catenary poles

Swedish translation: ledningsstolpar, kontaktledningsstolpe, linstolpe

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:catenary poles
Swedish translation:ledningsstolpar, kontaktledningsstolpe, linstolpe
Entered by: Radoslava Peterson

12:44 Oct 28, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: catenary poles
used in constructions, railways, bridges,..

?ledningstolpe ?
Radoslava Peterson
kontaktledningsstolpar
Explanation:
rätt gissat!
Selected response from:

asptech
Grading comment
Det är säkert helt riktigt men i min kontext är det inte helt klart att det handlar om stolpar till just kontaktledningar. Jag har använt ledningsstolpe. Tack.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kontaktledningsstolpar
asptech
4bärpelare, linstolpe
Lars Jelking
2upphängningstolpar för bärlinor
Reino Havbrandt (X)


  

Answers


59 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kontaktledningsstolpar


Explanation:
rätt gissat!

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 292
Grading comment
Det är säkert helt riktigt men i min kontext är det inte helt klart att det handlar om stolpar till just kontaktledningar. Jag har använt ledningsstolpe. Tack.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: funderade just häromdan o kom fram till samma
21 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
upphängningstolpar för bärlinor


Explanation:
det behöver inte vara el inblandat!
catenary = kedjelinje (brobyggnad) jmg
Det kan ju i ett specialfall vara elstolpar, men även stoparna för brons bärlinor kan ju tänkas vara catenary poles
"spaced side by side and linked into a giant catenary from which the roadway was suspended"

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 20 mins (2005-10-28 16:04:26 GMT)
--------------------------------------------------

Det är möjligt att jag har fel, hinner inte utreda saken nu.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 123

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  asptech: "catenary poles" är nog trots allt ett specifikt järnvägsbegrepp. Och en hängbro hänger i en parabel, inte en kedjelinje.
23 mins
  -> Och jag som trodde att en parabel är den båge som uppstår när man pissar utomhus ... men jag kan ju ha fel

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bärpelare, linstolpe


Explanation:
'Catenary poles' omfattar ju trots allt mer än bara luftledningen till en järnväg. Linbanor och enklare hängbroar är ett par exempel.

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search