Majoring in Music
majoringinmusic.com › a-career-for-pian...
A collaborative pianist, on the other hand, focuses on collaborating and partnering with other artists. He or she is a talented performer in their own right, who enjoys working with soloists and chamber musicians as the primary means of performance.


Katarzyna Pietroń - instruktor emisji głosu, pianista-akompaniator UKSW ...
www.goldenline.pl › katarzyna-labus2
Warszawa mazowieckie - ‎Specjalista ds. zarządzania głosem. Instruktor emisji głosu: współpracuje z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, realizując swój autorski program w zakresie świadomego zarządzan...
Jan 1, 2008 - Zobacz profil i doświadczenie zawodowe użytkownika Katarzyna Pietroń (instruktor emisji głosu ...
Sekcje i Wydziały – Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna 2 ...
www.posm2st.poznan.pl › struktura › se...
Białas Piotr – fortepian, pianista akompaniator , zespół kameralny. Filipowska Krystyna – fortepian. Gidaszewski Marek – fortepian
Selected response from:

Dariusz Saczuk
United States
Grading comment
dziękuję
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1współpracujący pianista (formerly akompaniator)
Frank Szmulowicz, Ph. D.
1 +3pianiści akompaniujący, akompaniatorzy
Dariusz Saczuk


Discussion entries: 1





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +3
collaborative pianists
pianiści akompaniujący, akompaniatorzy


Explanation:
P

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2016-12-06 02:25:24 GMT)
--------------------------------------------------

A Career for Pianists in Collaborative Piano - Majoring in Music
majoringinmusic.com › a-career-for-pian...
A collaborative pianist, on the other hand, focuses on collaborating and partnering with other artists. He or she is a talented performer in their own right, who enjoys working with soloists and chamber musicians as the primary means of performance.


Katarzyna Pietroń - instruktor emisji głosu, pianista-akompaniator UKSW ...
www.goldenline.pl › katarzyna-labus2
Warszawa mazowieckie - ‎Specjalista ds. zarządzania głosem. Instruktor emisji głosu: współpracuje z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, realizując swój autorski program w zakresie świadomego zarządzan...
Jan 1, 2008 - Zobacz profil i doświadczenie zawodowe użytkownika Katarzyna Pietroń (instruktor emisji głosu ...
Sekcje i Wydziały – Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna 2 ...
www.posm2st.poznan.pl › struktura › se...
Białas Piotr – fortepian, pianista akompaniator , zespół kameralny. Filipowska Krystyna – fortepian. Gidaszewski Marek – fortepian

Dariusz Saczuk
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 206
Grading comment
dziękuję

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roman Kozierkiewicz: jako indywidualista mimo że uczyłem sie gry na fortepianie nie nadawałem sie na akompaniatora - może i szkoda (ale nadal gram sobie i dla mojej muzy)
5 hrs
  -> :-). Dziękuję Panie, Romanie.

agree  Anna Davies
5 hrs
  -> Thank you, Anna

agree  Wojciech Szczerek
7 hrs
  -> Thanks, Wojciech.

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
collaborative pianists
współpracujący pianista (formerly akompaniator)


Explanation:
IMO

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2016-12-06 02:25:38 GMT)
--------------------------------------------------

The Collaborative Performer
W angielskojęzycznej, szczególnie amerykańskiej strefie kulturowej, pojawiło się w ostatnich latach pojęcie The Collaborative Pianist, „współpracujący pianista”, które zaczyna powoli zastępować dotychczasowe określenie „akompaniator”. Określenie to, aczkolwiek samo w sobie pozytywne i nawet, postępowe, wydaje się jednak wciąż bliższe klimatowi pianistycznej usługi. W sferze partnerstwa, zdecydowanie preferuję bardziej adekwatne, używane przeze mnie określenie The Collaborative Performer, „współpracujący wykonawca”. Bowiem podczas wspólnej realizacji utworu przez pianistę i instrumentalistę lub wokalistę, do współpracy zobowiązani są obydwaj wykonawcy, nie tylko pianista. W równym stopniu pianista partneruje instrumentaliście, jak i instrumentalista partneruje pianiście. Gwoli uzasadnienia wspomnę tu przykład początku Sonaty Wiosennej, kiedy przez pierwsze 10 taktów pianista „akompaniuje skrzypkowi”, ale przez następne 15, to skrzypek „akompaniuje pianiście”. Potrzeba odwzajemnionego partnerowania jest czymś ewidentnym we wszelkim wykonaniu zespołowym, wliczając w to utwory na głos i fortepian. KKF uważa za swoją naturalną powinność uświadamianie tej prawdy nie tylko podopiecznym pianistom, ale również, współpracującym z nimi partnerom, oczywiście z zachowaniem najwyższych oczekiwań taktu i kultury. Może właśnie, dlatego, gdyby trzeba było zamknąć w dwu słowach cel istnienia KKF, byłyby to: „Nauczanie partnerstwa”.
http://jerzy-marchwinski.blogspot.com/2016/01/partnerstwo-w-...

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 462

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Khanda: Nawet w Stanach to względnie świeży pomysł na "empowerment" akompaniatora i obawiam się, że jeszcze z politycznie poprawnej amerykańskiej strefy kulturowej nie trafiło do polskiej, mimo wysiłków Prof. Marchwińskiego.
4 hrs
  -> Dziękuję za wyjaśnienie sytuacji w polskim środowisku muzycznym. Pamiętam czas kiedy komputery były mózgami elektronowymi.

neutral  Wojciech Szczerek: pomimo interesującego objaśnienia, naprawdę mało kto ze środowiska muzycznego użyje sformułowania "współpracujący pianista". Jak świat światem, był i jest to po prostu "akompaniator".
7 hrs
  -> Thank you, Wojciech. It is a perennial question for translators: do we translate what we see or what we would like to see. The term "collaborative pianist" exists whether we like it or not. Now what?

agree  mike23
18 hrs
  -> Dziękuję Michale, mój współpracujący przyjacielu. Collaborative jest collaborative i nic nie można zrobić.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search