is hosted on

Swedish translation: ligger/befinner sig på

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:is hosted on
Swedish translation:ligger/befinner sig på
Entered by: Eva Olsson

15:57 Apr 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / computers
English term or phrase: is hosted on
This web page is hosted on xx's secured server and is not a part of yy's web site or intranet.

Host betyder ju helt klart värd, och man kan vara värd för etc...
Jag hittade ett förslag hos Svenska Datatermgruppen:
host=hysa, men det blir lite konstigt i denna mening ("Denna webbsida hyses på XXXs skyddade server.".....), och jag hittar inga Googleträffar på det....
Vet någon en bättre fras??
Eva Olsson
ligger/befinner sig på
Explanation:
Jag brukar använda: webbsidan ligger på XX säkra server. Se många referenser på Google.

Det är servern som webbsidan ligger på som placerar cookies där. Det är också
servern som läser av dem när du besöker sidan nästa gång. ...
www.citu.lu.se/luvit/wwwmac/explorer.htm - 22k

Detta oavsett vem som är utgivare/innehavare av sidan och oavsett var den
server som webbsidan ligger på, är placerad. Lite mer problematiskt blir det ...
www.uppsala.com/news/news_ pres.php3?nr=800025950&type=0 - 22k
Selected response from:

Tess Whitty
United States
Grading comment
Så lätt det kan vara ibland!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5ligger/befinner sig på
Tess Whitty
4 +1är upplagd på; ligger på
Sven Petersson


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
ligger/befinner sig på


Explanation:
Jag brukar använda: webbsidan ligger på XX säkra server. Se många referenser på Google.

Det är servern som webbsidan ligger på som placerar cookies där. Det är också
servern som läser av dem när du besöker sidan nästa gång. ...
www.citu.lu.se/luvit/wwwmac/explorer.htm - 22k

Detta oavsett vem som är utgivare/innehavare av sidan och oavsett var den
server som webbsidan ligger på, är placerad. Lite mer problematiskt blir det ...
www.uppsala.com/news/news_ pres.php3?nr=800025950&type=0 - 22k

Tess Whitty
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 35
Grading comment
Så lätt det kan vara ibland!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne
3 hrs
  -> Tack Jane!

agree  Reino Havbrandt (X)
12 hrs
  -> Tack Reino!

agree  EKM: "ligger på" tycker jag bäst om.
19 hrs
  -> Tack Mårten!

agree  Paul Svensson
1 day 22 hrs
  -> Tack Paul!

agree  Glenn Viklund
3 days 20 hrs
  -> Tack Glenn!

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
är upplagd på; ligger på


Explanation:
;o)

Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 298

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rosica Dimitrova
2 hrs
  -> Thank you very much!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search