International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

state Attorney General

Polish translation: prokurator generalny stanu

17:21 Apr 29, 2005
English to Polish translations [PRO]
Medical - Law (general)
English term or phrase: state Attorney General
uprzejmie zawiadamiam, że zapoznałem się z zawartością glosariusza, wiem już o ministrze spraswiedliowośc, ale jak to jest na poziomie stanu?
Jakub Szacki
Poland
Polish translation:prokurator generalny stanu
Explanation:
Zgadzam się, że "Attorney General" pełni funkcję _zbliżoną_ do ministra sprawiedliwości, ale po polsku mimo wszystko mówi się "prokurator generalny". Podobnież na "sekretarza stanu" nie mówimy "minister spraw zagranicznych".

Prokurator generalny John Ashcroft z wizytą w Polsce (oficjalna strona ambasady amerykańskiej!)
http://poland.usembassy.gov/poland-pl/ashcroft.html

Prokurator Generalny Stanu Illinois Lisy Madigan (polskie strony Departamentu Sprawiedliwości st. Illinois!)
http://www.ag.state.il.us/

Zastosowanie poważniejszej kary sugerował prokurator generalny stanu Connecticut, który radził cofnąć licencję Arthurow Andersenowi, tak że nie mógłby on dłużej prowadzić interesów w tym stanie.
http://www.towerofbabel.com/features/enron/waving/polish/

Prokurator Generalny z Nowym Jorku zamierza ukarać Scotta Richtera
http://www.vagla.pl/prawo_068.htm

Prokurator Generalny stanu Pensylwania Jerry Pappert oskarża Pfeizera i 11 innych koncernów o to, że oferując lekarzom premie finansowe oraz nagrody znacznej wartości za stosowanie produkowanych przez nie leków refinansowanych podwyższa ich ceny.
We wtorek podobny pozew złożył Prokurator Generalny stanu Ohio Jim Petro.

itd., itp.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 24 mins (2005-04-29 19:46:19 GMT)
--------------------------------------------------

\"Prokurator generalny\", czy to federalny, czy to stanu, jest używany dużo powszechniej niż \"minister sprawiedliwości\".

Jeśli chodzi o różnice kompetencyjne, to minister sprawiedliwości nie wnosi oskarżenia, a \"attorney general\" owszem, więc bliżej mu do prokuratora.

Na koniec dodam, że drugi link powyżej to strony samego prokuratora generalnego Illinois, wraz z polskimi tłumaczeniami niektórych stron. Znaczyłoby to, że prokurator generalny sam nie wie, jak się nazywa.
Selected response from:

Jaroslaw Michalak
Poland
Grading comment
Chyba... Dzięki. Q
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2prokurator generalny stanu
Jaroslaw Michalak
4 +2minister sprawiedliwosci stanu....
bartek


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
state attorney general
minister sprawiedliwosci stanu....


Explanation:
Texas, Illinois etc.

--------------------------------------------------
Note added at 3 mins (2005-04-29 17:25:01 GMT)
--------------------------------------------------

Do Sądu zwrócił się w piątek Minister Sprawiedliwości Stanu California z prośbą
o ich pilne zakazanie, ale sędziowie orzekli, iż decyzję podejmą dopiero ...
www.kobiety-kobietom.com/news/index.php?dzial=WD-Swiat

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1993

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  LidiaSCybart: Dziekuje za interesujace uwagi, temat ciekawy, jednak utrzymuje stanowisko, dla dociekliwych por.http://www.ms.gov.pl/przewodnik/przew10e.pdf, http://www.usdoj.gov/dojorg.htm, http://www.bartleby.com/61/16/A0511600.html
1 hr
  -> :-)) pzryjelam do akceptującej wiadmości :-)

agree  possum
13 hrs

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
state attorney general
prokurator generalny stanu


Explanation:
Zgadzam się, że "Attorney General" pełni funkcję _zbliżoną_ do ministra sprawiedliwości, ale po polsku mimo wszystko mówi się "prokurator generalny". Podobnież na "sekretarza stanu" nie mówimy "minister spraw zagranicznych".

Prokurator generalny John Ashcroft z wizytą w Polsce (oficjalna strona ambasady amerykańskiej!)
http://poland.usembassy.gov/poland-pl/ashcroft.html

Prokurator Generalny Stanu Illinois Lisy Madigan (polskie strony Departamentu Sprawiedliwości st. Illinois!)
http://www.ag.state.il.us/

Zastosowanie poważniejszej kary sugerował prokurator generalny stanu Connecticut, który radził cofnąć licencję Arthurow Andersenowi, tak że nie mógłby on dłużej prowadzić interesów w tym stanie.
http://www.towerofbabel.com/features/enron/waving/polish/

Prokurator Generalny z Nowym Jorku zamierza ukarać Scotta Richtera
http://www.vagla.pl/prawo_068.htm

Prokurator Generalny stanu Pensylwania Jerry Pappert oskarża Pfeizera i 11 innych koncernów o to, że oferując lekarzom premie finansowe oraz nagrody znacznej wartości za stosowanie produkowanych przez nie leków refinansowanych podwyższa ich ceny.
We wtorek podobny pozew złożył Prokurator Generalny stanu Ohio Jim Petro.

itd., itp.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 24 mins (2005-04-29 19:46:19 GMT)
--------------------------------------------------

\"Prokurator generalny\", czy to federalny, czy to stanu, jest używany dużo powszechniej niż \"minister sprawiedliwości\".

Jeśli chodzi o różnice kompetencyjne, to minister sprawiedliwości nie wnosi oskarżenia, a \"attorney general\" owszem, więc bliżej mu do prokuratora.

Na koniec dodam, że drugi link powyżej to strony samego prokuratora generalnego Illinois, wraz z polskimi tłumaczeniami niektórych stron. Znaczyłoby to, że prokurator generalny sam nie wie, jak się nazywa.

Jaroslaw Michalak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 52
Grading comment
Chyba... Dzięki. Q

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ZenonStyczyrz: linki brzmią przekonywująco
20 mins

disagree  LidiaSCybart: Zobacz komentarz do propozycji Bartka; ustalone pol. tlumaczenie: bryt. prokurator generalny, am. minister sprawiedliwosci ( wynika to m.in. z roznic kompetencyjnych i instytucjonalnych
46 mins
  -> "Ustalone"? :) Przez kogo? Słownik nie zawsze przystaje do rzeczywistości... Różnice kompetencyjne: patrz wyżej

neutral  Joanna Rączka: A może, tak jak w RP - Minister Sprawiedliwości-Prokurator Generalny, czyli dwa w jednym i nie ma o co kruszyć kopii? Do am. ministra nie mam jednak przekonania, chociaż widziałam w słowniku. Bardziej przekonująca jest strona ambasady USA.
1 hr
  -> Też ładnie :) Przyznam, że wylazł ze mnie deskryptywista... ("tak się mówi... bo tak się mówi!")

agree  Astro Jaroslaw Rutkowski: jestem za prokuratorem generalnym stanu
1 hr

agree  legato
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search