backstory

Polish translation: przedakcja

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:backstory
Polish translation:przedakcja
Entered by: Dorota Strzyzewska-Kingori

11:06 Oct 2, 2005
English to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: backstory
Back-story
From Wikipedia, the free encyclopedia.

In narratology, a back-story (also back story or backstory) is the history behind the situation extant at the start of the main story. This literary device is often employed to lend the main story depth or verisimilitude. A back-story may include the history of characters, objects, countries, or other elements of the main story. Back-stories are usually revealed, sketchily or in full, chronologically or otherwise, as the main narrative unfolds. However, a story creator may also create portions of a back-story or even an entire back-story that is solely for his or her own use in writing the main story and is never revealed in the main story.

http://en.wikipedia.org/wiki/Backstory
Dorota Strzyzewska-Kingori
Netherlands
przedakcja
Explanation:
przedakcja (niem. Vorgeschichte), - zdarzenia, które rozegrały się przed pocz±tkiem wła¶ciwej fabuły utworu, składaj±ce się na prehistorię jego bohaterów. Informacje o takich zdarzeniach s± zwykle zawarte w prologu dzieła, ale mog± też być przywoływane fragmentarycznie w toku bezpo¶rednio rozwijanej fabuły.

Słownik terminów literackich Ossolineum

pokrewne: retrospekcja, antecedencja
może co¶ z tego

--------------------------------------------------
Note added at 55 mins (2005-10-02 12:01:51 GMT)
--------------------------------------------------

Antecedencja (łacińskie antecedentia – wyprzedzenie), w utworach dramatycznych i narracyjnych zdarzenia poprzedzaj±ce rozpoczęcie akcji, bez których jej przebieg jest niezrozumiały. W dramacie antecedencja może zawierać się w prologu b±dĽ w monologach i dialogach postaci; może wynikać również z toku wła¶ciwej akcji. W utworach epickich bywa elementem wypowiedzi.
http://portalwiedzy.onet.pl/93367,haslo.html

Retrospekcja (< łac. retrospicere = ogl±dać się)

- w utworze epickim (epika), zwłaszcza w powie¶ci, przywoływanie z punktu widzenia bohatera zdarzeń wcze¶niejszych od momentu wła¶ciwego rozpoczęcia fabuły. Odmian± r. jest przywoływanie zdarzeń mieszcz±cych się w zakresie czasowym fabuły, ale wcze¶niejszych od momentu, w którym się je przedstawia, i na ogół w żaden inny sposób nie pokazywanych. R. dokonywana bywa w mowie pozornie zależnej, w monologu wewnętrznym b±dĽ w wypowiedzi przytoczonej w mowie niezależnej. W powie¶ci realistycznej r., aby czytelnik mógł j± uznać za wiarygodn± relację, musiała zostać zweryfikowana przez narratora wszechwiedz±cego. Od czasó (-) naturalizmu nie wymaga ona tego rodzaju potwierdzeń, w prozie XX w. jej znaczenie radykalnie wzrosło, zwłaszcza w powie¶ci psychologicznej. Niekiedy (np. w cyklu M. Prousta W poszukiwaniu straconego czasu) r. staje się jednym z podstawowych ujęć narracyjnych. Por. antecedencja, flashback, inwersja czasowa fabuły.
http://hamlet.pro.e-mouse.pl/leks/index.php?id=retrospekcja
Selected response from:

allp
Poland
Grading comment
Dziękuję wszystkim za pomoc. Zdecydowałam się na przedakcję.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4przedakcja
allp
3tło
legato
2 -1watek poboczny
Ensor


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
watek poboczny


Explanation:
skoro 'main story' to 'watek glowny', 'backstory' moze byc 'watkiem pobocznym';
Z definicji Wikipedii tak mi to wyglada, moze istnieje jednak jakas inna nazwa na to;

Ensor
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 155

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hanna Burdon: Z definicji Wikipedia wynika co¶ zupełnie innego. :-)
3 hrs
  -> niby masz racje, ale z drugiej strony to co ta definicja probuje zdefiniowac ja znam jako 'background', (na polski 'tlo'), wiec mialem wrazenie, ze moze chodzic o cos innego; 'Story' kojarzy mi sie wyraznie z 'watkiem', a nie 'opisem';

47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
przedakcja


Explanation:
przedakcja (niem. Vorgeschichte), - zdarzenia, które rozegrały się przed pocz±tkiem wła¶ciwej fabuły utworu, składaj±ce się na prehistorię jego bohaterów. Informacje o takich zdarzeniach s± zwykle zawarte w prologu dzieła, ale mog± też być przywoływane fragmentarycznie w toku bezpo¶rednio rozwijanej fabuły.

Słownik terminów literackich Ossolineum

pokrewne: retrospekcja, antecedencja
może co¶ z tego

--------------------------------------------------
Note added at 55 mins (2005-10-02 12:01:51 GMT)
--------------------------------------------------

Antecedencja (łacińskie antecedentia – wyprzedzenie), w utworach dramatycznych i narracyjnych zdarzenia poprzedzaj±ce rozpoczęcie akcji, bez których jej przebieg jest niezrozumiały. W dramacie antecedencja może zawierać się w prologu b±dĽ w monologach i dialogach postaci; może wynikać również z toku wła¶ciwej akcji. W utworach epickich bywa elementem wypowiedzi.
http://portalwiedzy.onet.pl/93367,haslo.html

Retrospekcja (< łac. retrospicere = ogl±dać się)

- w utworze epickim (epika), zwłaszcza w powie¶ci, przywoływanie z punktu widzenia bohatera zdarzeń wcze¶niejszych od momentu wła¶ciwego rozpoczęcia fabuły. Odmian± r. jest przywoływanie zdarzeń mieszcz±cych się w zakresie czasowym fabuły, ale wcze¶niejszych od momentu, w którym się je przedstawia, i na ogół w żaden inny sposób nie pokazywanych. R. dokonywana bywa w mowie pozornie zależnej, w monologu wewnętrznym b±dĽ w wypowiedzi przytoczonej w mowie niezależnej. W powie¶ci realistycznej r., aby czytelnik mógł j± uznać za wiarygodn± relację, musiała zostać zweryfikowana przez narratora wszechwiedz±cego. Od czasó (-) naturalizmu nie wymaga ona tego rodzaju potwierdzeń, w prozie XX w. jej znaczenie radykalnie wzrosło, zwłaszcza w powie¶ci psychologicznej. Niekiedy (np. w cyklu M. Prousta W poszukiwaniu straconego czasu) r. staje się jednym z podstawowych ujęć narracyjnych. Por. antecedencja, flashback, inwersja czasowa fabuły.
http://hamlet.pro.e-mouse.pl/leks/index.php?id=retrospekcja

allp
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 182
Grading comment
Dziękuję wszystkim za pomoc. Zdecydowałam się na przedakcję.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jussi Rosti: chyba tak
2 hrs
  -> dziękuję

agree  Hanna Burdon
2 hrs
  -> dziękuję

agree  Agnieszka Zmuda
2 hrs
  -> dziękuję

agree  Dorota Nowakówna: ja bym była za retrospekcją, ale po sprawdzeniu w słowniku term lite za przedakcją też :)
9 hrs
  -> dziękuję :) - my¶lę, że bardziej przedakcja niż retrospekcja - przedakcja może po czę¶ci pozostawać w domy¶le, a retrospekcja to to co opisane czarno na białym

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tło


Explanation:
.

legato
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 47




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search