wellbeing

Polish translation: dobrostan

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wellbeing
Polish translation:dobrostan
Entered by: magdat

14:43 Aug 1, 2003
English to Polish translations [Non-PRO]
English term or phrase: wellbeing
Drug misuse can also bring about the neglect of general health and wellbeing.
magdat
dobrostan
Explanation:
W 1946 r. WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) przyjęła nową definicję zdrowia, która wykracza poza tradycyjne podejście biomedyczne, czyli negatywne mierniki: śmiertelność, umieralność, zapadalność na choroby, absencja chorobowa, niepełnosprawność. Zaproponowano wówczas model biopsychospołeczny, który zakłada, że: zdrowie to nie tylko brak choroby czy kalectwa, ale pełny dobrostan (well-being) fizyczny, psychiczny i społeczny.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 26 mins (2003-08-01 16:09:49 GMT)
--------------------------------------------------

Dobrostan (Well-being)

Dobrostan to subiektywna ocena stanu zdrowia nie tyle związana z jego biologicznym wymiarem, ile z takimi do­znaniami, jak samoocena czy poczucie przynależności społe­cznej, kształtowanymi w procesie uczestnictwa w życiu społe­cznym.

W promocji zdrowia zakłada się, że podstawowym warunkiem osiągania przez człowieka dobrostanu jest istnienie, dających poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, jasnych reguł życia społe­cznego. Jak wynika z badań z zakresu antropologii społecznej i epidemiologii społecznej, wysoki poziom integracji społecznej, istnienie wsparcia społecznego oraz spójnych zasad przynale­żności społecznej stanowią tu kwestie o centralnym znaczeniu. Stopień, do jakiego jednostka jest zdrowa w tradycyjnym, biolo­gicznym sensie, odgrywa tu zdecydowanie drugorzędną rolę. Do­brostan ludzi jest wyznaczony przede wszystkim przez jakość ich społecznych relacji.

Termin „dobrostan\" został wykorzystany w bardzo szerokim sen­sie, raczej jako wyidealizowany stan pełnego zdrowia, w definicji zdrowia ogłoszonej w konstytucji Światowej Organizacji Zdro­wia w 1948. Zgodnie z tą definicją zdrowie to fizyczny, psychi­czny i społeczny dobrostan jednostki, a nie tylko brak choroby czy kalectwa.

http://free.med.pl/ikzpz/slownik.htm#d1
Selected response from:

pidzej
Poland
Grading comment
dziekuje
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1dobre samopoczucie
Maciej Andrzejczak
4 +1samopoczucie
MonikaSojka
3jakość życia
Michał Szewczyk
3dobrostan
pidzej


Discussion entries: 1





  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
samopoczucie


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-08-01 14:46:27 (GMT)
--------------------------------------------------

PWN Oxford-
dobre sampoczucie fizyczne/psychiczne

MonikaSojka
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 714

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EWKA
2 hrs

2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
dobre samopoczucie


Explanation:
.

Maciej Andrzejczak
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 4049

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Malgorzata Kozarzewska
0 min

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dobrostan


Explanation:
W 1946 r. WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) przyjęła nową definicję zdrowia, która wykracza poza tradycyjne podejście biomedyczne, czyli negatywne mierniki: śmiertelność, umieralność, zapadalność na choroby, absencja chorobowa, niepełnosprawność. Zaproponowano wówczas model biopsychospołeczny, który zakłada, że: zdrowie to nie tylko brak choroby czy kalectwa, ale pełny dobrostan (well-being) fizyczny, psychiczny i społeczny.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 26 mins (2003-08-01 16:09:49 GMT)
--------------------------------------------------

Dobrostan (Well-being)

Dobrostan to subiektywna ocena stanu zdrowia nie tyle związana z jego biologicznym wymiarem, ile z takimi do­znaniami, jak samoocena czy poczucie przynależności społe­cznej, kształtowanymi w procesie uczestnictwa w życiu społe­cznym.

W promocji zdrowia zakłada się, że podstawowym warunkiem osiągania przez człowieka dobrostanu jest istnienie, dających poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, jasnych reguł życia społe­cznego. Jak wynika z badań z zakresu antropologii społecznej i epidemiologii społecznej, wysoki poziom integracji społecznej, istnienie wsparcia społecznego oraz spójnych zasad przynale­żności społecznej stanowią tu kwestie o centralnym znaczeniu. Stopień, do jakiego jednostka jest zdrowa w tradycyjnym, biolo­gicznym sensie, odgrywa tu zdecydowanie drugorzędną rolę. Do­brostan ludzi jest wyznaczony przede wszystkim przez jakość ich społecznych relacji.

Termin „dobrostan\" został wykorzystany w bardzo szerokim sen­sie, raczej jako wyidealizowany stan pełnego zdrowia, w definicji zdrowia ogłoszonej w konstytucji Światowej Organizacji Zdro­wia w 1948. Zgodnie z tą definicją zdrowie to fizyczny, psychi­czny i społeczny dobrostan jednostki, a nie tylko brak choroby czy kalectwa.

http://free.med.pl/ikzpz/slownik.htm#d1



    www.partnersi.com.pl/.../medicover/i_medicover/ Wellness%20i%20Medicover%20-%20prof_Czapinski(13-03-03).doc
pidzej
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1077
Grading comment
dziekuje

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jakość życia


Explanation:
Tak by mi pasowało w tym kontekście.

Michał Szewczyk
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 90




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search