computer fraud

Swedish translation: datorbedrägeri

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:computer fraud
Swedish translation:datorbedrägeri
Entered by: Kristina Thorne

08:07 Apr 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general)
English term or phrase: computer fraud
Vad använder man på svenska för utrrycket computer fraud? Min text ger inget annat sammanhang än "gällande lagstiftning om...". Jag har sett både datamissbruk och databedrägeri användas, men vad är korrekt? Tack på förhand.
Kristina Thorne
France
datorbedrägeri
Explanation:
Det torde vara bättre att använda datorbedrägeri, eftersom databedrägeri kan vara något annat. Bedräglig användning av data kanske :-) Det är inte ovanligt att talspråkligt använda data som förled när man egentligen avser dator och jag tycker nog att det är värdefullt att behålla distinktionen.Googla så får du se att du får nästan tvåtusen träffar på datorbedrägeri och 29 på databedrägeri. Datormissbruk borde heta computer abuse

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2005-04-15 08:28:45 GMT)
--------------------------------------------------

PS. Datatermgruppen har en ganska bra utredning av detta, se http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a64
Selected response from:

tauvon
Sweden
Grading comment
Datorbedrägeri blev det, och stort tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +11datorbedrägeri
tauvon
4 +1databedrägeri
Åsa Valley


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
databedrägeri


Explanation:
skulle jag kalla det

Åsa Valley
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
6 mins
  -> tack!

agree  Thierry Jamez
9 mins
  -> tack!

disagree  tauvon: Nej, se min förklaring nedan.
10 mins

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +11
datorbedrägeri


Explanation:
Det torde vara bättre att använda datorbedrägeri, eftersom databedrägeri kan vara något annat. Bedräglig användning av data kanske :-) Det är inte ovanligt att talspråkligt använda data som förled när man egentligen avser dator och jag tycker nog att det är värdefullt att behålla distinktionen.Googla så får du se att du får nästan tvåtusen träffar på datorbedrägeri och 29 på databedrägeri. Datormissbruk borde heta computer abuse

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2005-04-15 08:28:45 GMT)
--------------------------------------------------

PS. Datatermgruppen har en ganska bra utredning av detta, se http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a64

tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Datorbedrägeri blev det, och stort tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gorel Bylund: Håller med!
22 mins

agree  Charlesp
30 mins

agree  Lena Samuelsson: Håller absolut med! En viktigt distiktion för att bevara ett förnuftigt språkbruk
44 mins

agree  Antje Harder: Jämför också http://www.polisen.se/inter/nodeid=20935&pageversion=1.html
1 hr

agree  Madelen Neikter
1 hr

agree  madak
1 hr

agree  Glenn Viklund: trodde nog tvärtom, men du har övertygat mig ;-)
2 hrs

agree  Rosica Dimitrova
5 hrs

agree  Tess Whitty
6 hrs

agree  Mario Marcolin
7 hrs

agree  EKM
8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search