Board-Certfied

Polish translation: specjalista z certyfikatem /specjalista certyfikowany

10:37 Apr 18, 2005
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: Board-Certfied
Dr XXX is Board Certified by the American Board of Otolaryngology. He is a Fellow of the American Academy of Otolaryngology—Head and Neck Surgery, the American College of Surgeons, and the American Academy of Pediatrics.
bartek
Polish translation:specjalista z certyfikatem /specjalista certyfikowany
Explanation:
Krotko o ksztalceniu lekarzy w USA z polonijnej perspektywy

1. Specjalizacje
-program specjalizacyjny (residency)- po studiach med. np. interna, pediatria, chirurgia
Programy sa akredytowane przez narodowe komisje i sprawdzane dosc czesto czy spelniaja warunki (kontrola jakosci). Lekarze konczacy szkole medyczna poza USA/Kanada musza otrzymac ECFMG Certificate, zanim ubiegaja sie o miejsce na specjalizacje (zazwyczaj konkurs).
-do ECFMG potrzebny jest dyplom lek med z uczelni aprobowanej przez, ECFMG (chyba wszystkie polskie AM sa akceptowane, choc np nie wszystkie bialoruskie), zdany egzamin USMLE (tzw egzamin nostryfikacyjny-test plus praktyczny) oraz TOEFL (egzamin z angielskiego - chca chyba przynajmniej 650 punktow na tym egzaminie)
-specjalista jest mianowanyten kto ukonczyl program specjalizacyjny
-specjalisci maja prawo (choc nie musza) zdawac odpowiedni egzamin specjalizacyjny (boards exam) - wtedy sie moga tytulowac "board certified specialists"- lepiej jest byc certyfikowanym, bo lepsza prace mozna miec (przywileje w szpitalach) i niektore firmy ubezpieczeniowe tego wymagaja (nie mowiac o pracy na uniwersytecie). Gdy specjalista nie zda tego egzaminu jest on "board elligible specialist" czyli specjalista z prawem do egzaminu certyfikujacego
-doktoraty z Polski sa honorowane, choc w USA rzadko ktory z lekarzy robi doktorat, a nigdy nie robi sie doktoratu z klinicznej medycyny - zazwyczaj z podstawowych nauk medycznych (np. fizjologia)
-specjalizacje z Polski nie sa honorowane (czasem, w wyjatkowych przypadkach mozna sobie tutaj skrocic specjalizacje)
-specjalisci certyfikowani moga ubiegac sie o tytul "Fellow" w odpowiednim "college" np Fellow of American College of Cardiology (FACC)
-programy specjalizacyjne moga byc "akademickie" lub nie - akademickie daja tytuly asystentow swym stazystom na specjalizacji (i sa bardziej prestizowe) -
-podspecjalizacja (subspecialty training-fellowship), np choroby zakazne - to nastepny program na uczelni (powinien byc akredytowany) - trzeba miec ukonczona specjalizacje, publikacje i dobre listy referencyjne jesli sie startuje do konkursu w "obleganych" specjalnosciach (np kardiologia, gastroenterologia)
-po programie podspecjalizacyjnym powinno sie zdac egzamin (choc, znow niekoniecznie) certyfikujacy (subspecialty boards exam)
Rozwoj akademicki to: Clinical Instructor (po specjalizacji, pozostanie na uczelni) i kilka stopni profesorskich nadawanych przez uczelnie

2. Prawo wykonywania zawodu lekarza
-wydawane przez komisje stanowe, oddzielne dla kazdego stanu
-wymaga sie ECFMG Certificate, ukonczenia pierwszego stopnia specjalizacji, wielu innych dokumentow, szczegolnie o niekaralnosci/postepowaniach dyscyplinarnych itd

3. Wazne - firmy ubezpieczeniowe wymagaja powyzszych dokumentow - inaczej nie placa za uslugi..

4. Do uzyskania przywilejow w danym szpitalu wymaga sie powyzszych dokumentow (ogolny przywilej przyjmowania pacjetow ze swej praktyki i opiekowania sie nimi)
-kazdy szpital ma panel decydujacy jakie sa wymagania na przywilej przyjmowania i na kazdy specyficzny przywilej (np czego wymaga sie zeby dany lekarz mogl cewnikowac serca) - panele szpitalne zazwyczaj dostosowuja sie do zalecen odpowiednich specjalizacyjnych komisji, ktore wydaja zalecenia na caly kraj (np rekomenduja ilosc wykonanych zabiegow w czasie specjalizacji)

Selected response from:

Dominika Schoenborn
United Kingdom
Grading comment
Dzięki :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4posiada akredytację zarządu / rady
Marek Daroszewski (MrMarDar)
3 +1specjalista z certyfikatem /specjalista certyfikowany
Dominika Schoenborn


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
board-certfied
specjalista z certyfikatem /specjalista certyfikowany


Explanation:
Krotko o ksztalceniu lekarzy w USA z polonijnej perspektywy

1. Specjalizacje
-program specjalizacyjny (residency)- po studiach med. np. interna, pediatria, chirurgia
Programy sa akredytowane przez narodowe komisje i sprawdzane dosc czesto czy spelniaja warunki (kontrola jakosci). Lekarze konczacy szkole medyczna poza USA/Kanada musza otrzymac ECFMG Certificate, zanim ubiegaja sie o miejsce na specjalizacje (zazwyczaj konkurs).
-do ECFMG potrzebny jest dyplom lek med z uczelni aprobowanej przez, ECFMG (chyba wszystkie polskie AM sa akceptowane, choc np nie wszystkie bialoruskie), zdany egzamin USMLE (tzw egzamin nostryfikacyjny-test plus praktyczny) oraz TOEFL (egzamin z angielskiego - chca chyba przynajmniej 650 punktow na tym egzaminie)
-specjalista jest mianowanyten kto ukonczyl program specjalizacyjny
-specjalisci maja prawo (choc nie musza) zdawac odpowiedni egzamin specjalizacyjny (boards exam) - wtedy sie moga tytulowac "board certified specialists"- lepiej jest byc certyfikowanym, bo lepsza prace mozna miec (przywileje w szpitalach) i niektore firmy ubezpieczeniowe tego wymagaja (nie mowiac o pracy na uniwersytecie). Gdy specjalista nie zda tego egzaminu jest on "board elligible specialist" czyli specjalista z prawem do egzaminu certyfikujacego
-doktoraty z Polski sa honorowane, choc w USA rzadko ktory z lekarzy robi doktorat, a nigdy nie robi sie doktoratu z klinicznej medycyny - zazwyczaj z podstawowych nauk medycznych (np. fizjologia)
-specjalizacje z Polski nie sa honorowane (czasem, w wyjatkowych przypadkach mozna sobie tutaj skrocic specjalizacje)
-specjalisci certyfikowani moga ubiegac sie o tytul "Fellow" w odpowiednim "college" np Fellow of American College of Cardiology (FACC)
-programy specjalizacyjne moga byc "akademickie" lub nie - akademickie daja tytuly asystentow swym stazystom na specjalizacji (i sa bardziej prestizowe) -
-podspecjalizacja (subspecialty training-fellowship), np choroby zakazne - to nastepny program na uczelni (powinien byc akredytowany) - trzeba miec ukonczona specjalizacje, publikacje i dobre listy referencyjne jesli sie startuje do konkursu w "obleganych" specjalnosciach (np kardiologia, gastroenterologia)
-po programie podspecjalizacyjnym powinno sie zdac egzamin (choc, znow niekoniecznie) certyfikujacy (subspecialty boards exam)
Rozwoj akademicki to: Clinical Instructor (po specjalizacji, pozostanie na uczelni) i kilka stopni profesorskich nadawanych przez uczelnie

2. Prawo wykonywania zawodu lekarza
-wydawane przez komisje stanowe, oddzielne dla kazdego stanu
-wymaga sie ECFMG Certificate, ukonczenia pierwszego stopnia specjalizacji, wielu innych dokumentow, szczegolnie o niekaralnosci/postepowaniach dyscyplinarnych itd

3. Wazne - firmy ubezpieczeniowe wymagaja powyzszych dokumentow - inaczej nie placa za uslugi..

4. Do uzyskania przywilejow w danym szpitalu wymaga sie powyzszych dokumentow (ogolny przywilej przyjmowania pacjetow ze swej praktyki i opiekowania sie nimi)
-kazdy szpital ma panel decydujacy jakie sa wymagania na przywilej przyjmowania i na kazdy specyficzny przywilej (np czego wymaga sie zeby dany lekarz mogl cewnikowac serca) - panele szpitalne zazwyczaj dostosowuja sie do zalecen odpowiednich specjalizacyjnych komisji, ktore wydaja zalecenia na caly kraj (np rekomenduja ilosc wykonanych zabiegow w czasie specjalizacji)



Dominika Schoenborn
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dzięki :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Piotr Sawiec: jak najbardziej o to chodzi, w Polsce oddasz to po prostu pisz±c jest specjalist± otolaryngologiem, tu musisz zdać egzamin, ewentualnie w nawiasie napiszesz jaki to egzamin
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
board-certfied
posiada akredytację zarządu / rady


Explanation:
może w ten sposób
National Board Certified Teachers NBCT Directory. Are you looking for specific
information on the number of NBCTs in a particular state? ...
www.nbpts.org/nbct/directory.cfm


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 41 mins (2005-04-18 13:18:01 GMT)
--------------------------------------------------

tutaj nt. akredytacji
http://nowy.ptkardio.pl/pl/archiwum/6,zasady,systemu,akredyt...
Zasady systemu akredytacji pracowni echokardiograficznych i lekarzy

tutaj również http://polscy-lekarze.net/komunikaty/kom24.html Po trzecie - akredytacja. Tutaj jest chyba najwięcej kontrowersji. Istnieje akredytacja państwowa i stanowa. Kilka uczelni w Polsce posiada akredytację przyznaną przez US Department of Education (akredytacja państwowa). To znaczy, że są one rozpoznawane przez amerykańskie władze jako jednostki edukacyjne. Uczący się w nich studenci (dotyczy to obywateli USA lub posiadaczy ‘green cards’) mogą starać się o pożyczki (Federal Loans) w taki sam sposób jak ich koledzy, studiujący w USA. Z kolei Board Of Medicine w niektórych stanach (stąd akredytacja stanowa) wymaga, aby studenci odbywający swoje rotacje kliniczne w Szpitalach tego stanu pochodzili z instytucji akredytowanych (czytaj: rozpoznawalnych) przez ten Board. Po prostu nie chcą, aby młodzi ludzie, przychodzący nie wiadomo skąd, snuli się po oddziałach tzw. Teaching Hospitals. Władze stanowe (np. New York) wymagają od uczelni określonego programu. Sama akredytacja (sposób jej załatwienia) jest też dość żmudna, ale w moim przekonaniu niezwykle przydatna dla polskich uczelni.




Marek Daroszewski (MrMarDar)
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 135




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search