in denial

Polish translation: wypieranie (niepożądanych wspomnień)

23:00 Oct 4, 2004
English to Polish translations [PRO]
Social Sciences - Psychology
English term or phrase: in denial
- I am convinced there was another man. She's saying one thing and struggling with another. But she's in denial.
- Well, how do we get her out of that denial?
- I don't know. She seduced that monster to save her own life. She kept that secret until now. If there was another man, then that is a deeper, darker memory. And I am not sure she's going to be able to recover it.
lim0nka
United Kingdom
Polish translation:wypieranie (niepożądanych wspomnień)
Explanation:
WYPARCIE, represja psychol. pojęcie wywodzące się z psychoanalizy, oznaczające najbardziej elementarny z mechanizmów obronnych; jego działanie polega na niedopuszczaniu do świadomości lub wtórnym z niej usuwaniu popędów, potrzeb, spostrzeżeń, myśli, uczuć wywołujących lęk; wg S. Freuda w. przebiega nieświadomie, natomiast czynniki wyparte ze świadomości nie giną, lecz stanowią jeden z istotnych mechanizmów motywujących ludzkie postępowanie; wyparte treści przejawiają się pośrednio w marzeniach sennych, fantazjach, czynnościach pomyłkowych itp. Nadmierne wyparcie pozbawia człowieka energii życiowej i prowadzi do nerwicy; wyparcie jest gł. mechanizmem obronnym w zaburzeniach histerycznych; prawdopodobnie stanowi ważny składnik innych mechanizmów obronnych.
PWN

Postulowany przed stu laty przez ojca psychoanalizy mechanizm wypierania niepożądanych wspomnień doczekał się poważnego naukowego potwierdzenia. Metody badawcze opracowane przez psychologów z Uniwersytetu Oregonu dowodzą, że najprawdopodobniej rzeczywiście możemy decydować o niedopuszczeniu do zapamiętania określonych informacji.

http://www.wiw.pl/nowinki/biologia/200103/20010327-001.asp
Selected response from:

bartek
Grading comment
Psycholog, z którym to konsultowałam, potwierdził, że chodzi o represję. Dzięki.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2wypieranie (niepożądanych wspomnień)
bartek
5 +1stosuje zaprzeczanie
nikita11


Discussion entries: 1





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
stosuje zaprzeczanie


Explanation:
zaprzeczanie jest mechanizmem obronnym. Mówi się, że jednostka stosuje taki lub inny mechanizm obronny. Dlatego tutaj też tak bym to przetłumaczyła.

Zaprzeczanie - mechanizm obronny, który polega na wyrzekaniu się myśli, uczuć, pragnień lub potrzeb wywołujących lęk lub zaprzeczaniu im. Termin ten stosowany jest jedynie w odniesieniu do działań nieświadomych, które mają "zaprzeczać" temu, z czym nie można poradzić sobie świadomie.

Słownik Psychologii, A.S. Reber

nikita11
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  tatulko1: no wlasnie widac, jak tlumacz tego Slownika Psychologii nie umial sobie poradzic ze zjawiskiem psychologiocznym istniejacym jedynie w Ameryce.
1 hr
  -> dziękuję :-).... z tego co wiem to jest ogólnie przyjęty termin w polskiej psychologii...

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
wypieranie (niepożądanych wspomnień)


Explanation:
WYPARCIE, represja psychol. pojęcie wywodzące się z psychoanalizy, oznaczające najbardziej elementarny z mechanizmów obronnych; jego działanie polega na niedopuszczaniu do świadomości lub wtórnym z niej usuwaniu popędów, potrzeb, spostrzeżeń, myśli, uczuć wywołujących lęk; wg S. Freuda w. przebiega nieświadomie, natomiast czynniki wyparte ze świadomości nie giną, lecz stanowią jeden z istotnych mechanizmów motywujących ludzkie postępowanie; wyparte treści przejawiają się pośrednio w marzeniach sennych, fantazjach, czynnościach pomyłkowych itp. Nadmierne wyparcie pozbawia człowieka energii życiowej i prowadzi do nerwicy; wyparcie jest gł. mechanizmem obronnym w zaburzeniach histerycznych; prawdopodobnie stanowi ważny składnik innych mechanizmów obronnych.
PWN

Postulowany przed stu laty przez ojca psychoanalizy mechanizm wypierania niepożądanych wspomnień doczekał się poważnego naukowego potwierdzenia. Metody badawcze opracowane przez psychologów z Uniwersytetu Oregonu dowodzą, że najprawdopodobniej rzeczywiście możemy decydować o niedopuszczeniu do zapamiętania określonych informacji.

http://www.wiw.pl/nowinki/biologia/200103/20010327-001.asp

bartek
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 68
Grading comment
Psycholog, z którym to konsultowałam, potwierdził, że chodzi o represję. Dzięki.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ewa Latecka
4 hrs

agree  Monika Costelloe
9 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search