after sale service

Swedish translation: kundservice/garantiservice

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:after sale service
Swedish translation:kundservice/garantiservice
Entered by: Thomas Johansson

18:08 Jun 26, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / computers
English term or phrase: after sale service
Context: computers that employees can buy from a provider via mediation by their company
Thomas Johansson
Peru
kundservice/garantiservice
Explanation:
enl Affärsekonomiskt lexikon



--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 19 mins (2005-06-27 14:27:41 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs 40 mins (2005-06-27 16:48:37 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 12 mins (2005-06-27 17:20:56 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 18 mins (2005-06-27 17:27:10 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 2 hrs 53 mins (2005-06-27 21:02:18 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...
Selected response from:

PMPtranslations
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1kundservice/garantiservice
PMPtranslations
4 +1service efter försäljning
Madelen Neikter
5 -1after sales service
Mats Wiman
4 -1eftermarknaden; tjänster på eftermarknaden
Glenn Viklund


Discussion entries: 3





  

Answers


14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
eftermarknaden; tjänster på eftermarknaden


Explanation:
svenskt och används inom många branscher

Glenn Viklund
Albania
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: Rätt term om man talar om 'after sales service-marknaden', som inte heller den bara handlar om service.
17 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
after sales service
after sales service


Explanation:
I säljkretsar används uttrycket oöversatt. Madeleines uttryck är förklarande och i och för sig korrekta.

OBS! 'After sale service' = 'Service efter rean'

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs 42 mins (2005-06-27 08:50:32 GMT)
--------------------------------------------------

Svar till Thomas: After sales service är mer omfattande än \'Service efter försäljning\', vilket begränsar aktiviteten till service. Det förra omfattar alla former av hjälp, som rådgivning, gratis utbyte av felaktiga delar, info om nya modeller, personliga besök mm

Svar till Sven: Svengelska är inte fult per se utan används när fullgod (=idiomatisk) saknas. Har du någon bra översättning av \'if you can\'t beat them, join them\' eller av \'copyright\'. I övrigt se ovan.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs 8 mins (2005-06-27 13:16:34 GMT)
--------------------------------------------------

Svar till Madelen:
Din länk utgör IMHO inte stöd för det du hävdar:

\"FedEx® AfterSales Support
Hur många kunder som återkommer påverkas starkt av vilken servicenivå de upplever efter försäljningen. FedEx erbjuder lösningar som drastiskt förbättrar hur dina kunder upplever servicen efter försäljnings tillfället.
FedEx kan hjälpa till med råd och praktisk service som gör att du kan erbjuda service efter försäljning i Europa och över hela världen, genom att utnyttja FedEx globala nätverk och expertis.
FedEx uppsättning av tjänster för AfterSales Support omfattar:\"

Som syns översätts inte fenomenet \'After Sales Support\', det förklaras.



Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 134

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tomas Onsjö: Bara "after sale" är också gångbart i vår svengelska värld
46 mins
  -> Det hävdar jag är felhört. Sale = realisation

disagree  Sven Petersson: Svengelska är fult. Google stöder inte brors påstående. "Service efter försäljning" ger fler träffar på svenska sidor!
11 hrs
  -> Ej relevant då de ej är synonyma. Se ovan.

disagree  Madelen Neikter: Som Sven plus att copyright som du nämnde ovan, kan översättas till upphovsrätt...
17 hrs
  -> OK. Egentligen tänkte jag på copywriter, AD (Art Director), Redcap mfl.

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
service efter försäljning


Explanation:
baserat på after sale service. Beroende på vad din text säger mer, kan även "service och support efter avslutat köp" passa.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 36 mins (2005-06-26 21:44:30 GMT)
--------------------------------------------------

http://wwww.fedex.com/se/ebusiness/aftersales.html

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 37 mins (2005-06-26 21:45:46 GMT)
--------------------------------------------------

one w too many, sorry: http://www.fedex.com/se/ebusiness/aftersales.html

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 0 min (2005-06-27 18:08:33 GMT)
--------------------------------------------------

Svar till Mats:

rad 4 och 5 i din kopiering av text nedan lyder \"...som gör att du kan erbjuda service efter försäljning i Europa...\"

Kolla gärna även http://www.dpcweb.com/se/products/immulite1000/choose_se.htm... (under 2.3, C och vii)

http://gorenje.se/3311

Jag anser att man ska översätta till riktig svenska när möjlighet finns, istället för att använda svengelska.

Madelen Neikter
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
11 hrs
  -> Tack Sven!

disagree  Mats Wiman: Se nedan.
14 hrs
  -> Ordet service inkluderar ju faktiskt hjälp och tjänster, såsom rådgivning, info etc.

agree  Mario Marcolin
3 days 15 hrs
  -> Tack Mario!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kundservice/garantiservice


Explanation:
enl Affärsekonomiskt lexikon



--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 19 mins (2005-06-27 14:27:41 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs 40 mins (2005-06-27 16:48:37 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 12 mins (2005-06-27 17:20:56 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 18 mins (2005-06-27 17:27:10 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 2 hrs 53 mins (2005-06-27 21:02:18 GMT)
--------------------------------------------------

Kundservice är ju mest neutralt, men nästan alltid vid sådana här datorköp så ingår garantiservice.

1650 träffar på google på \"garantiservice\" +\"datorer\"

http://www.google.com/search?hl=sv&biw=1003&q=garantiservice...

PMPtranslations
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 40
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
3 days 12 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search