genetically tractable

Polish translation: (organizm) modelowy

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:genetically tractable
Polish translation:(organizm) modelowy
Entered by: Engart

16:05 Jun 28, 2018
English to Polish translations [PRO]
Science - Genetics
English term or phrase: genetically tractable
"The fruit fly has already been successfully used to model PD, ... but little attention has yet been paid to modelling non-motor symptoms of PD in this genetically tractable organism."


Jak to przetłumaczyć? "dobrze poznane pod względem genetycznym?"
A może jest na to bardziej fachowe określenie?

Proszę o pomoc doświadczone koleżanki/kolegów.
Engart
(organizm) modelowy
Explanation:
Yeast is easy, cheap, and quick to work with because it divides rapidly, usually once every couple of hours, and is “genetically tractable,” meaning we can readily alter genes and their expression using classical genetics or modern molecular genetic techniques.

-------------

CECHY ORGANIZMU MODELOWEGO DO BADAŃ GENETYCZNYCH.

1. małe rozmiary
2. prosta hodowla
3. krótki cykl życiowy
4. duża liczba potomstwa

------

Organizmy modelowe – organizmy wykorzystywane w badaniach genetycznych ze względu na swoje cechy.

- https://pl.wikipedia.org/wiki/Organizmy_modelowe

--------

Czym są organizmy modelowe?

Organizmy modelowe to organizmy, wykorzystywane w badaniach genetycznych ze względu na swoje cechy. Do tej pory nie znaleziono idealnego organizmu modelowego, ale są pewne cechy biologiczne, które bierze się pod uwagę, wybierając obiekt do eksperymentu. Są powszechnie wykorzystywane w celu odkrywania potencjalnych przyczyn i możliwych sposobów leczenia różnych chorób.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2018-06-28 18:20:07 GMT)
--------------------------------------------------

Drosophila melanogaster jako gatunek modelowy

Powody dla których muszka owocowa była i nadal jest używana jako gatunek modelowy - http://nowyolimp.net/?iss=1&id=5

--------

Jednym z najpowszechniejszych modeli wśród organizmów bezkręgowych jest bez wątpienia wszechobecna w naszych kuchniach muszka owocowa (Drosophila melanogaster). Ten niewielki owad z rzędu muchówek zdobył ogromną sławę jako model w badaniach genetycznych. Muszka owocowa jest jednym z bohaterów chromosomowej teorii dziedziczności, która została sformułowana przez Thomasa Morgana po wieloletnich badaniach na tym właśnie gatunku - http://biologiaolsztyn.blogspot.com/2013/12/top-model-w-biol...
Selected response from:

geopiet
Grading comment
Dziękuję. W tym kontekście to tłumaczenie będzie rzeczywiście najlepsze.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3(organizm) modelowy
geopiet
3podatne na badania genetyczne
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
podatne na badania genetyczne


Explanation:
Propozycja.

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
genetically tractable (organism)
(organizm) modelowy


Explanation:
Yeast is easy, cheap, and quick to work with because it divides rapidly, usually once every couple of hours, and is “genetically tractable,” meaning we can readily alter genes and their expression using classical genetics or modern molecular genetic techniques.

-------------

CECHY ORGANIZMU MODELOWEGO DO BADAŃ GENETYCZNYCH.

1. małe rozmiary
2. prosta hodowla
3. krótki cykl życiowy
4. duża liczba potomstwa

------

Organizmy modelowe – organizmy wykorzystywane w badaniach genetycznych ze względu na swoje cechy.

- https://pl.wikipedia.org/wiki/Organizmy_modelowe

--------

Czym są organizmy modelowe?

Organizmy modelowe to organizmy, wykorzystywane w badaniach genetycznych ze względu na swoje cechy. Do tej pory nie znaleziono idealnego organizmu modelowego, ale są pewne cechy biologiczne, które bierze się pod uwagę, wybierając obiekt do eksperymentu. Są powszechnie wykorzystywane w celu odkrywania potencjalnych przyczyn i możliwych sposobów leczenia różnych chorób.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2018-06-28 18:20:07 GMT)
--------------------------------------------------

Drosophila melanogaster jako gatunek modelowy

Powody dla których muszka owocowa była i nadal jest używana jako gatunek modelowy - http://nowyolimp.net/?iss=1&id=5

--------

Jednym z najpowszechniejszych modeli wśród organizmów bezkręgowych jest bez wątpienia wszechobecna w naszych kuchniach muszka owocowa (Drosophila melanogaster). Ten niewielki owad z rzędu muchówek zdobył ogromną sławę jako model w badaniach genetycznych. Muszka owocowa jest jednym z bohaterów chromosomowej teorii dziedziczności, która została sformułowana przez Thomasa Morgana po wieloletnich badaniach na tym właśnie gatunku - http://biologiaolsztyn.blogspot.com/2013/12/top-model-w-biol...

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Dziękuję. W tym kontekście to tłumaczenie będzie rzeczywiście najlepsze.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search