blade chopping

Swedish translation: hackning med skiva

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blade chopping
Swedish translation:hackning med skiva
Entered by: Sidra

23:54 Mar 17, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
English term or phrase: blade chopping
Use of the device with the blade chopping

The blade chopping is something like this: http://www.webhallen.com/prod.php?id=72481

Any suggestions?Thanks in advance.
Sidra
Brazil
hackning med skiva
Explanation:
The lack of context makes it difficult to answer:

blade chopping = hackning med skiva

Use of the device with the blade chopping = Använda apparaten med hackskiva
Selected response from:

C. Heljestrand
Spain
Grading comment
tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hackkniv
Lena Samuelsson
3hackning med skiva
C. Heljestrand


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hackning med skiva


Explanation:
The lack of context makes it difficult to answer:

blade chopping = hackning med skiva

Use of the device with the blade chopping = Använda apparaten med hackskiva

C. Heljestrand
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
tack!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hackkniv


Explanation:
Det är ganska vanligt med knivblad. I min maskin sitter de fast i botten och sedan kan man montera olika insatser. I länkarna nedan följer de med lösa.

Example sentence(s):
  • Tålig hackkniv i rostfritt stål. Den tåliga hackkniven i rostfritt stål hackar ingredienserna perfekt på bara några sekunder.
  • Knådningsverktyg, Hackkniv i rostfritt stål, Insats för rivning, Insats för finfördelning, Insats för skivning, Emulgeringsskiva, Mixer

    Reference: http://www.consumer.philips.com/c/matberedare-och-blandning/...
    Reference: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/matb...
Lena Samuelsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pernilla Johansson: Ja, handlar det om ett knivblad i botten på en matberedare skulle jag också kalla det för hackkniv
2 hrs
  -> Tack Pernilla! Men det finns löstagbara knivblad också

disagree  Stefan A. M. Adamek: Eftersom source term beskriver HUR (t.ex en lök) skall hackas, med ett blad i detta fall, så kan jag inte instämma i ovanstående förslag. Blade chopping = chopping with a blade...
6 hrs
  -> Man kan inte alltid översätta direkt. Läsaren måste ju förstå vad han/hon ska göra. I det här fallet, som Christer, skriver ta fram en hackskiva. Hur den ser ut vet jag inte, men förmodligen sitter det väl knivblad på den.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search