bleeding ink

Romanian translation: cerneală sensibilă la apă

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bleeding ink
Romanian translation:cerneală sensibilă la apă
Entered by: Antonia Toth

15:06 Apr 14, 2007
English to Romanian translations [PRO]
Printing & Publishing
English term or phrase: bleeding ink
Bleeding ink prints in black but when exposed to any aqueous solution it will produce a red stain. A wet finger rubbed across the ink will instantly show the affect of the bleeding ink.

Se foloseşte ca element de siguranţă împotriva falsificării pe anumite documente.

Caut un termen consacrat în română sau, dacă nu există, un termen care să reflecte cât mai clar definiţia.

Merci,
Dan
Dan Marasescu
Romania
cerneală reactivă
Explanation:
Cerneală reactivă

http://www.imprimeriabnr.ro/cerneluri.php
|
- are proprietatea de a-si modifica culoarea in mod ireversibil atunci cand intra in contact cu diferite tipuri de substante chimice asigurand evidentierea oricarei incercari de alterare a inscrisurilor
- este un element de securitate de tip D,
- este folosit numai pentru evidentierea incercarilor de falsificare si nu pentru autentificarea documentelor

sau eventual "cerneluri sensibile la apă"


sursă Banca Naţională a României: http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=1567...


Tratarea chimica a hirtiei si folosirea la imprimare a unor cerneluri sensibile la apa si la agenti chimici, astfel incit acestea sa determine schimbarea culorii cecului atunci cind se incearca alterarea unui inscris de pe cec, in scopul fraudei.


--------------------------------------------------
Note added at 4 ore (2007-04-14 19:12:27 GMT)
--------------------------------------------------

http://glossary.ippaper.com/default.asp?req=knowledge/articl...

aici apar toate tipurile, astfel că rămân la varianta "cerneală sensibilă la apă"
Selected response from:

Antonia Toth
Grading comment
Merci
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3cerneală reactivă
Antonia Toth
3 +2cerneală solubilă
Maria Diaconu
3 +1cerneala care isi schimba culoarea
Simona Hagiu
2cerneală de securizare
lucca


Discussion entries: 5





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
cerneala care isi schimba culoarea


Explanation:
nu stiu daca e ok, e ceea ce am gasit ca element de securitate

Elemente de securitate uşor de folosit: Consumatorii pot contribui la protejarea banilor lor câştigaţi cu greu verificându-şi numerarul.
Introduse pentru prima oară în anii 1990, următoarele elemente fac ca bancnotele S.U.A. să fie uşor de verificat:
3 Cerneala care îşi schimbă culoarea: Uitaţi-vă la numeralul din colţul din dreapta jos de pe faţa bancnotei. Când mişcaţi bancnota în sus şi în jos, cerneala îşi schimbă culoarea din arămiu în verde.
3 Filigranul: Ţineţi bancnota în lumină şi căutaţi filigranul sau imaginea vagă, similară cu portretul mare. Filigranul face parte chiar din hârtie şi se poate vedea de pe ambele părţi ale bancnotei.
3 Firul de securitate: Ţineţi bancnota în lumină şi căutaţi firul de securitate sau fâşia de plastic care este încastrată în hârtie şi merge vertical de o parte a portretului. Firul este vizibil de pe ambele părţi ale bancnotei şi străluceşte când este ţinut sub luminăultravioletă



    Reference: http://www.moneyfactory.gov/newmoney/files/10_materials/tran...
Simona Hagiu
Romania
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Nu ăsta e sensul, dar linkul e util pentru alţi termeni. Merci.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Maria Diaconu: nu este acelaşi lucru, pentru că în exemplul tău îşi schimbă culoarea la mişcarea suprafeţei, iar în definiţia lui Dan se înroşeşte când este umezită
10 mins

agree  Anca Nitu: cerneala cu culoare schimbatoare , suna cam ridicol dar uitati:http://www.ccina.ro/Download/ghid_euro.pdf
1 hr
  -> mersi, anca

25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
cerneală solubilă


Explanation:
Propunerea mea este să calchiem după traducerea franceză "encre soluble" (cf. IATE). Cam toate variantele germanice pe care le înţeleg merg pe ideea de "sângerândă", ceea ce nu ar fi inteligibil în româneşte în contextul dat. Pe când "solubil" este clar, dat fiind că îşi schimbă culoarea în roşu atunci când intră în contact cu o soluţie apoasă.
Văd că italienii au adoptat o traducere explicativă - "inchiostro delebile a colorazione rossa", ceea ce totuşi putem încerca să evităm.

--------------------------------------------------
Note added at 56 minute (2007-04-14 16:03:32 GMT)
--------------------------------------------------

Acum încep să mă întreb dacă "bleeding" se referă la faptul că îşi schimbă culoarea în roşu sau la faptul că se întinde, formează o pată. În dicţionarul tehnic en-ro, "bleeding of paint" se traduce prin "exudare a vopselei", iar la "bleeding" simplu se dau variantele "sângerare/migrare a coloranţilor; decolorare locală a unui material vopsit".

Maria Diaconu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 21

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dan Barbulescu
5 mins
  -> Mulţumesc

agree  Bogdan Burghelea
15 mins
  -> Mulţumesc

neutral  Antonia Toth: este den. consacrată în franceză, dar term. nu reflectă schimbarea de culoare
34 mins
  -> ai dreptate, nu reflectă schimbarea de culoare, ci doar faptul că reacţionează la umezire

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
cerneală de securizare


Explanation:
bleeding = (aici) întinare. dar nu-mi vine o expresie.

lucca
Romania
Native speaker of: Romanian
PRO pts in category: 6

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
cerneală reactivă


Explanation:
Cerneală reactivă

http://www.imprimeriabnr.ro/cerneluri.php
|
- are proprietatea de a-si modifica culoarea in mod ireversibil atunci cand intra in contact cu diferite tipuri de substante chimice asigurand evidentierea oricarei incercari de alterare a inscrisurilor
- este un element de securitate de tip D,
- este folosit numai pentru evidentierea incercarilor de falsificare si nu pentru autentificarea documentelor

sau eventual "cerneluri sensibile la apă"


sursă Banca Naţională a României: http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=1567...


Tratarea chimica a hirtiei si folosirea la imprimare a unor cerneluri sensibile la apa si la agenti chimici, astfel incit acestea sa determine schimbarea culorii cecului atunci cind se incearca alterarea unui inscris de pe cec, in scopul fraudei.


--------------------------------------------------
Note added at 4 ore (2007-04-14 19:12:27 GMT)
--------------------------------------------------

http://glossary.ippaper.com/default.asp?req=knowledge/articl...

aici apar toate tipurile, astfel că rămân la varianta "cerneală sensibilă la apă"

Antonia Toth
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Merci

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria Diaconu: da, referinţele sunt relevante
14 hrs
  -> Mulţumesc, am ascuns prima variantă că erau prea multe explicaţii eronate, şi "cerneală reactivă" mi s-a părut la un moment dat varianta cea mai plauzibilă!

agree  Camelia Manea
16 hrs

agree  Anca Nitu
1 day 22 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search