cold sore

Romanian translation: Stomatita herpetica (sau herpes bucal)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cold sore
Romanian translation:Stomatita herpetica (sau herpes bucal)
Entered by: cezara lucas

08:42 Jul 28, 2009
English to Romanian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: cold sore
Canker sores appear under the tongue more commonly than *cold sores*.
Maria-Letitia Chiculita (X)
Romania
Stomatita herpetica (sau herpes bucal)
Explanation:
Stomatita aftoasa apare pe fata ventrala a limbii mult mai frecvent decat stomatita herpetica (sau herpesul bucal...).

Comparatia de face intre afte si herpes bucal (din gura), nu cel cutanat, nazolabial.

B. Herpesuri bucale: gingivostomatita herpetica si angina herpetica – apar in colectivitatile de copii, poate capata caracter epidemic, este uneori letala si se caracterizeaza prin aparitia de vezicule in cavitatea bucala, pe gingii sau in faringe, care se ulcereaza repede, se suprainfecteaza bacterian, producand dureri puternice, hipersalivatie, miros urat al gurii, umflarea ganglionilor cervicali;

http://www.citynews.ro/mures/sanatate-16/herpesul-19948/

--------------------------------------------------
Note added at 2 ore (2009-07-28 10:42:48 GMT)
--------------------------------------------------

Exista sase tipuri principale de herpesuri:

A. Herpesuri cutanate: a) h. labial, peribucal si nazolabial – vezicule izolate sau grupate in buchet, care se ulcereaza si se cicatrizeaza dupa 7-10 zile; b) panaritiu herpetic – boala profesionala a personalului medico-sanitar, cu evolutie lenta, pe parcursul a 2-3 saptamani, caracterizata prin prurit si durere, urmate de vezicule mari si profunde sub stratul cornos si de adenopatie; c) eczema herpeticum – apare la copii, pe fondul existentei unei alte boli de piele, este generalizat si letala in 10 % din cazuri;



B. Herpesuri bucale: gingivostomatita herpetica si angina herpetica – apar in colectivitatile de copii, poate capata caracter epidemic, este uneori letala si se caracterizeaza prin aparitia de vezicule in cavitatea bucala, pe gingii sau in faringe, care se ulcereaza repede, se suprainfecteaza bacterian, producand dureri puternice, hipersalivatie, miros urat al gurii, umflarea ganglionilor cervicali;



C. Herpesuri oculare: a) keratoconjuctivita herpetica primara – procesul inflamator, insotit de febra si adenopatie preauriculara, porneste de la cornee si prinde conjunctiva, pe care le poate ulcera, cu afectarea vederii; b) keratita herpetica recidivanta – leziunile corneei, la inceput punctiforme, pot conflua, ducand la opacifierea corneei si la pierderea vederii.Tratamentul cu interferon a dat rezultate notabile;



D. Herpesuri genitale: a) h. genital primar – a doua ca frecventa dintre bolile venerice, dupa gonoree, apare deopotriva la femei (pe colul uterin, pe vulva si vagin) si la barbate (pe glandul penian, pe preput, pe scrot sau in regiunea perianala; b) h. genital recidivant – are aceeasi localizare, afecteaza serios activitatea sexuala, poate cauza cancer vezical, determina conformatii monstruoase, duce deseori la avort si are o durata medie care se prelungeste la cateva saptamani. Veziculele confleaza si se sparg rapid, cu producerea de ulceratii, iar durerea puternica este insotita de febra, curbatura, umflarea ganglionilor inghinali (adenita), tulburari de mictiune (disurie, cistita);



E. Herpesuri generalizate: a) boala herpetica – apare la nou-nascuti si la prematuri sau denutriti din cauza unei infectii primare masive transmisa, cel mai adesea, in timpul nasterii, de la mama bolnava de herpes genital. Boala se generalizeaza rapid, altereaza ireversibil starea generala a organismului si determina, aproape intotdeauna decesul copilului dupa doar cateva zile; b) hepatita herpetica – apare deopotriva la nou-nascuti si la adulti, iar prognosticul este rezervat;



F. Herpesuri cu manifestari neurologice: a) encefalita herpetica – in cazurile “fericite”, virusul poate produce paralizie faciala, nevralgie de trigemen, radiculite, dificultati in vorbire, halucinatii olfactive, tulburari psihomotorii, boli nervoase cornice, infectii intrauterine cu avort, intarzieri mentale s.a., altfel, sunt letale in 1/3 dintre cazuri si cu sechele pentru 50 % dintre supravietuitori; b) meningita herpetica.
Selected response from:

cezara lucas
Romania
Grading comment
Merci, Cezara !
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5stomatita herpetica
Marilena Predosanu
4Stomatita herpetica (sau herpes bucal)
cezara lucas
4 -1herpes labial: herpes simplu
Irina-Maria Foray


Discussion entries: 5





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
herpes labial: herpes simplu


Explanation:
Cf. Dictionar En - Ro de medicina şi biologie

http://en.wikipedia.org/wiki/Herpes_simplex

--------------------------------------------------
Note added at 18 minute (2009-07-28 09:01:12 GMT)
--------------------------------------------------

*herpes labial; herpes simplu*

--------------------------------------------------
Note added at 1 oră (2009-07-28 10:04:01 GMT)
--------------------------------------------------

stomatita herpetică = herpetic stomatitis

Herpes stomatitis is a mouth infection caused by the herpes virus (***the same virus that causes cold sores***).
http://www.illinipediatrics.com/files/herpes_stomatitis.pdf

http://www.emedicinehealth.com/script/main/art.asp?articleke...
**Cold sore**: A small sore situated on the face or in the mouth that causes pain, burning, or itching before bursting and crusting over. The favorite locations are on the lips, chin or cheeks and in the nostrils. Less frequented sites are the gums or roof of the mouth (the palate).



Irina-Maria Foray
Romania
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 136

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  cezara lucas: Herpesul labial nu poate fi plasat pe fata ventrala a limbii!! Eu ma refer punctual, la cazul de fata, cand se compara strict herpesul din gura- herpes bucal- si aftele.
25 mins
  -> stomatita herpetică = herpetic stomatitis.... http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/herpetic sto...

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Stomatita herpetica (sau herpes bucal)


Explanation:
Stomatita aftoasa apare pe fata ventrala a limbii mult mai frecvent decat stomatita herpetica (sau herpesul bucal...).

Comparatia de face intre afte si herpes bucal (din gura), nu cel cutanat, nazolabial.

B. Herpesuri bucale: gingivostomatita herpetica si angina herpetica – apar in colectivitatile de copii, poate capata caracter epidemic, este uneori letala si se caracterizeaza prin aparitia de vezicule in cavitatea bucala, pe gingii sau in faringe, care se ulcereaza repede, se suprainfecteaza bacterian, producand dureri puternice, hipersalivatie, miros urat al gurii, umflarea ganglionilor cervicali;

http://www.citynews.ro/mures/sanatate-16/herpesul-19948/

--------------------------------------------------
Note added at 2 ore (2009-07-28 10:42:48 GMT)
--------------------------------------------------

Exista sase tipuri principale de herpesuri:

A. Herpesuri cutanate: a) h. labial, peribucal si nazolabial – vezicule izolate sau grupate in buchet, care se ulcereaza si se cicatrizeaza dupa 7-10 zile; b) panaritiu herpetic – boala profesionala a personalului medico-sanitar, cu evolutie lenta, pe parcursul a 2-3 saptamani, caracterizata prin prurit si durere, urmate de vezicule mari si profunde sub stratul cornos si de adenopatie; c) eczema herpeticum – apare la copii, pe fondul existentei unei alte boli de piele, este generalizat si letala in 10 % din cazuri;



B. Herpesuri bucale: gingivostomatita herpetica si angina herpetica – apar in colectivitatile de copii, poate capata caracter epidemic, este uneori letala si se caracterizeaza prin aparitia de vezicule in cavitatea bucala, pe gingii sau in faringe, care se ulcereaza repede, se suprainfecteaza bacterian, producand dureri puternice, hipersalivatie, miros urat al gurii, umflarea ganglionilor cervicali;



C. Herpesuri oculare: a) keratoconjuctivita herpetica primara – procesul inflamator, insotit de febra si adenopatie preauriculara, porneste de la cornee si prinde conjunctiva, pe care le poate ulcera, cu afectarea vederii; b) keratita herpetica recidivanta – leziunile corneei, la inceput punctiforme, pot conflua, ducand la opacifierea corneei si la pierderea vederii.Tratamentul cu interferon a dat rezultate notabile;



D. Herpesuri genitale: a) h. genital primar – a doua ca frecventa dintre bolile venerice, dupa gonoree, apare deopotriva la femei (pe colul uterin, pe vulva si vagin) si la barbate (pe glandul penian, pe preput, pe scrot sau in regiunea perianala; b) h. genital recidivant – are aceeasi localizare, afecteaza serios activitatea sexuala, poate cauza cancer vezical, determina conformatii monstruoase, duce deseori la avort si are o durata medie care se prelungeste la cateva saptamani. Veziculele confleaza si se sparg rapid, cu producerea de ulceratii, iar durerea puternica este insotita de febra, curbatura, umflarea ganglionilor inghinali (adenita), tulburari de mictiune (disurie, cistita);



E. Herpesuri generalizate: a) boala herpetica – apare la nou-nascuti si la prematuri sau denutriti din cauza unei infectii primare masive transmisa, cel mai adesea, in timpul nasterii, de la mama bolnava de herpes genital. Boala se generalizeaza rapid, altereaza ireversibil starea generala a organismului si determina, aproape intotdeauna decesul copilului dupa doar cateva zile; b) hepatita herpetica – apare deopotriva la nou-nascuti si la adulti, iar prognosticul este rezervat;



F. Herpesuri cu manifestari neurologice: a) encefalita herpetica – in cazurile “fericite”, virusul poate produce paralizie faciala, nevralgie de trigemen, radiculite, dificultati in vorbire, halucinatii olfactive, tulburari psihomotorii, boli nervoase cornice, infectii intrauterine cu avort, intarzieri mentale s.a., altfel, sunt letale in 1/3 dintre cazuri si cu sechele pentru 50 % dintre supravietuitori; b) meningita herpetica.

cezara lucas
Romania
Does not meet criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 254
Grading comment
Merci, Cezara !

23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
stomatita herpetica


Explanation:
Canker sores=stomatita aftoasa
Canker sores appear under the tongue more commonly than *cold sores*.
Stomatita aftoasa se localizeaza mai frecvent sublingual decat cea(stomatita) herpetica.

Marilena Predosanu
Romania
Does not meet criteria
Specializes in field
Native speaker of: Romanian
Notes to answerer
Asker: Mulţumesc, Marilena !





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search