rub

Swedish translation: torrmarinad

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rub
Swedish translation:torrmarinad
Entered by: CATNIP (X)

08:41 Nov 25, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary / cooking
English term or phrase: rub
Matlagning. Det rör sig om en slags torr kryddblandning som finns i olika varianter (Africa rub, Barbeque rub, Morockan rub etc) som man kan gnida in kött med innan tillagning. Kryddblandning förekommer redan på andra ställen i materialet, så det kan jag inte använda. Vad tror ni om torr marinad/torrmarinad? Hittar inte så många belägg för termen på Google, men vet i princip att det finns. Vet någon om torrmarinad är korrekt eller om det finns en bättre term?
CATNIP (X)
Sweden
torrmarinad
Explanation:
Ditt förslag är alldeles utmärkt. Det finns!
Selected response from:

Inger Brandt
Grading comment
Tackar så mycket! Ibland blir man osäker och då är det skönt att det finns kunniga kollegor till hands!

Tack alla och ha en bra dag,

Charlotte
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3torrmarinad
Inger Brandt
4torrmarinad
Görel Bylund


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
torrmarinad


Explanation:
Ditt förslag är alldeles utmärkt. Det finns!

Inger Brandt
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tackar så mycket! Ibland blir man osäker och då är det skönt att det finns kunniga kollegor till hands!

Tack alla och ha en bra dag,

Charlotte

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerker Thorell (X)
2 mins

agree  Görel Bylund
4 mins

agree  Mattias Kar�n
13 mins

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
torrmarinad


Explanation:
Jag tror på ditt eget förslag. Nu hade jag ingen sådan hemma just nu, men om jag inte minns fel så förekommer både termen rub och torrmarinad på samma förpackning (kan det vara Santa Maria jag har köpt?).

En träff på Google på torrmarinad, men jag tror på detta i alla fall.

Görel Bylund
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search