PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

advection fog

Polish translation: mgła adwekcyjna

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:advection fog
Polish translation:mgła adwekcyjna

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
12:17 May 22, 2009
English to Polish translations [PRO]
Science - Meteorology
Additional field(s): Geography
English term or phrase: advection fog
Definition from NExTclass.net:
A fog caused by the movement of warm, moist air over a surface with a temperature less than the dew point of the air. Also called sea fog.

Example sentence(s):
  • Unlike radiation fog, advection fog can occur even when it is windy. Also unlike radiation fog, advection fog can occur when the skies aloft are initially cloudy. theweatherprediction.com
  • Southerly flow of unseasonably warm, moist air (temperatures of +20 to +26 C, dew points of +14 to +16 C) over the relatively cool (generally +2 to +5 C) water of Lake Michigan and Lake Huron contributed to the development of large advection fog plumes during the day on 16 April 2002. CIMSS/SSEC/University-Wisconsin-Madison
  • Advection fog is common along the Pacific Coast since surface water along the coast is much colder than the surface water farther offshore. As warm, moist air from the Pacific Ocean moves over the colder coastal waters it is chilled from below , lowering it to its dew point forming fog. stormdisplay.weatherbug.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

mgła adwekcyjna
Definition:
Powstaje na skutek adwekcji, gdy nad zimne podłoże napłynie cieplejsze i wilgotne powietrze. Powietrze to wychładza się i następuje kondensacja. Mgły tego typu występują często na morzu (głównie latem), gdy tropikalne masy powietrza napotykają zimniejsze wody z wyższych szerokości geograficznych i nad lądem (zimą), gdy nad zimne podłoże napływa ciepłe morskie powietrze. Mgły adwekcyjne mogą mieć do kilkuset metrów grubości i są długotrwałe, zwłaszcza przy inwersji temperatury. Zanikają gdy masa powietrza ulegnie wymianie.
Selected response from:

ECOlibre
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2mgła adwekcyjna
ECOlibre
5Mgła napływowa
groszek
3 +1mgła adwekcyjna
Marek Gasiorowski


Discussion entries: 1





  

Translations offered


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
mgła adwekcyjna


Definition from Wikipedia:
Powstaje na skutek adwekcji, gdy nad zimne podłoże napłynie cieplejsze i wilgotne powietrze. Powietrze to wychładza się i następuje kondensacja. Mgły tego typu występują często na morzu (głównie latem), gdy tropikalne masy powietrza napotykają zimniejsze wody z wyższych szerokości geograficznych i nad lądem (zimą), gdy nad zimne podłoże napływa ciepłe morskie powietrze. Mgły adwekcyjne mogą mieć do kilkuset metrów grubości i są długotrwałe, zwłaszcza przy inwersji temperatury. Zanikają gdy masa powietrza ulegnie wymianie.

Example sentence(s):
  • Mgła adwekcyjna powstaje wskutek ochłodzenia się masy powietrznej, gdy przesuwa się ona w kierunku poziomym. - chmury.pl  
  • Mgła adwekcyjna - powstaje w sytuacji, gdy ciepłe i wilgotne powietrze napływa nad wychłodzony ląd lub morze. - IMGW - ABC Meteorologii  
  • Sprzyjające warunki do osadzania szadzi występują w przypadku mgły adwekcyjnej – napływającej znad sąsiednich obszarów nad wychłodzony grunt. - MeteoGroup  
ECOlibre
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  M.A.B.
13 days
  -> dziękuję pięknie :-)

Yes  Stanislaw Czech, MCIL
117 days
  -> dziękuję pięknie :-)

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
mgła adwekcyjna


Definition from wikipedia, and google in general:
Mgła adwekcyjna powstaje wskutek ochłodzenia się masy powietrznej, gdy przesuwa się ona w kierunku poziomym.

Example sentence(s):
  • Mgły adwekcyjne powstają w wyniku napływu cieplejszego i wilgotnego powietrza nad powierzchnię, której temperatura jest niższa od temperatury punktu rosy napływającego powietrza. W rezultacie wymiany ciepła między powietrzem a podłożem (strumień ciepła skierowany do podłoża) następuje stopniowy spadek temperatury powietrza, najsilniejszy w warstwie najniższej (inwersja). Jeśli dojdzie do sytuacji, w której temperatura w przyziemnej (przywodnej) warstwie spadnie poniżej temperatury punktu rosy, w powietrzu rozpoczną się procesy kondensacji. Jeśli ilość mikrokropel wody w jednostce objętości powietrza będzie wystarczająco duża - wystąpi mgła lub zamglenie. - site of professionals  
  • Dla wystąpienia mgieł adwekcyjnych (zasięg widzialności do 0.5 Mm) prędkość wiatru musi utrzymywać się w dość wąskim przedziale od 0.3-0.5 m/s do 5-7 m/s, czyli wiatr nie może być ani zbyt słaby, ani zbyt silny. W przypadku, jeśli prędkość wiatru wzrasta powyżej 7 m/s (~14 w), w przywodnej strefie na skutek wzrastającej turbulencji mgła się rozrzedza, wyżej występującą, nie stykającą się z powierzchnią morza mgłę "odbiera się" jako chmurę St. W takich warunkach, między chmurą a powierzchnią morza występuje na ogół gęste zamglenie (zasięg widzialności od 0.5 do 2 Mm), w którym zasięg widzialności jest zmienny. Im większa prędkość wiatru, tym wyżej leży pułap chmury St. - dido  
  • Dla wystąpienia mgieł adwekcyjnych (zasięg widzialności do 0.5 Mm) prędkość wiatru musi utrzymywać się w dość wąskim przedziale od 0.3-0.5 m/s do 5-7 m/s, czyli wiatr nie może być ani zbyt słaby, ani zbyt silny. W przypadku, jeśli prędkość wiatru wzrasta powyżej 7 m/s (~14 w), w przywodnej strefie na skutek wzrastającej turbulencji mgła się rozrzedza, wyżej występującą, nie stykającą się z powierzchnią morza mgłę "odbiera się" jako chmurę St. W takich warunkach, między chmurą a powierzchnią morza występuje na ogół gęste zamglenie (zasięg widzialności od 0.5 do 2 Mm), w którym zasięg widzialności jest zmienny. Im większa prędkość wiatru, tym wyżej leży pułap chmury St. - dido  
Marek Gasiorowski
Native speaker of: Native in PolishPolish

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Arkadiusz Witek
4 days

295 days   confidence: Answerer confidence 5/5
Mgła napływowa


Definition from own experience or research:
Mgła napływowa - inaczej: adwekcyjna (z ang.)

Mgła, która - w odróżnieniu od mgły z wypromieniowania (czyli radiacyjnej) - nie powstała na miejscu, ale napłynęła z odległych obszarów z wilgotnymi masami cieplejszego powietrza na obszar bardziej suchy i chłodniejszy.

Example sentence(s):
  • Mgły napływowe tworzą się gdy ciepłe i wilgotne masy powietrza napływają nad chłodniejsze podłoże. Masy te ochładzają się od podłoża i po osiągnięciu temperatury punktu rosy zaczyna się w nich proces kondensacji pary wodnej. Wysokość tych mgieł może przekraczać 500 m. W odróżnieniu od mgieł z wypromieniowania, mgły napływowe mogą występować o każdej porze dnia i mogą się utrzymywać nawet przez kilka dni. Towarzyszą im zwykle dość silne wiatry. - Tomasz Szczot, Meteorologia  

Explanation:
Słowo "napływowa" jest rodzimym określeniem w j. polskim, trafnie oddającym charakter zjawiska. Bywa często zastępowane przez słowo "adwekcyjna" lub podawane wraz z nim, alternatywnie. "Adwekcyjna" jest spolszczeniem terminu obcego, używanego w j. angielskim.
groszek
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search