green business

Swedish translation: ekologisk ekonomi

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:green business
Swedish translation:ekologisk ekonomi
Entered by: Marianne (X)

15:22 May 6, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Environment & Ecology
English term or phrase: green business
Of key concern will be the debate surrounding “green business” and the relationship between the environment and the economy.
Marianne (X)
Belgium
ekologisk ekonomi
Explanation:
Finns t.ex en massa sådana ekonomiska utbildningar. T.ex den nedan. Personligen tycker jag 'grön' ofta används lite nedlåtande i Sverige.
Selected response from:

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Grading comment
Tack till alla.
Detta förslag fick flest Google-träffar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4ekologiskt företagande, grönt företagande
Eva Gustavsson
3 +1grön ekonomi
Lennart Helgesson
3ekologisk ekonomi
Madeleine MacRae Klintebo


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
grön ekonomi


Explanation:
http://lotidningen.lo.se/arkiv/17lo99/nyckel4.html

Lennart Helgesson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 14

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meadow Media
40 mins

46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ekologisk ekonomi


Explanation:
Finns t.ex en massa sådana ekonomiska utbildningar. T.ex den nedan. Personligen tycker jag 'grön' ofta används lite nedlåtande i Sverige.


    Reference: http://www.eki.mdh.se/ekologiskekonomi/
Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack till alla.
Detta förslag fick flest Google-träffar.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
ekologiskt företagande, grönt företagande


Explanation:
Jag tycker nog att det kan gå bra med både ekologiskt och grönt. Däremot undrar jag om det inte rör sig om företagandet snarare än ekonomin här? Kontexten och föregående fråga antyder det.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 6 mins (2004-05-06 16:28:40 GMT)
--------------------------------------------------

... eller miljöanpassat företagande ...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 7 mins (2004-05-06 16:29:20 GMT)
--------------------------------------------------

... eller företagande på miljöns villkor ...

Eva Gustavsson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Tauvon
31 mins

agree  Hans-Bertil Karlsson (X)
45 mins

agree  Erika Lundgren
1 hr

agree  Mario Marcolin
15 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search