roots

Polish translation: root notes / dźwięki bazowe skal / pryma

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:roots
Polish translation:root notes / dźwięki bazowe skal / pryma
Entered by: mike23

12:03 Mar 6, 2015
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Music
English term or phrase: roots
Man, wouldn’t it be cool to play the roots and also the solo at the same time?
(Marcus Miller pyta sam siebie)

Dziękuję za pomoc.
mpoho
Poland
root notes / dźwięki bazowe skal/tonacji
Explanation:
root notes / dźwięki bazowe skal/tonacji

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2015-03-07 18:56:57 GMT)
--------------------------------------------------

Root Note - Jest to dźwięk, od którego pochodzi nazwa skali. Na pewno tłumaczony był jako nuta bazowa, dźwięk bazowy, a także możliwe, że znajdą się nazwy typu nuta/dźwięk podstawowy...
https://justinguitarcommunity.com/index.php?topic=20869.0
Dodam, że warto wiedzieć (widzieć) gdzie znajduje sie tzw. root note, czyli np. jak wyżej w pentatonice Amoll każdy dźwięk A
http://gitarzysci.pl/dla-tych-ktorzy-maja-problem-z-ogarniec...
C jońska to nie C dorycka i nie to samo co C frygijska!!!
TO RÓŻNE SKALE. Łączy ich tylko "root note" czyli dźwięk bazowy, C
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/forum/viewtopic.php?id...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2015-03-07 19:02:23 GMT)
--------------------------------------------------

A teraz czas na trochę inne podejście. Zastanówmy się w jakich odległościach od pierwszego znajdują się kolejne dźwięki akordu. Po naszemu pierwszy dźwięk akordu (czyli np. w przypadku e-moll dźwięk E) nazywa się po prostu prymą, u kolegów zza Atlantyku to tzw. "root note".
https://www.basoofka.net/node/46780-akordy-na-bas-lekcja-2
Note that I have given you two grips (chord shapes), one with a 6th string root and one with a 5th string root. As you should know, what ever note you put the root note on is the name of the chord. For example, if you put the root note from the first shape at the 3rd fret then it would be a G Maj 7 because the note on the 6th string, 3rd fret (6:3) is G. If you moved the same shape to the 6th fret root the chord would be Bb, because the note at 6:6 is Bb. Got it? I hope so.
http://www.justinguitar.com/en/JA-001-JazzGuitarChords.php
Selected response from:

mike23
Poland
Grading comment
Dziękuję bardzo
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3root notes / dźwięki bazowe skal/tonacji
mike23
3akord toniczny/tonika
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 4





  

Answers


1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
akord toniczny/tonika


Explanation:
Roots is the chord with the first, third, and fifth note of the given scale. In Polish - akord toniczny.
ccccccccccccccccccccccc
In tertian harmonic theory, that is in a theory where chords can be considered stacks of thirds (e.g. in common practice tonality), the root of a chord is the note on which the thirds are stacked. For instance, the root of a triad such as C-E-G is C, independently of the order in which the three notes are presented.

http://en.wikipedia.org/wiki/Root_(chord)
cccccc
What Are Roots and Fifths?
The root and fifth pattern is one of the most common note patterns used by bass players. When a guitarist or keyboardist plays a chord, he or she is playing several notes at the same time — usually 3 or more different notes. Two of the notes which form each chord are called a root and a fifth. The root and fifth of the chord are the most supportive sounding notes a bassist can play beneath a chord. We are just adding one more note to the root note you learned about in the roots lesson.
http://www.studybass.com/lessons/common-bass-patterns/roots-...
ccccccccccccccccccccccccccccccccccc

Akord toniczny to akord, w którym za podstawę przyjmuje się pierwszy dźwięk skali, dla skali C będzie to akord budowany na c (dźwięku).

http://www.gitara.fora.pl/font-color-990000-rozmowa-ogolna-f...
cccccccccccccccccccccc

TONIKA

tonika [gr. ],
pierwszy dźwięk (stopień) gamy durowej lub molowej
;
także akord zbudowany na tym stopniu, gł. w postaci trójdźwięku durowego, molowego, akordu z dodaną sekstą, septymowego; w systemie › dur-moll t. jest punktem odniesienia innych dźwięków i akordów, decydującym o tonalności przebiegu muz.; na t. zwykle kończą się tonalne utwory muz.; akord toniczny (tzn. zbudowany na t.) łączy się zwłaszcza z akordami o funkcji › dominanty i › subdominanty, z którymi tworzy tzw. triadę. Zobacz też kadencja.

http://www.rmfclassic.pl/encyklopedia/tonika.html

ccccccccccccccccccccc
T- akord toniczny
S- akord sub dominantowy
D- akord dominantow
http://forum.magazyngitarzysta.pl/viewtopic.php?t=21641



Podstawowe akordy gitarowe dzielimy na durowe (wesołe) oraz molowe (smutne). Akordy durowe oznaczamy wielkimi literami (np. C - C-dur, E - E-dur), a molowe małymi (np. a - a-moll). Na zachodzie chwyty oznaczane są wielkimi literami, natomiast molowe mają dodaną małą literkę m (A to będzie A-dur, a Am to będzie a-moll).
http://kursgrynagitarze.pl/podstawowe-akordy.html
cccccccccccccccccccccccccccccccccc

Trójdźwięk durowy inaczej akord durowy budujemy na pierwszym, trzecim oraz piątym dźwięku skali durowej zwanej inaczej jońską.
http://www.szkolabasowa.pl/index.php/akordy-na-gitare-basowa



Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 93

46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
root notes / dźwięki bazowe skal/tonacji


Explanation:
root notes / dźwięki bazowe skal/tonacji

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2015-03-07 18:56:57 GMT)
--------------------------------------------------

Root Note - Jest to dźwięk, od którego pochodzi nazwa skali. Na pewno tłumaczony był jako nuta bazowa, dźwięk bazowy, a także możliwe, że znajdą się nazwy typu nuta/dźwięk podstawowy...
https://justinguitarcommunity.com/index.php?topic=20869.0
Dodam, że warto wiedzieć (widzieć) gdzie znajduje sie tzw. root note, czyli np. jak wyżej w pentatonice Amoll każdy dźwięk A
http://gitarzysci.pl/dla-tych-ktorzy-maja-problem-z-ogarniec...
C jońska to nie C dorycka i nie to samo co C frygijska!!!
TO RÓŻNE SKALE. Łączy ich tylko "root note" czyli dźwięk bazowy, C
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/forum/viewtopic.php?id...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2015-03-07 19:02:23 GMT)
--------------------------------------------------

A teraz czas na trochę inne podejście. Zastanówmy się w jakich odległościach od pierwszego znajdują się kolejne dźwięki akordu. Po naszemu pierwszy dźwięk akordu (czyli np. w przypadku e-moll dźwięk E) nazywa się po prostu prymą, u kolegów zza Atlantyku to tzw. "root note".
https://www.basoofka.net/node/46780-akordy-na-bas-lekcja-2
Note that I have given you two grips (chord shapes), one with a 6th string root and one with a 5th string root. As you should know, what ever note you put the root note on is the name of the chord. For example, if you put the root note from the first shape at the 3rd fret then it would be a G Maj 7 because the note on the 6th string, 3rd fret (6:3) is G. If you moved the same shape to the 6th fret root the chord would be Bb, because the note at 6:6 is Bb. Got it? I hope so.
http://www.justinguitar.com/en/JA-001-JazzGuitarChords.php

mike23
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Dziękuję bardzo




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search