PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

On Bullshit

Romanian translation: Despre tromboneală :P

14:10 Mar 24, 2006
English to Romanian translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: On Bullshit
:D Menţionez că m-a rugat cineva să public această întrebare aici, vrând să ştie ce au de zis the pros. E vorba de titlul unei cărţi: http://www.amazon.com/gp/product/0691122946/103-9366318-0610...

Rugămintea pt. cei care vor să dea variante e să citească scurta prezentare a cărţii (vezi link). Eu am o variantă asupra căreia nu prea am ezitări. But more heads are better than one. And the more, te merrier.

Mulţumesc
Valentin Alupoaie
Romania
Romanian translation:Despre tromboneală :P
Explanation:
This is as good as it gets în ceea ce mă priveşte, după ce mi-am stors creierii o jumătate de oră. Pur şi simplu nu-mi vine în minte nici un termen care să implice şi sensul de minciună, manipulare, escrocherie, înşelăciune, „a lua de fraier” şi încă vreo 10 pe care le are „bullshit”. :))
Selected response from:

andreea
Romania
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Teoria aburelii
Maria Diaconu
3 +3Despre tromboneală :P
andreea
3Despre ciori vopsite sau on bullshit
Camelia Frunză
3La mişto
Ivona Tillett
3Scatofonia
Valentin Cirdei


Discussion entries: 1





  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
on bullshit
Despre tromboneală :P


Explanation:
This is as good as it gets în ceea ce mă priveşte, după ce mi-am stors creierii o jumătate de oră. Pur şi simplu nu-mi vine în minte nici un termen care să implice şi sensul de minciună, manipulare, escrocherie, înşelăciune, „a lua de fraier” şi încă vreo 10 pe care le are „bullshit”. :))

andreea
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Diaconu: mişto găselniţă :)
1 hr
  -> mulţumesc, maria!

agree  Valentin Cirdei: La abureală, vrăjeală, ţepe, etc. m-am mai gândit eu, dar până la tromboneală n-am ajuns :)
6 hrs
  -> mulţumesc, valentin!

agree  Elena Iercoşan: suuuuuuper! :)
6 hrs
  -> mulţumesc, elena!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
on bullshit
Scatofonia


Explanation:
Just a (nasty) thought.

Scato- + (caco)fonia publicistică? Sună cam savant, bine, eu vreau să ştiu şi "publicul target" (şi varianta ta :D).

Mă întrebam şi cum ar traduce Andrei Pleşu aşa ceva (şi mă gândeam la obscenitatea publică). Apropo de scenarii hipertextuale, arhitext, intertext şi alte tribulaţii, la un moment dat, "scatology" însemna şi "literatură obscenă", v.
http://www.etymonline.com/index.php?search=scatology&searchm...

Nu e cazul aici - decât dacă înţelegi obscenitatea cum o înţelege şi A. Pleşu.

Varianta Mariei mi se pare genul de "attention-grabber" care ar intra perfect pe coperta unei cărţi. Eu am auzit mai des de vrăjeli şi de tot felul de îmbârligături (îmbârligăreli ?), dar, într-adevăr, "bu"-ul ăla face toţi banii :)

În schimb, sunt foarte curios ce se va alege de bullshit (şi de traducere) în restul cărţii:
"Frankfurt looks at the title term in pieces. He looks at the term 'bull' and the later half separately, seeing what difference they make to each other."

Valentin Cirdei
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 16

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
on bullshit
La mişto


Explanation:


Ivona Tillett
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
on bullshit
Teoria aburelii


Explanation:
Aici zice că e o teorie:
"this compact little book, as pungent as the phenomenon it explores, attempts to articulate a theory of this contemporary scourge--what it is, what it does, and why there's so much of it."

În plus, "abureală" e un cuvânt mai pretabil la tot felul de derivate şi contexte: "abureală!", "abureli!, "ce, mă abureşti?", "aburitor"...
Am auzit mai deunăzi pe stradă: "eşti un mare aburitor, măi!" sau "băi, aburitorule!"
Limbajul străzii are ceva foarte special, ar fi păcat să se risipească neexploatat...

Şi merge cu ideea "there's so much of it" - doar uită-te la ştiri şi te vei trezi exclamând din 2 în 2 minute: "abureli!"

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-03-24 19:49:55 GMT)
--------------------------------------------------

A, şi are această secvenţă fonetică "bu", care se regăseşte şi în "bullshit". Parcă simţi cum iese cuvântul ca un glonţ printre buze :)
Poate ne spui şi varianta ta.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day19 hrs (2006-03-26 10:09:11 GMT)
--------------------------------------------------

Hmm, cât de potentially offensive poate fi, având în vedere că trebuie să apară pe coperta unei cărţi?!

Maria Diaconu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 35
Notes to answerer
Asker: Varianta mea e potentially offensive and generally frowned upon ;)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Valentin Cirdei: Nice - ca un fel de tratat despre abureală? :) Păcat că e nevoie de un eufemism, pe lângă bullshit, toate variantele din română sună ca doublespeak pe lângă două minute de ură. Într-adevăr, c-hestiile pe care le auzi la televizor sunt sufoca
1 hr
  -> Mulţumesc!

agree  Bogdan Honciuc: Aş fi zis "aiureală" în loc de "abureală", dar parcă sună mai bine "abureală"
1 hr
  -> Nu e acelaşi lucru :) Mulţumesc!

2 days 23 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
on bullshit
Despre ciori vopsite sau on bullshit


Explanation:
de la "a umbla cu cioara vopsită" -
încă o idee

Camelia Frunză
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search