production values

Swedish translation: produktionsvärde

08:11 Apr 13, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama
English term or phrase: production values
Texten är en annons för teknisk utrustning för (professionell) TV. Efter att ha presenterat alla tekniska fördelar säger de:

"So, no matter what the programme, production values or budget, XXX & YYY has a product to match."

Det är uppenbart från Google att "production values" är ett modeuttryck i branschen. Några definitioner är:

"Describes the quality of a media production proportional to the money and technology expended on the text."

"The critical elements of a production, such as acting, direction, lighting, costuming, sets, and makeup."

Finns det något vedertaget svenskt uttryck? Det engelska uttrycket används på en del svenska webbsidor; är det kanske bäst att behålla det när annonsen vänder sig till folk i branschen?

What does "production values" mean in this context?
Folke Nettelblad
Sweden
Swedish translation:produktionsvärde
Explanation:
produktionsvärde, i Sveriges officiella statistik används "produktionsvärde" för "production value". Google instämmer.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 3 mins (2005-04-13 09:15:37 GMT)
--------------------------------------------------

Det finns hur många sidor som helst.

http://tv4.se/visa/?ID=363932, http://www.ingmar.se/forum/printthread.php?threadid=111
http://www.cinema.se/recensioner_/bast_just_nu.html
http://www.scb.se/templates/Publikation____67844.asp

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 18 mins (2005-04-13 11:30:58 GMT)
--------------------------------------------------

Production value is expenditure to create and distribute a product in terms of equipment, human resources i.e. \"Produktionsvärde\" is a genaral term. I referred to www.scb.se in order to show that the term is already used in official documentation, the google search on the other hand shows that it is frequently used, not only in the context of Economics.
Selected response from:

Rosica Dimitrova
Bulgaria
Grading comment
Tack till alla. Jag förstod att du Rosica hade stor erfarenhet av film/TV-produktion eftersom du satte 5 poäng, men samtidigt var du nog lite "hemmablind" och missbedömde hur pass specifik innebörd termen har i det sammanhanget. Sedan pekade du ju ändå på mer specifika sidor. Övriga förslag är också bra, men i den kortfattade rappa annonstexten blir det bäst med produktionsvärden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1produktionsvärde
Rosica Dimitrova
3omskrivning?
Kjelle
3 -1nedan
Glenn Viklund


Discussion entries: 1





  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
nedan


Explanation:
Om det finns ytterligare något branschspecifikt vet jag inte, men i mer industriella sammanhang skulle jag def. tolka texten såsom "produktionsmässiga överväganden" ung. här, dvs hur effektivt och smidigt man kan jobba med utrustningen...

Vilka man således här skiljer från de ekonomiska.

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Li Redenaa: Produktionskvalitet skulle det kunna vara. Det verkar ju ha med kvaliteten på filmproduktion (filminspelning) att göra.
1 day 4 hrs
  -> det kan tänkas, och det ryms väl då också under mitt förslag..

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
omskrivning?


Explanation:
produktionsvärde, som föreslogs, ligger ju nära till, men tydligen behövs ett uttryck som beskriver mera "inneboende" värden hos produktionen...så kanske en omskrining skulle "greppa".
förslag..värden hos produktionen...?

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
produktionsvärde


Explanation:
produktionsvärde, i Sveriges officiella statistik används "produktionsvärde" för "production value". Google instämmer.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 3 mins (2005-04-13 09:15:37 GMT)
--------------------------------------------------

Det finns hur många sidor som helst.

http://tv4.se/visa/?ID=363932, http://www.ingmar.se/forum/printthread.php?threadid=111
http://www.cinema.se/recensioner_/bast_just_nu.html
http://www.scb.se/templates/Publikation____67844.asp

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 18 mins (2005-04-13 11:30:58 GMT)
--------------------------------------------------

Production value is expenditure to create and distribute a product in terms of equipment, human resources i.e. \"Produktionsvärde\" is a genaral term. I referred to www.scb.se in order to show that the term is already used in official documentation, the google search on the other hand shows that it is frequently used, not only in the context of Economics.


    Reference: http://www.scb.se/templates/Publikation____102896.asp
    Reference: http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls...
Rosica Dimitrova
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack till alla. Jag förstod att du Rosica hade stor erfarenhet av film/TV-produktion eftersom du satte 5 poäng, men samtidigt var du nog lite "hemmablind" och missbedömde hur pass specifik innebörd termen har i det sammanhanget. Sedan pekade du ju ändå på mer specifika sidor. Övriga förslag är också bra, men i den kortfattade rappa annonstexten blir det bäst med produktionsvärden.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tess Whitty
6 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search