applications development kit

Swedish translation: programutvecklingspaket

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:applications development kit
Swedish translation:programutvecklingspaket
Entered by: L. K.

13:40 Apr 9, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: applications development kit
Performance was also enhanced by the holding in Apple, which unveiled its new iPhone software and applications development kit....

Meningen är hämtad ur en ekonomisk rapport, så tyvärr är detta den enda kontext jag kan ge. Applications development kan nog översättas med applikationsutveckling, men är det någon som vet hur "kit" bör översättas i det här sammanhanget? Jag har sökt på olika alternativ utan att hitta något säkert.

Mvh,
Mella
mella74
programutvecklingspaket
Explanation:
Programutvecklingspaket är mitt förslag och nog den term som används för Apples iPhone SDK (Software Development Kit) i den svenska Mac-sfären.
Selected response from:

L. K.
Finland
Grading comment
Tack så mycket för era svar och inlägg. Jag har sökt vidare utifrån er respons och har en känsla av att det är just programutvecklingspaket som är vanligast ifråga om Apples produkt.


4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3programutvecklingspaket
L. K.
3system för applikationsutveckling
Helena Dahlenius
Summary of reference entries provided
applikation
Reino Havbrandt (X)

  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
system för applikationsutveckling


Explanation:
Som du säger är det ofta svårt att översätta kit, här kanske 'system' eller 'paket'? kan fungera?

Example sentence(s):
  • ...
Helena Dahlenius
Sweden
Native speaker of: Swedish

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
programutvecklingspaket


Explanation:
Programutvecklingspaket är mitt förslag och nog den term som används för Apples iPhone SDK (Software Development Kit) i den svenska Mac-sfären.

Example sentence(s):
  • Ett vanligt klagomål mot Apples programutvecklingspaket (SDK) för iPhone är att det enligt systemkraven krävs en Intel-Mac med Mac OS X 10.5.2 för att det ska fungera.

    Reference: http://macworld1.idg.se/2.1038/1.150695
L. K.
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Tack så mycket för era svar och inlägg. Jag har sökt vidare utifrån er respons och har en känsla av att det är just programutvecklingspaket som är vanligast ifråga om Apples produkt.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ulf Norlinger: Men jag skulle nog säga "applikationsutvecklingspaket"
1 hr

agree  Maja Eklund
18 hrs

agree  bofasching (X)
1 day 16 hrs




Reference comments


57 mins
Reference: applikation

Reference information:
applikationsbroderi
applikationsbroderi, påläggssöm, textilt, mönstrat arbete, bestående av en botten med fastsydda (ofta även påklistrade) figurer, utskurna i tyg, läder, spets etc. i avvikande färger.

Fast nu har den nya betydelsen faktiskt smygit sig in i NE, så jag får väl ge mig.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 44




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search