temporal association

Polish translation: zbieżność czasowa, zbieżność w czasie

18:54 Mar 30, 2020
English to Polish translations [PRO]
Science - Mathematics & Statistics
English term or phrase: temporal association
However, the study of vaccine risks is more complex than those for therapeutic products because the exposure is virtually universal for many vaccines, ensuring the chance occurrence of many adverse outcomes in temporal association with vaccines.

Dziękuję za odpowiedź :)
Epcia33
Polish translation:zbieżność czasowa, zbieżność w czasie
Explanation:
zbieżność czasowa wystąpienia niepożądanych/negatywnych skutków poszczepiennych wraz z wykonaniem szczepienia ...

--

Investigation of the temporal association of Guillain-Barre syndrome with influenza vaccine and influenzalike illness using the United Kingdom General Practice Research Database. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19033158

-----

Niepożądane odczyny poszczepienne ze strony układu nerwowego

NOP mogą dotyczyć także układu nerwowego. Najczęściej obserwowaną reakcją są drgawki gorączkowe, chociaż należy zauważyć, że występują one bardzo rzadko (np. po szczepieniu DTP 6 dodatkowych incydentów drgawek na 100 000 podanych dawek szczepionki, a w przypadku MMR 25–34 epizodów drgawek na 100 000 dawek). W każdym przypadku należy dokonać analizy, czy wystąpiła tylko zbieżność czasowa napadu drgawek z wykonaniem szczepienia, czy też wysoce prawdopodobny jest związek przyczynowy - https://www.mp.pl/szczepienia/artykuly/wytyczne/124947,szcze...

---

Oficjalnie w Polsce nie ma zgonów po szczepieniach, ale statystyki trzeba czytać między wierszami, a konkretnie pod tabelkami - drobnym druczkiem.

Co roku oprócz zarejestrowanych NOPów pojawiają się także inne zgłoszenia (patrz biuletyny, np. tu str. 87). Są to przypadki nie zakwalifikowane jako NOP, uznane za jedynie zbieżne czasowo ze szczepieniem. Hmm... zbieżne czasowo, a więc z definicji są NOPami... ale nie są NOPami (sic!). W zgłoszeniach pojawiają się również zgony.

W 2016 roku na 2341 zarejestrowanych NOPów wystąpiło 227 innych zgłoszeń (8,8%).

W 2015 roku na 2111 zarejestrowanych NOPów wystąpiło 88 innych zgłoszeń (4,0%), w tym jeden zgon czasowo zbieżny ze szczepieniem (poza zbieżnością czasową nie znaleziono podstaw do powiązania tego zgonu ze szczepieniem). Ale również wśród NOPów zarejestrowanych trafił się jeden zgon, w stosunku do którego nie zakończono jeszcze postępowania wyjaśniającego, czy poza zbieżnością czasową istnieją inne przesłanki pozwalające na powiązanie tego zgonu ze szczepieniem. - https://multimatum.pl/wpisy/system-monitorowania-nopow/
Selected response from:

geopiet
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3z jednoczesnym (zastosowaniem) szczepionek
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3w czasowej koincydencji (ze szczepieniami)
Andrzej Ziomek
3w tym samym czasie
Paweł Janiszewski
2zbieżność czasowa, zbieżność w czasie
geopiet


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
w tym samym czasie


Explanation:
IMHO sens tego jest taki, że chodzi o szansę wystąpienia skutków ubocznych w tym samym czasie, w którym stosuje się szczepionki.

Paweł Janiszewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 16

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
w czasowej koincydencji (ze szczepieniami)


Explanation:
(słownictwo może nieco wyrafinowane, ale) jedna z możliwości

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2020-03-30 21:34:47 GMT)
--------------------------------------------------

https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzeczenia-sa...


    https://wspolczesnystrazak.blogspot.com/2017/11/koincydencja-czasowa-czy-echo-mojej.html
Andrzej Ziomek
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
z jednoczesnym (zastosowaniem) szczepionek


Explanation:
contemporaneously with

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 201

5 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
zbieżność czasowa, zbieżność w czasie


Explanation:
zbieżność czasowa wystąpienia niepożądanych/negatywnych skutków poszczepiennych wraz z wykonaniem szczepienia ...

--

Investigation of the temporal association of Guillain-Barre syndrome with influenza vaccine and influenzalike illness using the United Kingdom General Practice Research Database. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19033158

-----

Niepożądane odczyny poszczepienne ze strony układu nerwowego

NOP mogą dotyczyć także układu nerwowego. Najczęściej obserwowaną reakcją są drgawki gorączkowe, chociaż należy zauważyć, że występują one bardzo rzadko (np. po szczepieniu DTP 6 dodatkowych incydentów drgawek na 100 000 podanych dawek szczepionki, a w przypadku MMR 25–34 epizodów drgawek na 100 000 dawek). W każdym przypadku należy dokonać analizy, czy wystąpiła tylko zbieżność czasowa napadu drgawek z wykonaniem szczepienia, czy też wysoce prawdopodobny jest związek przyczynowy - https://www.mp.pl/szczepienia/artykuly/wytyczne/124947,szcze...

---

Oficjalnie w Polsce nie ma zgonów po szczepieniach, ale statystyki trzeba czytać między wierszami, a konkretnie pod tabelkami - drobnym druczkiem.

Co roku oprócz zarejestrowanych NOPów pojawiają się także inne zgłoszenia (patrz biuletyny, np. tu str. 87). Są to przypadki nie zakwalifikowane jako NOP, uznane za jedynie zbieżne czasowo ze szczepieniem. Hmm... zbieżne czasowo, a więc z definicji są NOPami... ale nie są NOPami (sic!). W zgłoszeniach pojawiają się również zgony.

W 2016 roku na 2341 zarejestrowanych NOPów wystąpiło 227 innych zgłoszeń (8,8%).

W 2015 roku na 2111 zarejestrowanych NOPów wystąpiło 88 innych zgłoszeń (4,0%), w tym jeden zgon czasowo zbieżny ze szczepieniem (poza zbieżnością czasową nie znaleziono podstaw do powiązania tego zgonu ze szczepieniem). Ale również wśród NOPów zarejestrowanych trafił się jeden zgon, w stosunku do którego nie zakończono jeszcze postępowania wyjaśniającego, czy poza zbieżnością czasową istnieją inne przesłanki pozwalające na powiązanie tego zgonu ze szczepieniem. - https://multimatum.pl/wpisy/system-monitorowania-nopow/


geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 24




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search