legal foundation

Swedish translation: tillämpliga bestämmelser

10:42 Jun 1, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: legal foundation
Detta är rubriien till en allmän text om vilka lagar och bestämmelser som gäller för en apparat.
Spinlike
Sweden
Swedish translation:tillämpliga bestämmelser
Explanation:
ordet legal har en vid innebörd och syftar, av det sammanhang som angetts, inte bara på bestämmelser i lag, därför bör den vidare beteckningen "bestämmelser" användas
Selected response from:

Hans Harding
Grading comment
Tack :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2tillämpliga bestämmelser
Hans Harding
5tillämpliga lagbestämmelser
asptech
4lagstiftning gällande...
Kjelle
3laglig grund
Åsa Valley


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
laglig grund


Explanation:
Förekommer ofta, se t.ex


    Reference: http://www.arbetsdomstolen.se/anpassad/default.asp?page=forh...
Åsa Valley
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
1 hr
  -> tack!

disagree  Mårten Sandberg: Det har (ävan i länken) en annan betydelse än legal foundation. Laglig grund=laglig,tillåten,skälig i vanligt tal.
5 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
tillämpliga lagbestämmelser


Explanation:
är iallafall vad uttrycket betyder och jag har själv använt "tillämpliga (eller eventuellt *gällande* )lagbestämmelser" som avsnittsrubrik

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 39

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
tillämpliga bestämmelser


Explanation:
ordet legal har en vid innebörd och syftar, av det sammanhang som angetts, inte bara på bestämmelser i lag, därför bör den vidare beteckningen "bestämmelser" användas

Hans Harding
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 18
Grading comment
Tack :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM
56 mins
  -> Tack, Mårten!

agree  Mårten Sandberg
4 hrs
  -> Tack, Mårten!

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lagstiftning gällande...


Explanation:
...användning av X. Eller annan för sammanhanget lämplig omskrivning.

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search