backend software

Swedish translation: serverprogramvara

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:backend software
Swedish translation:serverprogramvara
Entered by: Anna Blanck

11:15 Mar 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: backend software
brukar man översätta backend på svenska? Har hittat infrastruktursprogramvara men är inte säker på att det är samma sak...
Anna Blanck
serverprogramvara
Explanation:
Backend brukar vara servern och frontend klienten i t.ex. databassystem. Ibland kan backend och frontend i stället vara två olika servrar, där den ena

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 55 mins (2005-03-15 13:11:12 GMT)
--------------------------------------------------

(blev visst inte riktigt klart)... där den ena ligger före den andra i nätverket.

Länken: Klicka på \"Olika sätt att utvidga\". Klicka sedan på \"frontend/backend-program\" så öppnas en förklaring.
Selected response from:

Helena Hansson (X)
Sweden
Grading comment
Tack Helena!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2serverprogramvara
Helena Hansson (X)
2extern programvara
C. Heljestrand


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
extern programvara


Explanation:
En ren gissning...Titta under länken!


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/55713
C. Heljestrand
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
serverprogramvara


Explanation:
Backend brukar vara servern och frontend klienten i t.ex. databassystem. Ibland kan backend och frontend i stället vara två olika servrar, där den ena

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 55 mins (2005-03-15 13:11:12 GMT)
--------------------------------------------------

(blev visst inte riktigt klart)... där den ena ligger före den andra i nätverket.

Länken: Klicka på \"Olika sätt att utvidga\". Klicka sedan på \"frontend/backend-program\" så öppnas en förklaring.


    Reference: http://office.microsoft.com/sv-se/assistance/HP052741431053....
Helena Hansson (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack Helena!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Görel Bylund
1 hr

agree  Tess Whitty
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search