exceeding times

Swedish translation: överskridande av gränsvärden

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:exceeding times
Swedish translation:överskridande av gränsvärden
Entered by: Fredrik Vrang

10:03 Dec 10, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology
English term or phrase: exceeding times
"This includes quantification of the concentrations, exceeding times and sedimentation of the released substances by means of numerical modelling."

Man stör sedimentet på havsbotten genom olika anläggningsaktiviteter, och dess beteende kan simuleras matematiskt. Men vad betyder *exceeding times*? Jag tolkar det som en substantivfras men är inte ens helt säker på att så är fallet.
Fredrik Vrang
Sweden
antal gånger värdet överskridits
Explanation:
Googla på "exceeding times"; används på två sätt av språkbrukarna
1) antal gånger ett värde har överskridits, vanligt i miljörapporter
2) varaktighet(er) för överskridande
Selected response from:

SteepCliff (X)
Grading comment
Det blev till slut "överskridande av gränsvärden". Tack för bra förklaringar! Tack även till er andra som svarat.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3residenstid
Kjelle
2antal gånger värdet överskridits
SteepCliff (X)
2exceeding times
Larry Abramson


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
exceeding times


Explanation:
Jag har inte hittat någon bra motsvarighet, men det finns en professor på Mälardalens Högskola som har skrivit om det....på engelska.
Hans email är [email protected]


Larry Abramson
United States
Native speaker of: English

41 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
antal gånger värdet överskridits


Explanation:
Googla på "exceeding times"; används på två sätt av språkbrukarna
1) antal gånger ett värde har överskridits, vanligt i miljörapporter
2) varaktighet(er) för överskridande

Example sentence(s):
  • These pollutant’s maximum exceeding times averagely is 2-3
  • However, if ‘exceeding times’ of duration less than 30 s are also included
SteepCliff (X)
PRO pts in category: 4
Grading comment
Det blev till slut "överskridande av gränsvärden". Tack för bra förklaringar! Tack även till er andra som svarat.

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
residenstid


Explanation:
kunde kanske vara en godtagbar formulering - man avser väl tiden innan "det mesta" suspenderade har semimenterat

Kjelle
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search