environmental credentials

Swedish translation: miljöcertifieringar/miljöklassningar

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:environmental credentials
Swedish translation:miljöcertifieringar/miljöklassningar

15:59 May 2, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Environment & Ecology
English term or phrase: environmental credentials
It's an advert from a company explaining how they are commited to sustainability and environmental preservation: "All XXX papers are sourced from sustainable forests and every sheet of XXX paper has the highest environmental credentials"
Ingrid Abramson
miljöcertifieringar/miljöklassningar
Explanation:
Jag tror det handlar om explicita objektiva klassificeringar och certifieringar (finns ju en uppsjö), och inte mer subjektiva värderingar som "bra betyg" eller "hög trovärdighet".

Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack till alla för bra förslag - jag hade redan skickat in översättningen - eftersom "dödlinorna" inte kan vänta - och det blev något i den här stilen till slut.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4miljöcertifieringar/miljöklassningar
Mårten Sandberg
3miljömässig trovärdighet
Marie von Heijne
3miljöbetyg
Lennart Helgesson


  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
miljöbetyg


Explanation:
Här är det en allmän beskrivning och troligen inte fråga om t.ex. FSC-certifierat papper e. dyl..

Lennart Helgesson
Sweden
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 14

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
miljömässig trovärdighet


Explanation:
Man pratar om företags miljömässiga trovärdighet. Ett sätt att visa denna kan t ex vara genom certifiering eller genom att ansluta sig till systemet EMAS.

Exempel på översättning hittas i länken nedan, under rubriken "Slutsatser av denna översyn...",


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lng1=sv,en&lang=...
Marie von Heijne
Sweden
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Swedish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
miljöcertifieringar/miljöklassningar


Explanation:
Jag tror det handlar om explicita objektiva klassificeringar och certifieringar (finns ju en uppsjö), och inte mer subjektiva värderingar som "bra betyg" eller "hög trovärdighet".



Mårten Sandberg
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack till alla för bra förslag - jag hade redan skickat in översättningen - eftersom "dödlinorna" inte kan vänta - och det blev något i den här stilen till slut.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search