ply

Polish translation: skręt (nici jednoskrętne,dwuskrętne/podwójnie skręcone)

13:25 Sep 18, 2019
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Textiles / Clothing / Fashion / krawiectwo, tkactwo
English term or phrase: ply
Jak na język polski przekładać angielskie słowo "ply" czy też "single-ply" i "two-ply" w kontekście tkactwa/nici.

Przykład 1: ply is the number of threads wound together in a single thread.

Przykład 2: most bed linens are made with single ply, but in some cases, manufacturers will use two-ply
Marcin Kwiatkowski
Poland
Polish translation:skręt (nici jednoskrętne,dwuskrętne/podwójnie skręcone)
Explanation:
https://mrvintage.pl/2016/08/pima-cotton-120s-fold-fine-meri...

http://jacobsdresscode.blogspot.com/2013/12/jaka-koszule-wyb...

https://www.wolczanka.pl/niebieska-koszula-meska-lambert-294

https://www.szarmant.pl/tkaniny-koszulowe

https://dandycore.pl/2015/03/slowniczek-mody-meskiej-cz-3.ht...
Selected response from:

Justyna Zhang
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3skręt (nici jednoskrętne,dwuskrętne/podwójnie skręcone)
Justyna Zhang
3liczba nitek w kordonku
Frank Szmulowicz, Ph. D.
3splot włókna
geopiet
Summary of reference entries provided
Ply refers to the number of yarns twisted together to make a single thread
geopiet

Discussion entries: 1





  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
splot włókna


Explanation:
Podczas wyboru tkaniny, włókno ma duży wpływ na wygląd i komfort ubrania. Włókna są dostępne w wersji pojedyńczych-ply lub podwójnych-plny,co oznacza że są wykonane z jednego włókna lub dwóch owiniętych wokół siebie. Podwójne-plny włókna nadają ubraniu większy komfort i poczucie gładkości. Bardzo często fabryki decydują się na użycie podwójnych-plny w osnowie ( włókna które idą wzdłóż długości tkaniny) oraz pojedyńcze-plny na wątek tkacki ( włókna idą w poprzek tkaniny) Najgrubsze włókna jakie używamu są określone za pomocą systemu Ne,który w zasadzie jest liczba 840 długości yardów w jednnym funcie angielskim. Dlatego też, im wyższa liczba, tym cieńsze jest włókno. Jednakże podwójne-plny 100 yardów są tak samo grube jak te pojedyńcze-ply 50. - https://www.tailorstore.pl/informacjeotkaninach

--------

Popelina 1-ply jest rodzajem tkaniny utkanej z nici składającej się z pojedyńczego włókna o splocie prostym i lżejszym od 2-ply - https://sklep.lifeandpure.com/pl/p/Tkanina-typu-POPELINA-1-p...


geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 115

51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
liczba nitek w kordonku


Explanation:
Grubość
Oprócz tego znajdziemy grubość. I tutaj są „schody” ponieważ w Polsce włóczki oznacza się inaczej niż w reszcie świata. I w zależności od kraju pochodzenia włóczki czy dostawcy możemy czasami natrafić na coś co zupełnie nas zaskoczy!

Jednym z oznaczeń grubości na jaki możesz trafić to TEX. Chociaż obecnie spotykam takie oznaczenia na niciach lub kordonkach to kilka razy natrafiłam na nie w bardzo starych włóczkach. Poprawny zapis tex powinien zawierać również jakąś liczbę, np. w przypadku kordonków najczęściej korzystam z grubości 50 tex x 3.

Ale co to oznacza?
50 tex x 3
„3” pokazuje mi liczbę nitek w kordonku – czyli skręt 3 niteczek na jedną docelową, z której dziergamy.

A liczba „50” to ilość skrętów na 1 metr kordonka.

Kiedyś należało sobie samemu z tego wyliczać długość kordonka w motku, ale teraz na banderolach można znaleźć dodatkową informację o tym. Ewentualnie znaleźć taką informację na stronie internetowej producenta.

http://qrkoko.pl/jak-czytac-banderole/


Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 260





Reference comments


30 mins peer agreement (net): +1
Reference: Ply refers to the number of yarns twisted together to make a single thread

Reference information:
Single ply means that a single yarn is made into a thread which in turn is used to weave the fabric. In two-ply (or double ply), two single yarns are twisted together to make the resulting thread that is woven into the fabric. This gives the resulting fabric more strength, durability, bounce and wrinkle resistance. Hence most formal shirts are preferred in 2-ply, since it inherently gives wrinkle-resistance properties to the fabric and prevents them from re-creasing once they have been ironed. - https://www.nandlalvijaykumar.com/threadcount.php?catid=2

geopiet
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 115

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Frank Szmulowicz, Ph. D.
6 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search