merit increase

Swedish translation: resultatbaserad löneökning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:merit increase
Swedish translation:resultatbaserad löneökning
Entered by: tauvon

16:17 Apr 19, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Human Resources
English term or phrase: merit increase
Det handlar om prestationsbedömningar. I ett fall, där man får mycket låg poäng står det "no merit increase should be granted to individuals with this rating". Vilket är rätt ord för "merit increase". Det handlar väl om någon form av resultatorienterad löneförhöjning.
tauvon
Sweden
prestationsbaserad löneökning
Explanation:
ligger väl nära till hands, för någon typ av värdering av individernas utförda insatser är det ju...
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack! För säkerhets skull fick jag tillfoga en kommentar, för på vissa företag (t.ex. Ericsson) står detta snarare för vitsord visade det sig. Dvs. man kan inte få en löneökning baserat på personligt resultat, däremot bättre vitsord. Här tror jag dock att det är resultatbaserad löneökning.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3prestationsbaserad löneökning
Glenn Viklund
4löneökning
Larissa Ekonoja
3ökning av meritvärdet?
Rosica Dimitrova


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
löneökning


Explanation:
Merit Increase is just another way to say löneökning, often used in the academic world to indicate compensation for more qualification.


    Reference: http://www.salary.com/advice/layouthtmls/advl_display_Cat8_S...
    Reference: http://www.umich.edu/~hraa/compclass/merit.htm
Larissa Ekonoja
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ökning av meritvärdet?


Explanation:
Merit rating - comparison of the job capabilities of different employees according to a pre-established system (meritvärdering).


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Rosica Dimitrova
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
prestationsbaserad löneökning


Explanation:
ligger väl nära till hands, för någon typ av värdering av individernas utförda insatser är det ju...

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6
Grading comment
Tack! För säkerhets skull fick jag tillfoga en kommentar, för på vissa företag (t.ex. Ericsson) står detta snarare för vitsord visade det sig. Dvs. man kan inte få en löneökning baserat på personligt resultat, däremot bättre vitsord. Här tror jag dock att det är resultatbaserad löneökning.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM
10 hrs
  -> Tack Mårten!

agree  cologne
10 hrs
  -> Tack Jane!

agree  Mario Marcolin
16 hrs
  -> Tack Mario!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search