newsprint paper

Swedish translation: tidningspapper

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:newsprint paper
Swedish translation:tidningspapper
Entered by: Lena Samuelsson

16:06 Jan 1, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Art, Arts & Crafts, Painting
English term or phrase: newsprint paper
Se t ex http://www.misterart.com/store/view/001/group_id/503/Pro-Art...
I ett konstprojekt för barn ska man ha "newsprint paper (in an assortment of colours)" Här verkar det inte vara frågan om en rulle. Tidigare har det förekommit "construction paper" som jag har översatt med hobbypapper.
Elisabeth Tauvon
Sweden
tidningspapper
Explanation:
... dagstidningspapper heter det ju inom pappersbranschen och det kan man ju också måla på. Länken nedan är kanske inte så upplysande men kan kanske vara ett tips.
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack, fast jag tror att risken för missförstånd är stor om man använder tidningspapper. Målgruppen är barn 8-12 år nämligen. Får se om det går att lokalisera på ett vettigt sätt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1tidningspapper
Lena Samuelsson
3Kvistpapper
Charlesp


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tidningspapper


Explanation:
... dagstidningspapper heter det ju inom pappersbranschen och det kan man ju också måla på. Länken nedan är kanske inte så upplysande men kan kanske vara ett tips.


    Reference: http://www.ur.se/ura/pgm/olja1.html
Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack, fast jag tror att risken för missförstånd är stor om man använder tidningspapper. Målgruppen är barn 8-12 år nämligen. Får se om det går att lokalisera på ett vettigt sätt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp: that is the term most commonly used
5 hrs
  -> Tack Charles

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kvistpapper


Explanation:
perhaps Kvistpapper is what you mean, or would meet your needs.


    Reference: http://www.svensktpapper.se/p_kat/produkt_frameset_i.asp?pid...
Charlesp
Sweden
Native speaker of: English




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search