two-sliding-panel diaphragm

Romanian translation: diafragmă cu două panouri culisante/glisante (bi-axial)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:two-sliding-panel diaphragm
Romanian translation:diafragmă cu două panouri culisante/glisante (bi-axial)
Entered by: danieline

15:14 Mar 8, 2020
English to Romanian translations [PRO]
Automation & Robotics
English term or phrase: two-sliding-panel diaphragm
The X-ray radiation is a conic beam that comes from the emitting tube toward the image detector; its dimension can be adjusted through the ***two-sliding-panel (two axes) diaphragm*** fixed on the source. The X-ray tube and the image detector are housed on the two ends of the manipulator arm.

diafragma prevăzută cu 2 panouri glisante?
danieline
diafragmă cu două panouri culisante/glisante (bi-axial)
Explanation:
Atât în radiografiile din domeniul medical (radiologie) cât și industrial (defectoscopie) termenii sunt asemănători, este vorba despre limitarea direcției fascicolului de raze X prin obturarea acestuia printr-o diafragmă, un colimator, un obturator (ca la poze).
Una dintre referințele următoare are și o schiță care arată și diafragma și colimatorul respectiv.
Cele două panouri în acest caz sunt culisante/glisante pe X-Y, biaxial.

https://www.jwjndt.com/wp-content/uploads/2016/01/industrial...
„This secondary radiation is then caught by the detector through a specially shaped diaphragm, see figure 20-17. The detector is made up of 20 or more detector elements marked A’, B’, C’ etc. each of which measures the quantity of back scattered radiation from at a certain depth (A, B, C) in the object, as figure 20-17 shows. Each sensor element is, say, focused at a certain depth.”
https://publications.tnsosfiles.com/rules/0400/0400-20/0400-...
(10) “Collimator” means a device or mechanism by which the x-ray beam is restricted in size.
(17) “Diaphragm” means a device or mechanism by which the x-ray beam is restricted in size
„The primary beam for diagnostic purposes in radiography and fluoroscopy shall not be larger than clinically necessary. Cones, diaphragms, or adjustable collimators capable of restricting the primary beam to the area of clinical interest shall be used and shall provide the same degree of protection as is required in the tube housing.”

https://www.dex.ro/colimator
“COLIMATÓR, colimatori, s. n. 1. Dispozitiv optic folosit pentru colimarea fasciculelor de raze. 2. Instrument optic pentru determinarea aproximativă a unei direcții.”
https://videotutorial.ro/bazele-fotografiei-viteza-obturator...
“Obturatorul este ca o cortina in fata senzorului sau a filmului care se deschide si se inchide pentru a permite luminii sa “loveasca” senzorul, aceasta viteza poate fi marita sau micsorata in functie de nevoi si bineinteles in functie de obiectiv, nu putem folosi o viteza mare pe obiective lente, fotografiile vor parea intunecate.”


--------------------------------------------------
Note added at 2 days 3 hrs (2020-03-10 18:22:41 GMT)
--------------------------------------------------

Explicație: Panourile culisează bi-axial, adică pe X și Y....
Fanta nu culisează pe nicio axă...

--------------------------------------------------
Note added at 3 days 15 hrs (2020-03-12 06:25:32 GMT)
--------------------------------------------------

Am înțeles, să trăiți, nu e biaxială, e cu două axe...'trăiți...
Selected response from:

ION CAPATINA
United States
Grading comment
TY!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1diafragma cu fantă (cu doua axe)
Valentin Bogatu
4diafragmă cu două panouri culisante/glisante (bi-axial)
ION CAPATINA


Discussion entries: 5





  

Answers


23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
diafragma cu fantă (cu doua axe)


Explanation:
Sunt doua feluri de diafragme
diafragme cu fanta
diafragme circulare

Traducerea este
Diafragma cu fanta (pe doua axe)
nu bi-axiala


    Reference: http://www.physics.pub.ro/Referate/BN031A/Difractia_luminii_...
Valentin Bogatu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  ION CAPATINA: Mă bucur că se bea Fanta când se deschide diafragma...Fără referințe, din burtă...Păi, unde vorbim despre cele DOUĂ PANOURI CULISANTE, sau le lăsăm deoparte....ca să vedem mai bine ....Fanta?
27 mins
  -> Nu va supărați, duceți-va la școală, faceți o facultate de 5 ani, un doctorat, mai lucrați vreo 10 ani ca inginer fizician si veți ști

agree  Claudiu Ignuța-Ciuncanu: No comment.
1 hr

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
diafragmă cu două panouri culisante/glisante (bi-axial)


Explanation:
Atât în radiografiile din domeniul medical (radiologie) cât și industrial (defectoscopie) termenii sunt asemănători, este vorba despre limitarea direcției fascicolului de raze X prin obturarea acestuia printr-o diafragmă, un colimator, un obturator (ca la poze).
Una dintre referințele următoare are și o schiță care arată și diafragma și colimatorul respectiv.
Cele două panouri în acest caz sunt culisante/glisante pe X-Y, biaxial.

https://www.jwjndt.com/wp-content/uploads/2016/01/industrial...
„This secondary radiation is then caught by the detector through a specially shaped diaphragm, see figure 20-17. The detector is made up of 20 or more detector elements marked A’, B’, C’ etc. each of which measures the quantity of back scattered radiation from at a certain depth (A, B, C) in the object, as figure 20-17 shows. Each sensor element is, say, focused at a certain depth.”
https://publications.tnsosfiles.com/rules/0400/0400-20/0400-...
(10) “Collimator” means a device or mechanism by which the x-ray beam is restricted in size.
(17) “Diaphragm” means a device or mechanism by which the x-ray beam is restricted in size
„The primary beam for diagnostic purposes in radiography and fluoroscopy shall not be larger than clinically necessary. Cones, diaphragms, or adjustable collimators capable of restricting the primary beam to the area of clinical interest shall be used and shall provide the same degree of protection as is required in the tube housing.”

https://www.dex.ro/colimator
“COLIMATÓR, colimatori, s. n. 1. Dispozitiv optic folosit pentru colimarea fasciculelor de raze. 2. Instrument optic pentru determinarea aproximativă a unei direcții.”
https://videotutorial.ro/bazele-fotografiei-viteza-obturator...
“Obturatorul este ca o cortina in fata senzorului sau a filmului care se deschide si se inchide pentru a permite luminii sa “loveasca” senzorul, aceasta viteza poate fi marita sau micsorata in functie de nevoi si bineinteles in functie de obiectiv, nu putem folosi o viteza mare pe obiective lente, fotografiile vor parea intunecate.”


--------------------------------------------------
Note added at 2 days 3 hrs (2020-03-10 18:22:41 GMT)
--------------------------------------------------

Explicație: Panourile culisează bi-axial, adică pe X și Y....
Fanta nu culisează pe nicio axă...

--------------------------------------------------
Note added at 3 days 15 hrs (2020-03-12 06:25:32 GMT)
--------------------------------------------------

Am înțeles, să trăiți, nu e biaxială, e cu două axe...'trăiți...

ION CAPATINA
United States
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 8
Grading comment
TY!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search