Secretary of State

Swedish translation: statssekreterare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Secretary of State
Swedish translation:statssekreterare
Entered by: Philip Prophet (X)

13:01 Oct 9, 2013
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Government / Politics
English term or phrase: Secretary of State
Hur skulle ni översätta "Secretary of State" på delstatsnivå (i USA)? I detta fall handlar det om delstaten Maryland.
Philip Prophet (X)
Sweden
statssekreterare (kabinettssekreterare)
Explanation:
Det bör vara statssekreterare i detta fall. Om det handlar om "foreign affairs" ska det annars vara kabinettssekreterare.

Jag använde IATE som källa, men då jag är inloggad i IATE kan jag inte visa webbadressen här.

--------------------------------------------------
Note added at 55 minuter (2013-10-09 13:57:32 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske med ett förtydligande: "DELSTATENS statssekreterare"?
Selected response from:

Camilla Dunér
Sweden
Grading comment
Tack och tack till Anna Herbst för researcharbetet!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Sekretariat för Maryland eller Statssekreterare på ststsnivå är det ju annars utrikesminister
Ira Roberth
3 -1statssekreterare (kabinettssekreterare)
Camilla Dunér
2delstatssekreterare
Sven Petersson
Summary of reference entries provided
Statssekreterare
Anna Herbst

  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
secretary of state
delstatssekreterare


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  IAnita: Bra förslag!
18 hrs
  -> Thank you very much!

disagree  Anna Herbst: Secretary of State or State Secretary is a commonly used title for a senior or mid-level post in governments around the world. http://en.wikipedia.org/wiki/Secretary_of_State På svenska säger man "statssekreterare" med ev. tillägg efter titeln
2 days 13 hrs

39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
secretary of state
Sekretariat för Maryland eller Statssekreterare på ststsnivå är det ju annars utrikesminister


Explanation:
Seceraty of state är både en enhet ( department ) som handhar många olika funktioner inom delstaten , lite som vårt skatteverk men det kan också vara själva personen som är " chef" för den här organisationen.. nedan finns två länkar som kanske kan vara till hjälp... www.sos.state.md.us/ msa.maryland.gov/msa/mdmanual/08conoff/pdf/08sos.pdf

Ira Roberth
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anna Herbst: Office of the Secretary of State is the department, the person in charge is Secretary of State. Jag håller dock med om översättningen till statssekreterare.
2 days 21 hrs

42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
secretary of state
statssekreterare (kabinettssekreterare)


Explanation:
Det bör vara statssekreterare i detta fall. Om det handlar om "foreign affairs" ska det annars vara kabinettssekreterare.

Jag använde IATE som källa, men då jag är inloggad i IATE kan jag inte visa webbadressen här.

--------------------------------------------------
Note added at 55 minuter (2013-10-09 13:57:32 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske med ett förtydligande: "DELSTATENS statssekreterare"?

Camilla Dunér
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack och tack till Anna Herbst för researcharbetet!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Alvanger: Här handlar det om en delstat
5 mins

agree  Anna Herbst: Det klart bästa alternativet. Statssekreterare för Maryland.
2 days 12 hrs

disagree  Sven Petersson: As Alvanger
2 days 16 hrs




Reference comments


2 days 23 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Statssekreterare

Reference information:
Statssekreterare är titeln för en chefstjänsteman i det svenska regeringskansliet. Det är också den vedertagna svenska översättningen av engelskans Secretary of State. I båda fallen lägger man oftast till vilket departement personen i fråga representerar, alltså statssekreterare hos Miljödepartementet, eller statssekreterare i Niedersachsens delstatsregering.
Det finns inga belägg för begreppet "delstatssekreterare" som föreslås ovan.

Example sentence(s):
  • [George L.P. Radcliffe] var delstatens statssekreterare (Secretary of State of Maryland) 1919-1920.
  • Jesse White, statssekreterare i delstaten Illinois, USA, var på Civic Opera House i Chicago nyligen och upplevde Shen Yun Performing Arts New York Companys föreställning.

    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/George_L.P._Radcliffe
    Reference: http://www.epochtimes.se/articles/2011/04/21/21262.html
Anna Herbst
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Anita Hedman: Det finns endast 8 Googleträffar på "delstatssekreterare" och jag betvivlar att det är en acceptabel översättning.
23 mins
  -> Tack! Jag fick bara 4 googleträffar, tre från Flamman ang. delstatssekreterare för ett politiskt parti, dvs inte samma sak som frågan gäller, och en träff från en mindre välöversatt artikel i veckotidningen Ny Tid i Finland.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search