light-gathering scope

Polish translation: luneta o wysokiej liczbie zmierzchowej

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:light-gathering scope
Polish translation:luneta o wysokiej liczbie zmierzchowej
Entered by: Maciej Jackowski

10:23 Dec 7, 2016
English to Polish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Other
English term or phrase: light-gathering scope
She had what is called a light-gathering Leupold Scope, which acts kind of like an owl's eye and gathers up the light.
Maciej Jackowski
Poland
luneta o wysokiej liczbie zmierzchowej
Explanation:
Light-gathering refers to the ability to collect light in low-light conditions.
cccc
Liczba zmierzchowa to parametr optyki umożliwiający określenie przydatności lunety (lornetki) do użycia przy slabym swietle / zmrok, noc/.
Przykładowe wyliczenie liczby zmierzchowej dla kilku lunet:
Luneta 4x32 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 4 x 32 = 11,3
Luneta 6x40 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 6 x 40 = 15,5
Luneta 6x42 - liczba zmierzchowa – pierwiastekkwadratowy z 6 x 42 = 15,9
Luneta 8x56 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 8 x 56 = 21,2
Luneta 3-12x56 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 3-12 x 56 = 13,0 - 25,9 (luneta nastawna o krotności powiększenia 3 do 12 razy).

Z uwagi na wartość liczby zmierzchowej przyrządy optyczne dzielimy na 3 grupy:
1. do obserwacji i polowań w dzień - wartość liczby zmierzchowej poniżej 15
2. do obserwacji i polowań o zmroku - wartość liczby zmierzchowej od 15 do 20
3. do obserwacji i polowań w nocy - wartość liczby zmierzchowej powyżej 20

Tak więc z lunetą 4 x 32 najlepiej polować w dzień, z lunetą 6x42 możemy również polować wieczorem na zasiadce np. na rogacza, ale już polując po zmroku na lisa powinniśmy korzystać z lunet przynajmniej 8 x 56. W lunetach nastawnych istnieje mozliwosc regulacji Liczby zmierzchu jak rowniez srednicy zrenicy wyjsciowej.
http://www.klubmysliwskiny.com/site/?c=36&o=99
Selected response from:

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1luneta celownicza Leupold o bardzo wysokiej jasności
Andrzej Mierzejewski
3luneta o wysokiej liczbie zmierzchowej
Frank Szmulowicz, Ph. D.


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
light-gathering Leupold scope
luneta celownicza Leupold o bardzo wysokiej jasności


Explanation:
Cały tekst http://www.allreadable.com/0d624xxL jest komentarzem do filmu dokumentalnego, nie jest tekstem technicznym.

W takim kontekście proponuję jak wyżej. Ewentualnie można bardziej kolokwialnie, np. celownik optyczny Leupold o o bardzo jasnym obrazie itp.


--------------------------------------------------
Note added at   2 godz. (2016-12-07 12:24:19 GMT)
--------------------------------------------------

Jeszcze bardziej kolokwialnie: bardzo jasny celownik optyczny Leupold.

Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 550

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Crannmer: pasuje do rejestru oryginału
4 hrs
  -> :-)

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
luneta o wysokiej liczbie zmierzchowej


Explanation:
Light-gathering refers to the ability to collect light in low-light conditions.
cccc
Liczba zmierzchowa to parametr optyki umożliwiający określenie przydatności lunety (lornetki) do użycia przy slabym swietle / zmrok, noc/.
Przykładowe wyliczenie liczby zmierzchowej dla kilku lunet:
Luneta 4x32 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 4 x 32 = 11,3
Luneta 6x40 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 6 x 40 = 15,5
Luneta 6x42 - liczba zmierzchowa – pierwiastekkwadratowy z 6 x 42 = 15,9
Luneta 8x56 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 8 x 56 = 21,2
Luneta 3-12x56 - liczba zmierzchowa - pierwiastek kwadratowy z 3-12 x 56 = 13,0 - 25,9 (luneta nastawna o krotności powiększenia 3 do 12 razy).

Z uwagi na wartość liczby zmierzchowej przyrządy optyczne dzielimy na 3 grupy:
1. do obserwacji i polowań w dzień - wartość liczby zmierzchowej poniżej 15
2. do obserwacji i polowań o zmroku - wartość liczby zmierzchowej od 15 do 20
3. do obserwacji i polowań w nocy - wartość liczby zmierzchowej powyżej 20

Tak więc z lunetą 4 x 32 najlepiej polować w dzień, z lunetą 6x42 możemy również polować wieczorem na zasiadce np. na rogacza, ale już polując po zmroku na lisa powinniśmy korzystać z lunet przynajmniej 8 x 56. W lunetach nastawnych istnieje mozliwosc regulacji Liczby zmierzchu jak rowniez srednicy zrenicy wyjsciowej.
http://www.klubmysliwskiny.com/site/?c=36&o=99


Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 862




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search