fanfare

Romanian translation: sunet de goarnă

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fanfare
Romanian translation:sunet de goarnă
Entered by: Archpoet

12:18 Jan 11, 2011
English to Romanian translations [Non-PRO]
Art/Literary - Music
English term or phrase: fanfare
Buna ziua.
M-ar interesa un termen din limba romana echivalent urmatorului sens al cuvantului "fanfare": 1. (Music, other) a flourish or short tune played on brass instruments, used as a military signal, at a ceremonial event, etc. (http://www.thefreedictionary.com/fanfare).
Deci caut un termen, altul decat "fanfara", care sa exprime exact acel "tatararatatam" care se trambiteaza pentru a anunta deschiderea unei ceremonii sau intrarea in incapere a unui imparat etc.
Multumesc.

Flaviu Ratiu
Archpoet
sunet de goarnă
Explanation:
GOÁRNĂ ~e f. Instrument muzical aerofon, folosit, mai ales, pentru semnalizări, constând dintr-un tub de alamă îndoit de două ori, cu clape și cu un capăt lărgit în formă de pâlnie, care emite sunete clare și pătrunzătoare; trompetă; trâmbiță.

--------------------------------------------------
Note added at 49 minute (2011-01-11 13:08:34 GMT)
--------------------------------------------------

Sau sunet de trâmbiţă:
Ceremonia focului a început cu binecuvântarea lui Master Rinpoche şi în sunetele înălţătoare ale trâmbiţelor, care prin cântecul lor au invitat ...
Selected response from:

Mihaela Buruiana
Romania
Grading comment
Multumesc
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +6sunet de goarnă
Mihaela Buruiana
5 +1(sunet de) alămuri de fanfara
mihaela.
4 +1cu surle si trambite
Roxana Vorotic
4 -1fanfara
Constantinos Faridis (X)


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
fanfara


Explanation:
A Fanfare is a short piece of music played by trumpets and other brass instruments, frequently accompanied by percussion, usually for ceremonial purposes (usually for royalty or important people). The term is also used symbolically, for instance of occasions for which there is much publicity, even when no music is involved.

Fanfares originated in the Middle Ages; although popular depictions of ancient Rome frequently include fanfares, the evidence is slight. In 18th century France the fanfare was a movement with energy and repetition of notes, and fanfares of the modern description date from the 19th century, when they were composed for British coronations (such as Hubert Parry's I was glad for Edward VII) and other important occasions.

Constantinos Faridis (X)
Greece
Native speaker of: Greek

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Maria Diaconu: You didn't see the context, it is not about that.
6 hrs

37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +6
sunet de goarnă


Explanation:
GOÁRNĂ ~e f. Instrument muzical aerofon, folosit, mai ales, pentru semnalizări, constând dintr-un tub de alamă îndoit de două ori, cu clape și cu un capăt lărgit în formă de pâlnie, care emite sunete clare și pătrunzătoare; trompetă; trâmbiță.

--------------------------------------------------
Note added at 49 minute (2011-01-11 13:08:34 GMT)
--------------------------------------------------

Sau sunet de trâmbiţă:
Ceremonia focului a început cu binecuvântarea lui Master Rinpoche şi în sunetele înălţătoare ale trâmbiţelor, care prin cântecul lor au invitat ...


    Reference: http://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/sunet-de-goarna-vestin...
Mihaela Buruiana
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
Grading comment
Multumesc

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  toma_cristina
37 mins
  -> Mulţumesc.

agree  NMTech
1 hr
  -> Mulţumesc.

agree  Cristina Manoli
4 hrs
  -> Mulţumesc

agree  MMUK (X): Este cea mai apropiată variantă ...
8 hrs
  -> Mulţumesc

agree  Sandra & Kenneth Grossman: ambele
8 hrs
  -> Mulţumesc

neutral  Anca Nitu: the fanfare presupune mai multe instrumente ( brass instruments) nu numai o goarna sau o trambita
1 day 5 hrs

agree  Iosif JUHASZ
1 day 20 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
cu surle si trambite


Explanation:
Termenul poate fi tradus cu "fanfara", "ostentatie", in functie de context.
O solutie poate fi si "cu surle și trâmbițe".

Roxana Vorotic
United Kingdom
Native speaker of: Romanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anca Nitu: surle si trambite este expresia consacrata, goarna e numai una fanfare contine mai multe instrumente toate zgomotoase :)
19 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
(sunet de) alămuri de fanfara


Explanation:
ALÁMĂ, (2, 3) alămuri, s. f. 1. Aliaj de cupru și zinc, galben-auriu, maleabil, ductil, ușor de prelucrat, cu numeroase și variate întrebuințări în industrie. 2. (La pl.) Obiecte de alamă (1); alămărie2. 3. (La pl.) Instrumente muzicale de suflat din alamă (1). – Cf. it. lama „placă de metal”.

... de 1 Mai vulcănenii se trezeau în sunetul alămurilor de fanfară:
http://www.zvj.ro/node/1230

Note:
1. fanfara, pe langa alamuri mai are si percutie, deci nu merge.
2. goarna este un simplu instrument din alama; unul din multe.

mihaela.
Canada
Works in field
Native speaker of: Romanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anca Nitu: in sunet de alamuri , functie de context, "the fanfare" contine nu numai o goarna ci mai multe chestii zgomotoase
19 hrs
  -> thanks!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search