telehandler

Swedish translation: teleskoplastare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:telehandler
Swedish translation:teleskoplastare
Entered by: Linn Arvidsson (X)

14:45 Apr 23, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: telehandler
Vad är den korrekta benämningen. Texten handlar om säkerhet på byggarbetsplatser.

The three most common causes of construction site fatalities (circa 70%) are: (1) falls arising from working from height; (2) being struck by construction equipment and (3) lifting incidents involving cranes, telehandlers etc.
Linn Arvidsson (X)
Sweden
teleskoplastare
Explanation:
...även "teleskoptruck". Detta är en vanligen hjulgående lastare med en lastarm som kan skjutas ut/dras in (därav teleskop) och används för höga lyft. Ju högre man lyfter, desto instabilare blir maskinen. Därför är det viktigt att inte överskrida tillåten last för en given lyfthöjd, något som det kanske syndas mot här och där, varvid maskinen givetvis välter.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1teleskoplastare
Klas Törnquist
4 +1teleskopmonterade hanteringsutrustningar
Mats Wiman


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
teleskopmonterade hanteringsutrustningar


Explanation:
Jag tror den generella termen används mindre. Man säger teleskopballyft, teleskopskopa osv.


    Reference: http://www.deere.com/en_US/ProductCatalog/FT/category/FT_TEL...
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tomas Onsjö: teleskoptruck, telelift osv "http://www.lonnstruckar.se/INDEX/index_maskinpark.html"
13 hrs

23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
teleskoplastare


Explanation:
...även "teleskoptruck". Detta är en vanligen hjulgående lastare med en lastarm som kan skjutas ut/dras in (därav teleskop) och används för höga lyft. Ju högre man lyfter, desto instabilare blir maskinen. Därför är det viktigt att inte överskrida tillåten last för en given lyfthöjd, något som det kanske syndas mot här och där, varvid maskinen givetvis välter.


    Reference: http://www.maskinnet.se/maskinnet/kategori/utrustning.php?ki...
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 17
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
36 mins
  -> Tackar!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search