wind chill factor i czy to wystepuje w Polsce

Polish translation: temperatura odczuwalna

04:55 Jan 15, 2004
English to Polish translations [PRO]
Science
English term or phrase: wind chill factor i czy to wystepuje w Polsce
chodzi mi zarowno o wyrazenie po polsku jak rowniez informacje, czy to zjawisko wystepuje w polskiej pogodzie. dziekuje.
Lota
Lota
United States
Polish translation:temperatura odczuwalna
Explanation:
przynajmniej jest zrozumiałe, w przeciwieństwie do rzeczywiście spotykanego "czynnika chłodzącego wiatru", który sugeruje, że na wiatr składają się różne czynniki, w tym czynnik chłodzący; używane jest śladowo i od niedawna IMO

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 42 mins (2004-01-15 07:37:58 GMT)
--------------------------------------------------

temperatura odczuwalna (tzw. wind chill) http://www.meteo.waw.pl/wapmeteo.html

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 32 mins (2004-01-15 12:28:24 GMT)
--------------------------------------------------

wind chill factor NIE jest zjawiskiem meteorologicznym, skąd w ogóle takie podejrzenie? jeśli cokolwiek, jest to współczynnik, przelicznik, są zresztą tabele przy pomocy których można samemu, znając temperaturę rzeczywistą, prędkość wiatru i ew. wilgotność wyliczyć temperaturę odczuwalną , np. tu: http://www.rwic.und.edu/metresources/windchill.html

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs 34 mins (2004-01-15 21:29:47 GMT)
--------------------------------------------------

gugiel znajduje również \"odczuwana\", co jest chyba nawet lepsze niż odczuwaLna
Selected response from:

pidzej
Poland
Grading comment
Thank you all.
Lota
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4temperatura odczuwalna
pidzej
5 +1czynnik chłodzenia wiatrem
Andrzej Mierzejewski
5wind chill factor
Kasia Ziolek
5 -1czynnik chłodzący wiatru
PAS


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
wind chill factor


Explanation:
"czynnik chłodzący wiatru", czyli odczuwanie zimna w zależności od prędkości wiatru.


    Reference: http://hornsund.igf.edu.pl/zimno.htm
Kasia Ziolek
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 135

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
wind chill factor i czy to wystepuje w polsce
czynnik chłodzący wiatru


Explanation:
Loto,
zjawisko to występuje tylko w miejscach, w których wieje wiatr... :-)

jego skutkiem jest temperatura odczuwalna - niższa, niż pokazuje termometr.

wiatr przyspiesza parowanie wody z powierzchni ciał (nie tylko ludzkich), co powoduje obniżenie ich temperatury. Dlatego jest Ci zimno w wietrzny dzień po wyjściu z jeziora.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 42 mins (2004-01-15 07:38:16 GMT)
--------------------------------------------------

link pow. o temp. odczuwalnej
wind chill factor np. tu:

http://hornsund.igf.edu.pl/zimno.htm

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 6 mins (2004-01-15 12:02:25 GMT)
--------------------------------------------------

Pidzej:
moment, moment - czynnik jest opisem zjawiska, które skutkuje odczuwalną temperaturą. Nie można brać prognozy TVN jako wyroczni w sprawach meteo! To jest taki skrót myślowy dla gawiedzi.

Powinno się mówić, że temperatura wynosi -5, ale w wyniku działania czynnika chł. wiatrem temperatura odczuwalna wynosi -17.

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 35 mins (2004-01-15 12:31:03 GMT)
--------------------------------------------------

a zresztą poczytajcie sobie tu:

http://www.nws.noaa.gov/om/windchill/windchillglossary.shtml

to chyba rzetelne źródło.


    Reference: http://www.imgw.pl/wl/mapa?row=44&col=13
PAS
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1281

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  pidzej: nie biorę prognozy TVN, tylko weatherchannel , gdzie jest np. temperature: 77F, wiatr 10NNE, wind chill 71F, i weź przetłumacz ten windchill na jakie chcesz zjawisko
4 hrs
  -> też skrót myślowy. im o to chodzi, ale termin "wind chill" jest o wiele bardziej efektowny, niż "effective temp."

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
wind chill factor
czynnik chłodzenia wiatrem


Explanation:
powtarzam: "chłodzenia wiatrem", a nie "chłodzący wiatru" :-)

W polskiej pogodzie występuje zawsze i wszędzie tak samo, jak i w pogodzie w całej reszcie świata, bo to zjawisko fizyczne. Od czasu do czasu, gdy wieją silne wiatry (szczególnie na jesieni i w zimie), mówi się o nim w prognozie pogody w TVN - nie zauważyłem w innych stacjach.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 0 min (2004-01-15 08:55:59 GMT)
--------------------------------------------------

Wpływ czynnika chłodzenia wiatrem opisał PAS

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs 26 mins (2004-01-15 21:21:59 GMT)
--------------------------------------------------

po komentarzu pidzeja: mam w pamięci zwrot \"temperatura -8 stopni, czynnik chłodzenia wiatrem - 12 stopni\". IMO ów \"czynnik chłodzenia wiatrem\" to branżowy żargon, skrót myślowy odpowiadający obniżeniu odczuwalnej temperatury z powodu wiatru. Mam ten problem, że od jakiegoś czasu OGLĄDAM, lecz NIE SŁUCHAM prognozy pogody w TV, więc mogę nie być na bieżąco. Nie zdziwię się, jeżeli obecnie mówi się o \"temperaturze odczuwalnej\" albo \"odczuwalnej temperaturze\".

Andrzej Mierzejewski
Poland
Native speaker of: Polish
PRO pts in pair: 6897

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  bartek: a ja mam to od 2 dni, gdy wystawię nos przed chałupę. Czynnik jest wyjątkowo przykro odczuwalny :-)
21 mins
  -> we wiosce Warsiawa tyz :-)

disagree  pidzej: upieram się przy temperaturze - jak można mierzyć "czynnik" w stopniach celsjusza?!
50 mins
  -> patrz odpowiedź wyżej

agree  Paweł Maria Zwoliński
2 hrs
  -> dzięki!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
wind chill factor i czy to wystepuje w polsce
temperatura odczuwalna


Explanation:
przynajmniej jest zrozumiałe, w przeciwieństwie do rzeczywiście spotykanego "czynnika chłodzącego wiatru", który sugeruje, że na wiatr składają się różne czynniki, w tym czynnik chłodzący; używane jest śladowo i od niedawna IMO

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 42 mins (2004-01-15 07:37:58 GMT)
--------------------------------------------------

temperatura odczuwalna (tzw. wind chill) http://www.meteo.waw.pl/wapmeteo.html

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 32 mins (2004-01-15 12:28:24 GMT)
--------------------------------------------------

wind chill factor NIE jest zjawiskiem meteorologicznym, skąd w ogóle takie podejrzenie? jeśli cokolwiek, jest to współczynnik, przelicznik, są zresztą tabele przy pomocy których można samemu, znając temperaturę rzeczywistą, prędkość wiatru i ew. wilgotność wyliczyć temperaturę odczuwalną , np. tu: http://www.rwic.und.edu/metresources/windchill.html

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs 34 mins (2004-01-15 21:29:47 GMT)
--------------------------------------------------

gugiel znajduje również \"odczuwana\", co jest chyba nawet lepsze niż odczuwaLna

pidzej
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 1077
Grading comment
Thank you all.
Lota

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Andrzej Mierzejewski: na pewno? IMHO temperatura odczuwalna jest skutkiem, a wind chill factor jest przyczyną
1 hr
  -> to nie jest przyczyna ani czynnik, WCF w prognozie pogody to jest przewidywana jutro temperatura w stopniach C skorygowana o siłe wiatru z uwzględnieniem wilgotności AFAIK

agree  maciejm: http://www.kabb.com/weather/windchill.shtml
2 hrs

agree  GingerR
3 hrs

neutral  PAS: a kto mówi, że meteo? zjawisko fizyczne (patrz Andrzej) TVN powiedziałem, bo Andrzej o nich wspomniał
4 hrs

agree  abargiel (X): nawet takie okreslenie często jest uzywane w prognozach pogody, np. dziś 3 stopnie ponizej zera, ale TEMPERATURA ODCZUWALNA jest (zawsze niższa), głównie jako przyczynę podaje się wiatr i wilgotność
5 hrs

agree  emis
23 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search