micro-crustaceans

Swedish translation: mikroskopiska kräftdjur

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:micro-crustaceans
Swedish translation:mikroskopiska kräftdjur
Entered by: Kristina Thorne

09:05 Mar 10, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Science - Fisheries
English term or phrase: micro-crustaceans
Förekommer i EU-förordning om ekologiskt vattenbruk och algodling. Räknas upp som en grupp vattendjur som förordningen ska gälla:

It applies mutatis mutandis to zooplankton, micro-crustaceans, rotifers, worms and other aquatic feed animals.
Marja Netzell
mikroskopiska skaldjur
Explanation:
Det förklarar sig väl själv.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2009-03-10 09:14:54 GMT)
--------------------------------------------------

Eller mikroskopiska kräftdjur.
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
Tack för bidrag!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1mikroskopiska skaldjur
Kristina Thorne
4mikro-skaldjur
Anders Köhler


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mikro-skaldjur


Explanation:
Crustaceans är skaldjur eller kräftdjur.

Se t.ex. IATE

Anders Köhler
Spain
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 2

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
mikroskopiska skaldjur


Explanation:
Det förklarar sig väl själv.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2009-03-10 09:14:54 GMT)
--------------------------------------------------

Eller mikroskopiska kräftdjur.

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack för bidrag!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: "mikroskopiska kräftdjur" skulle jag använda. "skaldjur" används främst i matsammanhang om ätbara arter, och innefattar dessutom även musslor.
22 mins
  -> Tack. Vid närmare eftertanke föredrar jag också själv kräftdjur i det här fallet.

neutral  Anna Herbst: Mikroskopiska kräftdjur är helt rätt, däremot kan man inte säga miskroskopiska skaldjur.
2 hrs
  -> Tack, Anna!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search