beneficial-use

Swedish translation: nyttoanvändning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:beneficial-use
Swedish translation:nyttoanvändning
Entered by: Gull-Britt Orsén

17:56 Oct 18, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology
English term or phrase: beneficial-use
Finns det någon svensk term? Har hittat följande definition:

The use or reuse of processed municipal waste for any purpose, where the use does not harm or threaten public health, safety, welfare or the environment.

I min text står det "beneficial-use landfill gas projects"

Det kan väl inte vara så simpelt som återvinning?
Gull-Britt Orsén
nyttoanvändning
Explanation:
skulle nog vara bondförnuftig och göra en omskrivning "typ" ; projekt rörande nyttoanvändning av gas...

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2006-10-23 07:18:04 GMT)
--------------------------------------------------

termen är ju allmän (och allmänt förståelig) och används även på detta specialområde, kan inte missförstås.
Så, vill man tala med bönder på bönders vis..ed
Selected response from:

Kjelle
Grading comment
Så får det bli. Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4återvinning
Reino Havbrandt (X)
3nyttoanvändning
Kjelle
3miljövänligt
Mårten Sandberg


Discussion entries: 2





  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
miljövänligt


Explanation:
eller så här enkelt?

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tack för förslaget.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
återvinning


Explanation:
Det är nog återvinning som kommer närmast.
beneficial-use landfill gas projects = projekt för återvinning av deponigas


--------------------------------------------------
Note added at 2 horas (2006-10-18 20:44:30 GMT)
--------------------------------------------------

beneficial use betyder nyttjande (av) enligt Affärslexikon. Så man kan ju också skriva "Projekt för utnyttjande av deponigas"

Example sentence(s):
  • Deponigas (Landfill gas) Biogas som bildas i en deponi

    Reference: http://66.249.93.104/search?q=cache:Fxn1nP1f0osJ:useit.umeci...
    Reference: http://www.rvf.se/m4n?oid=dictionary&_locale=1
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Tack för förslaget.


14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nyttoanvändning


Explanation:
skulle nog vara bondförnuftig och göra en omskrivning "typ" ; projekt rörande nyttoanvändning av gas...

--------------------------------------------------
Note added at 4 days (2006-10-23 07:18:04 GMT)
--------------------------------------------------

termen är ju allmän (och allmänt förståelig) och används även på detta specialområde, kan inte missförstås.
Så, vill man tala med bönder på bönders vis..ed

Kjelle
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Så får det bli. Tack.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search