Any provisions provided up front...should be released

Swedish translation: alla i förväg gjorda avsättningar ska tas med i beräkningen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Any provisions provided up front...should be released
Swedish translation:alla i förväg gjorda avsättningar ska tas med i beräkningen
Entered by: C. Heljestrand

17:27 Apr 30, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: Any provisions provided up front...should be released
Den här meningen ger mig gråa hår...Vad i himla friden pratar de om?!

"Any provisions provided up front in the New Car Sales calculation should be released so the vehicle enters stock at the correct value."
C. Heljestrand
Spain
alla i förväg gjorda avsättningar ska tas med i beräkningen
Explanation:
obs att översättningen provision = provision är en false friend!

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2006-05-01 19:37:52 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ytterligare filosoferande om meningen:
Det här handlar ju om att ta in en ny bil i företagets lager. Då vill man att inpriset ska vara rätt, och om man betalt "för mycket" i inbyte, vilket ju är vanligt, så ska mellanskillnaden konteras som försäljningskostnad, och inte ingå i bilens ingående värde.
Selected response from:

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Grading comment
tusen tack Reino!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3alla i förväg gjorda avsättningar ska tas med i beräkningen
Reino Havbrandt (X)
3in advance
Charlesp


  

Answers


15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
up front
in advance


Explanation:
up front usually means in advance.

i.e. entered in the beginning prior to other events.

Charlesp
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: English

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
any provisions provided up front...should be released
alla i förväg gjorda avsättningar ska tas med i beräkningen


Explanation:
obs att översättningen provision = provision är en false friend!

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2006-05-01 19:37:52 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ytterligare filosoferande om meningen:
Det här handlar ju om att ta in en ny bil i företagets lager. Då vill man att inpriset ska vara rätt, och om man betalt "för mycket" i inbyte, vilket ju är vanligt, så ska mellanskillnaden konteras som försäljningskostnad, och inte ingå i bilens ingående värde.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 56
Grading comment
tusen tack Reino!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search