carbon conversion

Swedish translation: koldioxidomvandling, kolkonvertering, kolomvandling

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:carbon conversion
Swedish translation:koldioxidomvandling, kolkonvertering, kolomvandling
Entered by: Jenny Hakanson

14:14 Dec 4, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Science - Environment & Ecology
English term or phrase: carbon conversion
Ordet ingår i en text om energiförbrukning.

Tack på förhand!
Jenny Hakanson
koldioxidomvandling
Explanation:
Har du någon mening som det ingår i? Carbon betyder egentligen kol, men tydligen är de engelsktalande lite slarviga och menar ofta koldioxid när de säger carbon.
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack för alla svar! Jag valde till slut koldioxidomvandling eftersom det verkar passa bäst in i sammanhanget. Ordet används bara en gång, utan sitt exakta sammahang och är inte av stor vikt för huvudinnehållet. Texten handlar annars om hur mkt koldioxidutsläpp eu:s anställda orsakar med sina tjänsteresor. Hoppas att ni är ok med att jag för in samtliga tre förslag i ordboken. Hör gärna av er om ni vill att jag ändrar det.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4koldioxidomvandling
Eva Gustavsson
4kolkonvertering
Sven Petersson
3kolomvandling
Kjelle


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
koldioxidomvandling


Explanation:
Har du någon mening som det ingår i? Carbon betyder egentligen kol, men tydligen är de engelsktalande lite slarviga och menar ofta koldioxid när de säger carbon.

Eva Gustavsson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Tack för alla svar! Jag valde till slut koldioxidomvandling eftersom det verkar passa bäst in i sammanhanget. Ordet används bara en gång, utan sitt exakta sammahang och är inte av stor vikt för huvudinnehållet. Texten handlar annars om hur mkt koldioxidutsläpp eu:s anställda orsakar med sina tjänsteresor. Hoppas att ni är ok med att jag för in samtliga tre förslag i ordboken. Hör gärna av er om ni vill att jag ändrar det.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kolkonvertering


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.novator.se/bioenergy/BE0503/21.pdf
    Reference: http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC156.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 14

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kolomvandling


Explanation:
används ju faktiskt,. mera kontext skulle nog ha varit bra:
jag kan bara rekommendera en googling av detta uttryck

Kjelle
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search