myeloma light-chain nephropathy

Romanian translation: nefropatia cu lanţuri uşoare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:light-chain nephropathy
Romanian translation:nefropatia cu lanţuri uşoare
Entered by: Antonia Toth

17:54 Aug 15, 2007
English to Romanian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: myeloma light-chain nephropathy
Cred că lipseşte un semn de punctuaţie între "myeloma" şi "light-chain nephropathy", dar cum mi-aţi sugera să traduc? Contextul se referă la insuficienţa renală şi diversele cauze ale acesteia.

Mulţumesc anticipat.
Maria Diaconu
Romania
nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului multiplu
Explanation:
Nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului multiplu

Amiloidoza (o formă de nefropatie) poate fi de tipul “amiloidoză cu lanţuri uşoare” şi este o formă de manifestare a mielomului multiplu

Forma de mielom multiplu in care prolifereaza proteina Bence Jones, de fapt unul din lanturile usoare kappa sau lamda, beneficiaza pentru diagnostic de electroforeza proteinelor urinare, pacientii avand intotdeauna proteinurie;

http://www.presspro-medic.ro/article--x-Specialitate-Diagnos...

Boli de sange - Mielom multiplu
Este o boala neoplazica a tesutului sanguin, caracterizata prin proliferarea maligna a plasmocitelor si producerea unei cantitati anormale de imunoglobuline. Initial, boala poate debuta sub forma unui plasmocitom solitar, pentru ca mai târziu, sa evolueze fie catre tumori multiple (mielom multiplu), fie catre plasmocitoza maligna difuza sau chiar catre leucemii cu plasmocite. Proliferarea plasmocitelor anormale conduce la infiltratii în oase si viscere si la hiperproductia de anomalii proteice, responsabile de aproape toate semnele bolii. Infiltratiile osoase produc insuficienta medulara, cu anemie (paloare), trombopenie (hemoragii), neutropenie (infectii) si leziuni de liza osoasa, cu dureri si tumefactii osoase, fracturi sau paraplegii. ...Anomaliile proteice sunt responsabile de hiperglo-bulinemia anormala, cresterea V.S.H., proteinurie (cu proteine anormale - Bence-Jones), insuficienta renala, tendinta la infectii, sindroamele hemoragice, amiloidoza, hipersplenism.

http://www.netmedic.ro/boli-de-sange/mielom-multiplu

Amiloidoza poate sa apara secundar diferitor boli sistemice: neoplasme, inflamatii, boli genetice. Aceste afectiuni produc o forma generalizata. ...Amiloidoza cu lanturi usoare este cea mai comuna forma de amiloidoza sistemica. Ea poate sa apara ca urmare a existentei unui mielom multiplu ce produce fibrile cu originea in lanturile usoare ale anticorpilor. In unele cazuri, etiologia sa ramane nedeterminata, fiind denumita amiloidoza idiopatica.

http://www.pharma-business.ro/content/view/798/48/

http://www.sfatulmedicului.ro/articole/Medicina_interna/Amil...


--------------------------------------------------
Note added at 14 ore (2007-08-16 08:18:40 GMT)
--------------------------------------------------

nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului (cu lanţuri uşoare)
Selected response from:

Antonia Toth
Grading comment
Mulţumesc mult, după cercetări şi alte întrebări am ajuns la concluzia că trebuie să lipseasă un semn de punctuaţie şi să fie vorba de "myeloma/light-chain nephropathy", deci am tradus aşa. Oricum, ajutorul celor care au răspuns a fost valoros.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului multiplu
Antonia Toth
4 +1nefropatie prin mielom cu lanţuri uşoare
lucca


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nefropatie prin mielom cu lanţuri uşoare


Explanation:
E departe de specialitatea mea, dar... încerc.

lucca
Romania
Specializes in field
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 351

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iosif JUHASZ
11 hrs
  -> Mulţumesc

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului multiplu


Explanation:
Nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului multiplu

Amiloidoza (o formă de nefropatie) poate fi de tipul “amiloidoză cu lanţuri uşoare” şi este o formă de manifestare a mielomului multiplu

Forma de mielom multiplu in care prolifereaza proteina Bence Jones, de fapt unul din lanturile usoare kappa sau lamda, beneficiaza pentru diagnostic de electroforeza proteinelor urinare, pacientii avand intotdeauna proteinurie;

http://www.presspro-medic.ro/article--x-Specialitate-Diagnos...

Boli de sange - Mielom multiplu
Este o boala neoplazica a tesutului sanguin, caracterizata prin proliferarea maligna a plasmocitelor si producerea unei cantitati anormale de imunoglobuline. Initial, boala poate debuta sub forma unui plasmocitom solitar, pentru ca mai târziu, sa evolueze fie catre tumori multiple (mielom multiplu), fie catre plasmocitoza maligna difuza sau chiar catre leucemii cu plasmocite. Proliferarea plasmocitelor anormale conduce la infiltratii în oase si viscere si la hiperproductia de anomalii proteice, responsabile de aproape toate semnele bolii. Infiltratiile osoase produc insuficienta medulara, cu anemie (paloare), trombopenie (hemoragii), neutropenie (infectii) si leziuni de liza osoasa, cu dureri si tumefactii osoase, fracturi sau paraplegii. ...Anomaliile proteice sunt responsabile de hiperglo-bulinemia anormala, cresterea V.S.H., proteinurie (cu proteine anormale - Bence-Jones), insuficienta renala, tendinta la infectii, sindroamele hemoragice, amiloidoza, hipersplenism.

http://www.netmedic.ro/boli-de-sange/mielom-multiplu

Amiloidoza poate sa apara secundar diferitor boli sistemice: neoplasme, inflamatii, boli genetice. Aceste afectiuni produc o forma generalizata. ...Amiloidoza cu lanturi usoare este cea mai comuna forma de amiloidoza sistemica. Ea poate sa apara ca urmare a existentei unui mielom multiplu ce produce fibrile cu originea in lanturile usoare ale anticorpilor. In unele cazuri, etiologia sa ramane nedeterminata, fiind denumita amiloidoza idiopatica.

http://www.pharma-business.ro/content/view/798/48/

http://www.sfatulmedicului.ro/articole/Medicina_interna/Amil...


--------------------------------------------------
Note added at 14 ore (2007-08-16 08:18:40 GMT)
--------------------------------------------------

nefropatia cu lanţuri uşoare asociată mielomului (cu lanţuri uşoare)

Antonia Toth
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 203
Grading comment
Mulţumesc mult, după cercetări şi alte întrebări am ajuns la concluzia că trebuie să lipseasă un semn de punctuaţie şi să fie vorba de "myeloma/light-chain nephropathy", deci am tradus aşa. Oricum, ajutorul celor care au răspuns a fost valoros.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  RODICA CIOBANU
14 hrs
  -> Mulţumesc!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search