"default interest"

Romanian translation: dobânda penalizatoare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:\"default interest\"
Romanian translation:dobânda penalizatoare
Entered by: Maria-Letitia Chiculita (X)

13:52 Oct 26, 2010
English to Romanian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / payment terms
English term or phrase: "default interest"
Upon default of payment, we are entitled to demand *default interest*...
Maria-Letitia Chiculita (X)
Romania
dobânda penalizatoare
Explanation:
O altă clauză abuzivă se referă la dobânzile penalizatoare aplicate clienţilor care întârzie plata ratelor de credit. Legea ANPC spune că aceste dobânzi sunt abuzive doar dacă sumele plătite sunt disproporţionat de mari. Pe totalul sistemului bancar, media anuală a dobânzilor penalizatoare este între 5% şi 7% peste dobânda de bază a creditului. În aceste condiţii, şapte puncte procentuale adăugate unei dobânzi bancare fireşti, de 7%-9%, determină o sumă penalizatoare dublă faţă de cât plăteşte în mod normal un client pentru un credit.

http://www.creditnet.com/weekly-tips/what-is-a-default-inter...

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2010-10-26 14:32:25 GMT)
--------------------------------------------------

Respectiv "dobânda de penalizare" la cardurile de credit :)

"de întârziere" doar în cazul obligaţiilor către bugetul statului, din câte ştiu eu...
Selected response from:

Cristina Crişan
Romania
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7dobânda penalizatoare
Cristina Crişan
4 +2penalităţi de întârziere
Lucica Abil


Discussion entries: 6





  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
dobânda penalizatoare


Explanation:
O altă clauză abuzivă se referă la dobânzile penalizatoare aplicate clienţilor care întârzie plata ratelor de credit. Legea ANPC spune că aceste dobânzi sunt abuzive doar dacă sumele plătite sunt disproporţionat de mari. Pe totalul sistemului bancar, media anuală a dobânzilor penalizatoare este între 5% şi 7% peste dobânda de bază a creditului. În aceste condiţii, şapte puncte procentuale adăugate unei dobânzi bancare fireşti, de 7%-9%, determină o sumă penalizatoare dublă faţă de cât plăteşte în mod normal un client pentru un credit.

http://www.creditnet.com/weekly-tips/what-is-a-default-inter...

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2010-10-26 14:32:25 GMT)
--------------------------------------------------

Respectiv "dobânda de penalizare" la cardurile de credit :)

"de întârziere" doar în cazul obligaţiilor către bugetul statului, din câte ştiu eu...


    Reference: http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/capital-101215....
    Reference: http://corporate.practicallaw.com/0-107-6065
Cristina Crişan
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 51

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Oana Diana Voicu
0 min
  -> Mulţumesc!

agree  Georgiana Vasilescu (X)
49 mins
  -> Mulţumesc!

agree  George Colibaba
1 hr
  -> Mulţumesc!

agree  Lavinia-Loredana Spargo
4 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  Klára Kalamár
17 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  Cosmin Băduleţeanu
20 hrs
  -> Mulţumesc!

agree  Iosif JUHASZ
1 day 5 hrs
  -> Mulţumesc!

1 day 9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
default interest
penalităţi de întârziere


Explanation:
Dacă este vorba despre un contract comercial, cea mai potrivită traducere este „penalităţi de întârziere”.

Default interest provision

A provision in a contract which:

Provides a contractual sanction against non-payment of a sum of money;
and
Is a form of liquidated damages for that non-payment.

A default interest provision is nearly always included in an agreement where interest would be payable in the ordinary course of dealings as a part of the transaction, most obviously in a loan agreement. The rate of default interest payable in such a case is usually 1% or 2% above the rate payable in the ordinary course of the agreement where all the sums are paid on time. In other types of transactions, a default interest clause may be included to support an obligation to pay a sum of money by a particular date. Care needs to be taken in the choice of default rate and the manner in which it becomes payable to guard against it being invalid as a penalty (www.practicallaw.com/A36638). The rate should reflect the estimated loss to the supplier of being deprived of the use of the funds.
http://corporate.practicallaw.com/0-107-6065

Cumulul penalităţilor de întârziere cu dobânda legală nu este permisă atunci când ambele sancţiuni privesc acelaşi prejudiciu. Are prioritate voinţa părţilor exprimată în contract, prin evaluarea de comun acord a prejudiciului produs prin întârzierea în executarea obligaţiilor (penalităţile de întârziere).
http://jurisprudentacedo.com/Contract-comercial-Evaluarea-de...

- Lastly, the Kingdom of Spain claims default interest under Article 87(2) of Regulation 1083/2006, Article 83 of Regulation 1605/2002 [2] and Article 106(5) of Commission Regulation 2342/2002. [3]
- În ultimul rând, Regatul Spaniei solicită penalități de întârziere în temeiul articolului 87 alineatul (2) din Regulamentul nr. 1083/2006, al articolului 83 din Regulamentul nr. 1605/2002 [2] și al articolului 106 alineatul (5) din Regulamentul nr. 2342/2002 al Comisiei [3].
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=ro&lng1=ro,...

S-a susţinut că pentru perioada respectivă, pârâta a emis comenzi care au fost executate, ceea ce, în comercial, echivalează cu un contract în formă simplificată, reglementat de art.35 şi urm. C.com. Într-adevăr, comenzile au fost executate, însă, această formă de contract dă naştere la obligaţia de plată a preţului fără daune moratorii sub forma penalităţilor de întârziere în decontare, din moment ce lipseşte convenţia accesorie, clauza penală.
http://www.scj.ro/SE rezumate 2005/SE r 1143 2005.htm

Lucica Abil
Romania
Specializes in field
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 198
1 corroborated select project
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Cristina Crişan: depinde de contract, desigur; totuşi mi se pare că sesizez o diferenţă între late charge/fees/interest, în sensul că se acordă de obicei o perioadă de graţie, pentru care se pot percepe penalităţi; defaultul se declară la sfârşitul perioadei de graţie.
7 hrs

agree  Roxana Nechita
2 days 5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search