PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

composition of matter

Polish translation: kompozycja

07:23 Aug 25, 2014
English to Polish translations [PRO]
Medical - Patents
English term or phrase: composition of matter
W patencie pojawia się informacja, że pewien związek został opatentowany jako "composition of matter":
"compound is claimed, as composition of matter, in U.S. patent application..."

Znalazłam takie tłumaczenia:
"skład chemiczny"
(http://www.proz.com/kudoz/english_to_spanish/law_general/111... ),

"struktura substancji" (Patent użytkowy (Utility patent) – może być udzielony każdemu, kto wynajdzie lub odkryje urządzenie, metodę (process), sposób lub technologię produkcji, skład lub strukturę substancji (composition of matter) lub ich unowocześnienia i usprawnienia - https://washington.trade.gov.pl/pl/Przewodnik_po_rynku_USA/a... )
Czy któreś z powyższych tłumaczeń jest poprawne, czy może termin należy tłumaczyć inaczej?
WeronikaM
Poland
Polish translation:kompozycja
Explanation:
ewentualnie: kompozycja składu -- mechanicznego/chemicznego, etc.

uważam, że samo - kompozycja - wystarczy jako bezpieczne użycie w podanym do pytania kontekście ...

Zdecydowanie popieram propozycję Mai, ale muszę wtrącić "3 grosze", oto:

sprawa nie może być jednoznacznie interpretowana, bo wszystko zależy od pełnego kontekstu (a, w tym przypadku - treści powołanego zgłoszenia patentowego = patent application);
co do ogólnej zasady - chodzi o kompozycję składników lub składu jakościowego lub ilościowego jakiejś mieszaniny mechanicznej lub związku chemicznego; składnikami mogą być ciecze, gazy, substancje stałe, granulaty, etc.;
"kompozycja" jest terminem używanym w polskiej praktyce proceduralnej określającej postępowanie przed wszystkimi urzędami patentowymi, a także w - polskim prawodawstwie w dziedzinie oraz literaturze fachowej;

reasumując -- "kompozycja" w kontekście "patentowym" służy do nowego zastosowania, będąc samodzielnie - znaną już, pozbawioną nowości substancją.
Selected response from:

George BuLah (X)
Poland
Grading comment
Dziękuję za pomoc.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kompozycja
George BuLah (X)
4skład/struktura substancji
Maja Walczak
2substancja złożona
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 4





  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skład/struktura substancji


Explanation:
Patent użytkowy (Utility patent) – może być udzielony każdemu, kto wynajdzie lub odkryje urządzenie, metodę (process), sposób lub technologię produkcji, skład lub strukturę substancji (composition of matter) lub ich unowocześnienia i usprawnienia
https://washington.trade.gov.pl/pl/Przewodnik_po_rynku_USA/a...

W praktyce można się spodziewać, iż Urząd Patentowy nie będzie miał większych wątpliwości co do technicznego charakteru rozwiązania, gdy zgłoszenie przedstawione w urzędzie będzie zawierało opis określonego wytworu materialnego oraz charakterystykę urządzenia, opisującąjego cechy konstrukcyjne, budowę chemiczną lub skład substancji albo zespół czynności technicznych, składających się na określony sposób postępowania.
http://www.swiat-szkla.pl/katalog-firm/1900-cywilnoprawna-oc...

Maja Walczak
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kompozycja


Explanation:
ewentualnie: kompozycja składu -- mechanicznego/chemicznego, etc.

uważam, że samo - kompozycja - wystarczy jako bezpieczne użycie w podanym do pytania kontekście ...

Zdecydowanie popieram propozycję Mai, ale muszę wtrącić "3 grosze", oto:

sprawa nie może być jednoznacznie interpretowana, bo wszystko zależy od pełnego kontekstu (a, w tym przypadku - treści powołanego zgłoszenia patentowego = patent application);
co do ogólnej zasady - chodzi o kompozycję składników lub składu jakościowego lub ilościowego jakiejś mieszaniny mechanicznej lub związku chemicznego; składnikami mogą być ciecze, gazy, substancje stałe, granulaty, etc.;
"kompozycja" jest terminem używanym w polskiej praktyce proceduralnej określającej postępowanie przed wszystkimi urzędami patentowymi, a także w - polskim prawodawstwie w dziedzinie oraz literaturze fachowej;

reasumując -- "kompozycja" w kontekście "patentowym" służy do nowego zastosowania, będąc samodzielnie - znaną już, pozbawioną nowości substancją.


George BuLah (X)
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dziękuję za pomoc.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
substancja złożona


Explanation:
My answer is based on the definition below. Please comment on its appropriateness.

cccccccccccc
In United States patent law, a composition of matter is one of the four principal categories of things that may be patented. The other three are a process (also termed a method), a machine, and an article of manufacture. In United States patent law, that same terminology has been in use since the first patent act in 1790 (with the exception that processes were formerly termed "arts").[1]
The United States Supreme Court has defined "composition of matter" to mean "all compositions of two or more substances and all composite articles, whether they be the results of chemical union, or of mechanical mixture, or whether they be gases, fluids, powders or solids."[2] That definition is problematic, however, because composite articles can be articles of manufacture—as in the case of a piece of plywood, a concrete sidewalk, a road, a fibreglass bathtub, a (kitchen) countertop, or a flitch beam.[3]
Robinson on Patents has defined "composition of matter" in these terms:
A composition of matter is an instrument formed by the intermixture of two or more ingredients, and possessing properties which belong to none of these ingredients in their separate state. ...The intermixture of ingredients in a composition of matter may be produced by mechanical or chemical operations, and its result may be a compound substance resolvable into its constituent elements by mechanical processes, or a new substance which can be destroyed only by chemical analysis.[4]
A newly synthesized chemical compound or molecule may be patented as a composition of matter.[5] Patents have been allowed on transitory products, such as short-lived chemical intermediates.
http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_matter

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 23




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search