take the over on that one

Swedish translation: det kan du lita på/det finns det mycket som tyder på

05:45 Oct 15, 2013
English to Swedish translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / Saying, proverb, idiom
English term or phrase: take the over on that one
American saying in a book targeting a general audience

"Over the next few decades, in fact, genetic factors and susceptibilities will probably emerge for almost every human trait or behavior - take the over on that one."

(I appreciate if someone can suggest a translation, or even just an explanation of what the phrase means).
Jenny Tollet
Sweden
Swedish translation:det kan du lita på/det finns det mycket som tyder på
Explanation:
Precis som Tania tolkar jag det som om det handlar om vadslagning. Om man "take the over on something", så satsar man på att det kommer att bli en aktiv match med många mål/poäng. Jag kan inte komma på någon bra motsvarighet på svenska, men det jag tror författaren vill säga är att det finns väldigt stor sannolikhet för att det kommer att hända mycket på det här området under de kommande decennierna. Därför tycker jag att någon sorts förstärkning av det som sägs i den föregående satsen funkar bra.
Selected response from:

Emmelie Johansson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen, det finns många olika sätt att skriva den sista meningen men alltså inget som är någon exakt översättning. Tack i varje fall.
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3med största sannolikhet
Andreas Majetic
3det kan du lita på/det finns det mycket som tyder på
Emmelie Johansson
Summary of reference entries provided
betting odds?
Tania Samuelsson

  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
det kan du lita på/det finns det mycket som tyder på


Explanation:
Precis som Tania tolkar jag det som om det handlar om vadslagning. Om man "take the over on something", så satsar man på att det kommer att bli en aktiv match med många mål/poäng. Jag kan inte komma på någon bra motsvarighet på svenska, men det jag tror författaren vill säga är att det finns väldigt stor sannolikhet för att det kommer att hända mycket på det här området under de kommande decennierna. Därför tycker jag att någon sorts förstärkning av det som sägs i den föregående satsen funkar bra.

Emmelie Johansson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 1
Grading comment
Tack för hjälpen, det finns många olika sätt att skriva den sista meningen men alltså inget som är någon exakt översättning. Tack i varje fall.

1 day 5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
med största sannolikhet


Explanation:
Håller med Emmelie om betydelsen, det var min första tanke också.

I detta fallet skulle man med fördel bara kunna lägga in någonstans att det med största sannolikhet kommer att... etc, och skippa slutformuleringen.

Andreas Majetic
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




Reference comments


5 mins
Reference: betting odds?

Reference information:
is this referring to betting/odds?


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Spread_betting#Bets_on_the_tota...
Tania Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search