front matter

Polish translation: materiał(y) wprowadzające

21:47 Jun 4, 2017
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - General / Conversation / Greetings / Letters / publishing
English term or phrase: front matter
Front matter is the first section of a book and is generally the shortest; it is also sometimes called the prelims, or preliminary matter. It can be as simple as a single title page, or it can include multiple title pages, foreword, a preface, and much more. What is included in front matter really depends on the type of publication, so let's go over some of the possibilities.

Jak to zwą po polsku?
Robert Pranagal
Polish translation:materiał(y) wprowadzające
Explanation:
Układ części składowych książki

Strona tytułowa

Materiały wprowadzające
dedykacja
motto
przedmowy
wstęp krytyczny
życiorys autora
posłowie
nota edytorska

http://www.dkprint.pl/kompendium/uklad-czesci-skladowych-ksi...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2017-06-05 01:59:04 GMT)
--------------------------------------------------


1.1 Front matter
1.2 Body matter
1.3 Back matter (end matter) - https://en.wikipedia.org/wiki/Book_design


---------

2 Elementy budowy książki
2.1 Okładka
2.2 Karty tytułowe
2.3 Wkład
2.3.1 Materiały wprowadzające
2.3.2 Tekst główny
2.3.3 Materiały uzupełniające tekst główny
2.3.4 Materiały pomocnicze i informacyjne - https://pl.wikipedia.org/wiki/Książka
Selected response from:

geopiet
Grading comment
dzięki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3strona (przy)tytułowa + variants
Erzsébet Czopyk
3materiał poprzedzający właściwy tekst/ strony początkowe przed tekstem głównym
Frank Szmulowicz, Ph. D.
2czworka tytyłowa (książki)
Jacek Kloskowski
2materiał(y) wprowadzające
geopiet


Discussion entries: 2





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
strona (przy)tytułowa + variants


Explanation:
W świecie typografii: Komponenty książki – materiały informacyjno ...
grafmag.pl/.../w-swiecie-typografii-komponenty-ksiazki-materialy-in...
- W tej sekcji znajdziesz artykuły, które cieszą się wśród czytelników największą .... stronica ze spisem treści; strona tytułowa; strona przytytułowa; strona ... spisu treści (ewentualnie), przedmowy, wstępu krytycznego, podziękowań ... pierwszej stronie spisu treści; wewnętrznych stronach tytułowych; wakatach.

Urząd Publikacji – Międzyinstytucjonalny przewodnik redakcyjny – 5.5 ...
publications.europa.eu › ... › II. Publikacje ogólne › 5. Struktura
- Przedmowa, wstęp i wprowadzenie; 5.5.3. ... i datę wydania, w brzmieniu, jakie występuje na stronie tytułowej tej publikacji. ... W długich indeksach zaleca się podanie pierwszych liter pierwszego i ostatniego słowa (lub ...

www.pfsl.poznan.pl/pzh/ksiazka2001/245.htm
z braku takiego kryterium - pierwszą stronę tytułową recto. .... referaty sekcji I / $c [red. .... W podpolu $a pola 245 podaje się tytuł całości książki wielotomowej, ...... przedmowy, wstępu, posłowia - o ile tekst składa się z minimum trzech stron i ...

Tworzymy ebooka w formacie EPUB, czyli zrób sobie e-książkę ...
https://www.dobreprogramy.pl/.../Tworzymy-ebooka-w-formacie-...
- Jest to darmowy program do tworzenia książek w formacie EPUB na licencji GNU. .... Co prawda rzadko się zdarza aby okładka nie była pierwszą stroną książki, ale ... Teraz dodamy stronę tytułową (tworzymy nową sekcje i nadajemy jej ... wielkości h2 o treści "Przedmowa" i tworzymy tekst przedmowy.

Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego | Autorzy
www.ow.uz.zgora.pl/index.php?autorzy
stronę tytułową: autor/redaktor naukowy, tłumacz, tytuł, podtytuł,. – teksty wprowadzające (wstęp, przedmowa), ... tytułom części, rozdziałów, paragrafów, podrozdziałów, sekcji itd. zamieszanym w tekście głównym. ... Tekst o książce może być napisany przez autora lub może być wybranym fragmentem recenzji wydawniczej ...

Erzsébet Czopyk
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
materiał poprzedzający właściwy tekst/ strony początkowe przed tekstem głównym


Explanation:
materiał poprzedzający właściwy tekst/ strony początkowe przed tekstem głównym;
https://ling.pl/slownik/angielsko-polski/front matter

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 510

4 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
materiał(y) wprowadzające


Explanation:
Układ części składowych książki

Strona tytułowa

Materiały wprowadzające
dedykacja
motto
przedmowy
wstęp krytyczny
życiorys autora
posłowie
nota edytorska

http://www.dkprint.pl/kompendium/uklad-czesci-skladowych-ksi...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2017-06-05 01:59:04 GMT)
--------------------------------------------------


1.1 Front matter
1.2 Body matter
1.3 Back matter (end matter) - https://en.wikipedia.org/wiki/Book_design


---------

2 Elementy budowy książki
2.1 Okładka
2.2 Karty tytułowe
2.3 Wkład
2.3.1 Materiały wprowadzające
2.3.2 Tekst główny
2.3.3 Materiały uzupełniające tekst główny
2.3.4 Materiały pomocnicze i informacyjne - https://pl.wikipedia.org/wiki/Książka

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 271
Grading comment
dzięki

6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
czworka tytyłowa (książki)


Explanation:
front matter example
EXAMPLES OF BOOK FRONT MATTER

Facebook3TwitterPinterestStumbleUponGoogle+EmailSumoMe

Below is an example of front matter material. For your book you may need more or less information in your front matter. The first list is the basic information generally included in front matter, the lists below it are examples.

Book title, subtitle
By YOUR NAME
Editor
Cover Design
Add illustrator, co-authors, and so forth next
ISBN-13:
ISNB-10:
Copyright (always make this the year you publish the book – not the year you wrote it)
Notice of Rights
Notice of Liability
Permissions
Disclaimer
Reference to Public Domain Quotes

http://selah-press.com/examplesofbookfrontmatter/

Czwórka tytułowa książki[edytuj]

Karta przedtytułowa z tytułem książki
Czwórka tytułowa – pierwsze cztery strony wnętrza (wkładu) książki.

Kolejne strony czwórki[edytuj]
Czasami, np. w przypadku książki mniejszej objętościowo, zamiast czwórki tytułowej występuje dwójka tytułowa, czyli jedynie strony 3. i 4. (liczone jako 1. i 2.). Zarówno na czwórkę tytułową jak i na dwójkę tytułową mówi się również: karta tytułowa.
Strona przedtytułowa, przedtytuł, tytuł ochronny, tzw. "szmuctytuł"[edytuj]
strona, na której znajduje się zasadniczo tylko tytuł książki (jeśli jest długi, to w skróconej postaci[1]) i ewentualnie autor (imiona często w inicjale – obie pisane kapitalikami lub krojem pisma w odmianie pogrubionej, w niezbyt dużym stopniu.
Strona kontrtytułowa, wakat lub frontyspis[edytuj]
strona zazwyczaj pusta, ewentualnie może współgrać ze stroną trzecią np. poprzez zdjęcie autora, spis jego dzieł, tytuł serii wydawniczej, zapowiedzi itp., może być też zaopatrzona w ozdobną ilustrację – jeśli nie jest pusta, nosi nazwę frontyspis
Strona tytułowa[edytuj]
strona z tytułem w pełnym brzmieniu[2], autorami w pełnym brzmieniu, nazwą i logo wydawnictwa, rokiem i numerem wydania
Strona redakcyjna[edytuj]
strona zawierająca komplet informacji wydawniczych i drukarskich (patrz: metryka książki). Zamieszcza się na niej nazwiska współtwórców książki niewymienione na stronie tytułowej, informacje o podstawie tłumaczenia, zastrzeżenia praw autorskich (copyright), opis katalogowy CIP, numer ISBN, informacje o mecenasach dzieła, wszelkie informacje techniczno wydawnicze, między innymi stopkę drukarską. Informacje umieszczone zwyczajowo na stronie redakcyjnej przeniesione na ostatnią stronicę książki tworzą kolofon (na ich przeniesienie mają wpływ kwestie estetyczne albo konieczność dodania stronicy przy obliczaniu arkuszy drukarskich)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Czwórka_tytułowa_książki#Stron...

Jacek Kloskowski
United States
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search