performance management

Swedish translation: utvärdering/kontroll av arbetsprestationer

14:10 Dec 15, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: performance management
...and use effective performance management tools such as scorecards...
Det måste väl ändå finnas en bra svensk term?
PEK (X)
Swedish translation:utvärdering/kontroll av arbetsprestationer
Explanation:
Om man funderar på vad meningen tycks handla om, så är det ju att kontrollera personalens arbetsprestationer, genom mätning med poängkort för senare utvärdering.

"Resultathantering" är dock kortare - men jag tycker att "resultat" är lite för förknippat med "vinst", medan "arbetsprestationer" täcker fler aspekter av en persons arbete.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack! I det här fallet använder kunden sedan tidigare ordet prestationsuppföljning. Inte så snyggt kanske, men funktionellt, antar jag... ;o)
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3resultathantering
Maria Bertilsson
5prestationsledning
Jenny Johansson
4utvärdering/kontroll av arbetsprestationer
EKM


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
resultathantering


Explanation:
...tycker jag är en bra svensk term som dessutom är vanlig. Sök på Google så får du upp ett antal företagsbeskrivningar där termen ingår.

Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 521

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
7 hrs

agree  cologne
17 hrs

agree  JessicaC
1 day 20 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
prestationsledning


Explanation:
...och använda effektiva prestationsledningsverktyg så som poängräkning...


    Reference: http://www.hanken.fi/hanken2002/sve/page393.php?course_code=...
Jenny Johansson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 28

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utvärdering/kontroll av arbetsprestationer


Explanation:
Om man funderar på vad meningen tycks handla om, så är det ju att kontrollera personalens arbetsprestationer, genom mätning med poängkort för senare utvärdering.

"Resultathantering" är dock kortare - men jag tycker att "resultat" är lite för förknippat med "vinst", medan "arbetsprestationer" täcker fler aspekter av en persons arbete.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Tack! I det här fallet använder kunden sedan tidigare ordet prestationsuppföljning. Inte så snyggt kanske, men funktionellt, antar jag... ;o)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search