buy on account

Swedish translation: på kredit / á konto

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:buy on account
Swedish translation:på kredit / á konto
Entered by: Tess Whitty

20:10 Feb 2, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - IT (Information Technology)
English term or phrase: buy on account
Finns som knapp på en e-handelswebbsida. Kommer bara på köp på konto/räkning. Finns det ett bättre uttryck på svenska?
Tess Whitty
United States
på kredit / á konto
Explanation:
Detta är den exakta översättningen på ON ACCOUNT, men om sajten riktar sig mot allmänheten är det kanske bättre att bara skriva HANDLA PÅ KONTO (Ellos text..). Vilken typ av konto det är, skiljer sig mellan olika handelssajter (faktura / avbetalning etc).
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Grading comment
TAck!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2på kredit / á konto
Hans-Bertil Karlsson (X)
4 +1köpa på avbetalning
hookmv
4 +1kontoköp
Görel Bylund


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kontoköp


Explanation:
Kanske? Kan även vara kreditköp, på svenska gör man skillnad på konto (dras direkt från bankkontot) eller kredit (påförs skulden på kontot).



--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-02 20:17:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Alltså inte på svenska, utan i Sverige... Det är ju en viss skillnad.

Görel Bylund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
20 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
köpa på avbetalning


Explanation:
"Buy on an instal(l)ment plan". Köpa på avbetalning. (gentemot ett företag, ej bank). Du betalar en fast, bestämd summa per månad.
"Buy on account" betyder ungefär samma sak, men du binder dig inte till en fast avbetalningsrutin.
Förklaring av engelsk bekant.

hookmv
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine MacRae Klintebo: Men det gäller även utan fast avbetalningsplan 'buy on the never-never' dvs. det finns inget slut.
12 mins
  -> Håller med.

41 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
på kredit / á konto


Explanation:
Detta är den exakta översättningen på ON ACCOUNT, men om sajten riktar sig mot allmänheten är det kanske bättre att bara skriva HANDLA PÅ KONTO (Ellos text..). Vilken typ av konto det är, skiljer sig mellan olika handelssajter (faktura / avbetalning etc).

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 105
Grading comment
TAck!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: på kredit är inte den exakta översättningen, á konto inbegriper ju däremot både möjligheten av kreditköp och betalning direkt eller via t.ex. månadsfaktura...
53 mins
  -> Tack Glenn (kul att se dig igen föresten - det var ett tag sedan)

agree  Billy McCormac (X)
10 hrs
  -> Tack Billy




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search