poster paint

Swedish translation: plakatfärg

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:poster paint
Swedish translation:plakatfärg
Entered by: Johanna Rebillon

10:50 Nov 19, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Art, Arts & Crafts, Painting / paint
English term or phrase: poster paint
Fortfarande konstprojekt för barn: här gäller det att rita en serie, och då behövs "poster paint". Verkar vanligt nog i USA, men vad kallas det för på svenska?
Elisabeth Tauvon
Sweden
plakatfärg
Explanation:
En envis klocka i huvudet ringer ordet plakatfärg, och jag är säker på att det är den rätta svenska benämningen.
Selected response from:

Johanna Rebillon
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +7plakatfärg
Johanna Rebillon
4färdigblandad täckfärg i flaska
Lisa Frideborg Eddy


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +7
plakatfärg


Explanation:
En envis klocka i huvudet ringer ordet plakatfärg, och jag är säker på att det är den rätta svenska benämningen.

Johanna Rebillon
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Helena Hansson (X): Stämmer precis det. Mycket vanligt i Sverige också.
10 mins

agree  Madeleine MacRae Klintebo
12 mins

agree  Sven Petersson
25 mins

agree  Stéphanie Serraï
2 hrs

agree  hookmv
6 hrs

agree  Mario Marcolin
1 day 2 hrs

agree  JessicaC
2 days 22 hrs

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
färdigblandad täckfärg i flaska


Explanation:
Redimix är en färdigblandad täckfärg i flaska. Färgen håller hög kvalitet, är vattenbaserad och kan blandas ut upp till sex ggr med vatten utan att förlora täckförmågan. Ger en fin matt yta. Eftersom färgen är väldigt krämig, är den skön och smidig för barnen att arbeta med.
Använder man täckfärgen direkt ur flaskan är den täckande, och blandar man ut den med vatten blir den mer transparent. Det går bra att blanda Color & Co medier i färgen för att ändra färgens karaktär (se gelmix, linomix, textilmix och PVA medium). Lämpliga underlag att måla på är papper av olika kvaliteter, men undvik glättade och tunna ark.

--------------------------------------------------
Note added at 32 mins (2004-11-19 11:23:01 GMT)
--------------------------------------------------

kan det också röra sig om

de \'poster paints\' jag har köpt till min dotter här i England har varit av denna typ


    Reference: http://www.colart.se/color&co%20inf.htm
Lisa Frideborg Eddy
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search